سمنان- ایرنا-‌ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اتصال دریای خزر به فلات مرکزی رویکرد امنیتی در راستای توسعه کشور و منافع ملی است.

مصطفی کواکبیان روز شنبه در همایش علمی تخصصی ضرورت انتقال آب از خزر به استان سمنان در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان افزود: دستاوردهای علمی برگزاری همایش های از این دست برای آگاه سازی اقشار مردم بسیار تاثیرگذار است.
وی خاطر نشان کرد: اهمیت انتقال آب خزر به سمنان بسیار قابل توجه بوده و تثبیت جمعیت و توسعه استان به اجرای این طرح وابسته است.
کواکبیان ادامه داد: در بحث فنی، زیست محیطی و فرهنگ مصرف در این همایش علمی مقاله های بسیار ارزشمندی ارایه شده که باید کارشناسان و اقشار مردم برای آگاهی بیشتر در ارتباط با اهمیت این طرح، این مقالات را مطالعه کنند.
نماینده اسبق مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: مخالفان انتقال آب خزر مطالعات بیشتری در رابطه با موضوعات مختلف و اهمیت اجرای این طرح داشته باشند و این طرح هیچ گونه مشکلات زیست محیطی ندارد.
کواکبیان ادامه داد: اصل رژیم حقوقی دریای خزر باید تثبیت و تصویب شود، مردم نسبت به هر طرحی باید اظهار نظر کنند و نباید از این موضوع هراس داشت.
وی تصریح کرد: باید با رویکردهای کارشناسی و کنوانسیون های بین المللی برای استفاده بهینه از دریای خزر بهره برد و حداقل سهم ایران از دریای خزر بر اساس قانون های بین المللی بیش از ۲۰ درصد است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: استان سمنان نیاز جدی به آب دارد که با برنامه ریزی اصولی و اتخاذ رویکردهای علمی این طرح باید عملیاتی شود.

تحقق مطالبه مردم در انتقال آب خزر به سمنان شتاب گیرد
کواکبیان تصریح کرد: انتقال آب خزر به سمنان در راستای منافع ملی است و مردم برای اجرای این طرح مطالبه گر باشند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: از دکتر روحانی برای اجرای انتقال آب خزر به سمنان مطالبه داریم و رئیس جمهوری برای توسعه استان اراده بیشتری داشته باشند.
وی تصریح کرد: مسئولان باید تلاش جدی در اجرای این طرح داشته باشند و تاخیر زیادی تاکنون در اجرای این طرح شاهد بوده ایم.
همایش علمی تخصصی انتقال آب دریای خزر به استان سمنان در ۶ محور الگوی مصرف، مطالعات فنی، مطالعات زیست محیطی، مطالعات اجتماعی و اقتصادی، مطالعات سیاسی و سرمایه گذاری طرح برنامه ریزی شده است.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال تولید می‌شود که ۸۷ درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می‌شود. متوسط سرانه مصرف آب در کشور حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه روز و در استان بیش از ۷۰۰ هزار نفری سمنان ۱۶۰ لیتر و کمتر از متوسط کشوری است.
در یکسال گذشته پیگیری‌های مستمری برای توسعه سمنان با اجرای طرح‌های انتقال آب از سایر حوضه‌ها به سمنان صورت گرفت و پس از رایزنی‌ها انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی در بودجه ۹۸ کشور ردیف اعتباری گرفت.
این ردیف بودجه مربوط به مطالعه و اجرای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی است که با رأی قاطع نمایندگان مجلس در سال ۹۷ تصویب شده بود.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رئیس جمهوری ۱۳ آذرماه سال ۹۷ در سفر استانی به سمنان در دیدار مردمی بیان کردند که از نظر دولت تمام مسائل بحث انتقال آب از شمال کشور به استان سمنان حل شده و از فردا صبح اگر سرمایه گذاری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکز ایران و استان سمنان اقدام کند، دولت آمادگی دارد تا در مدت کوتاهی مجوزهای لازم را صادر کند.
۷۳۳۹/۶۱۰۳