سمنان- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به تولید ۱.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در این استان، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال تولید محصولات ۲۰ درصد افزایش یابد.

سیدحسن میرعماد روز شنبه در دیدار با آیت الله سید محمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، اظهار داشت: استان سمنان ظرفیت زیادی در بخش‌های مختلف کشاورزی داشته و انواع محصولات کشاورزی در این استان کشت می شود.
وی با اشاره به کشت محصول پسته در استان سمنان خاطرنشان کرد: این محصول متناسب با آب و هوای این استان است که علاوه بر مقاومت به خشکی توجیه اقتصادی مناسبی برای کشاورزان دارد و روند کشت این محصول در استان روبه افزایش است.
وی خاطر نشان کرد: امسال استان سمنان برای چهارمین سال در تولید محصول گندم خودکفا شده است و این روند در استان ادامه دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به میزان تولید گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم‌مرغ در این استان، گفت: سالانه ۳۰ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می شود و میزان تخم مرغ و مرغ نیز در استان مازاد بر مصرف بوده و به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.
میرعماد، با اشاره به اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی در استان سمنان، یادآور شد: بیش از ۹۶ درصد طرح‌های اقتصاد مقاومتی در این استان اجرا شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه عمده نیاز روغن کشور از طریق کشورهای دیگر تامین می‌شود، گفت: توسعه کشت دانه‌های روغنی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی بوده و در استان سمنان نیز این مهم پیگیری می‌شود.
میرعماد با بیان اینکه طرح یک میلیون هکتاری کشت کلزا در سراسر کشور در اولویت کاری است، اظهار داشت: در استان سمنان نیز هشت هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت کلزا اختصاص می‌یابد.
وی تصریح کرد: در استان سمنان الگوی کشت محصولات کم آب بر با ارزش افزوده بیشتر در دستور کار است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در سال‌های اخیر وسعت اراضی استان سمنان کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: با وجود کاهش سطح زیرکشت، تولید کاهش نیافته و افزایش عملکرد در واحد سطح در دستور کار قرار دارد.
میرعماد گفت: امسال اجرای یک هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان سمنان هدفگذاری شده است.
وی ادامه داد: با اجرای هر هکتار سامانه نوین آبیاری بین سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: لایروبی قنات ها و احداث کانال از مبدأ تا مزرعه به منظور بهینه سازی مصرف آب در دستور کار است و امسال ۳۷ کیلومتر لایروبی قنات انجام شده است.
۱۹۸ هزار هکتار از وسعت اراضی استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند.
از بیست و یکم تا بیست و هفتم خردادماه هفته جهاد کشاورزی نامیده شده است و شعار امسال هفته جهاد کشاورزی، «رونق تولید، امنیت غذایی کشور» نامگذاری شده است.
۷۳۴۲/۶۱۰۳