محمد روشنفکر روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: صادرات کاشی و سرامیک کشور در سال ۹۷ حدود ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش یافت، صادرات این بخش در سال ۹۶ حدود ۱۲۱ میلیون متر مربع بود.
وی تصریح کرد: ایران از لحاظ تولید کاشی و سرامیک در سالهای ۹۱- ۱۳۹۰ جایگاه پنجم (پس از چین، هند، برزیل و اسپانیا) را به خود اختصاص داده بود، اما بدلیل سیاستهای تنظیم بازار به رتبه نهم یا دهم نزول کردیم، اما از نظر صادرات نیز رتبه پنجم را در سالهای مزبور داشتیم که همچنان این جایگاه حفظ شده است.
سهم صادرات ۲۰ درصد تولید
روشنفکر یادآور شد: آمارهای موجود گویای آن است که در سالهای گذشته بالغ بر ۸۰ درصد کاشی و سرامیک تولیدی در بازار داخلی جذب و بقیه به عراق و دیگر بازارهای هدف صادر شد.
وی اضافه کرد: علاوه بر عراق و کشورهای منطقه، آسیای میانه نیز صادرات این بخش را جذب کرد و اکنون برخی از کشورهای آفریقایی هم از تولیدات ایران استقبال میکنند.
رئیس انجمن مزبور تصریح کرد: صنعت کاشی و سرامیک ایران امروز از نظر کیفیت، طراحی و… به توانمندی لازم رسیده که بازارهای اروپا، اقیانوسیه و آمریکای شمالی را نیز تحت پوشش قرار دهد.
واردات کاشی و سرامیک یک فرصت
روشنفکر معتقد است: بازار کاشی و سرامیک ایران از نظر اقتصادی برای کشورهای رقیب، مقرون به صرفه نیست، زیرا تولیدات داخلی با کیفیت مرغوب به مراتب ارزانتر از مشابه خارجی است و برآورد میشود که پارسال واردات این بخش صفر شده باشد.
وی خاطرنشان ساخت: واردات کاشی و سرامیک خارجی امروز دیگر برای تولید کنندگان این بخش به منزله تهدید نیست، بلکه فرصتی برای ارتقای تنوع تولید و کیفیت به حساب میآید.
به گزارش ایرنا، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن وتجارت در نخستین نشست شورای مشورتی جوانان گفت: ایران در زمینه کاشی و سرامیک سالیانه ۳۶۰ میلیون متر مربع تولید دارد، در حالی که در گذشته سه میلیونمتر مربع واردات داشت، اکنون نه تنها نیازی به این واردات نیست، بلکه امکان صادرات هم فراهم شده است.
وی اظهار داشت: پاکستان سالیانه ۱۰۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک مصرف میکند و پارسال هشت میلیون متر مربع صادرات ایران به پاکستان ثبت شد.