تهران - ایرنا - مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: امروز ۳۲۸ تعاونی روستایی زنان با ۶۰ هزارو ۵۴۶ نفر عضو و سرمایه ای به میزان ۲۹ میلیارد ریال در سطح 2 هزارو ۱۳۵ روستا کانون امید بخش توسعه مناطق روستایی به شمار می روند.

به گزارش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، حسین شیرزاد با اشاره به تاریخچه فعالیت تعاونی‌های روستایی زنان اظهار داشت: ایجاد اشتغال مولد جامعه زنان روستایی و توانمندسازی این قشر، بستری مناسب به منظور ارتقای تولید ملی و توسعه پایدار روستایی است.

وی افزود: پس از تصویب اساسنامه شرکتهای تعاونی روستایی زنان در دی ماه ۱۳۷۲ توسط هیأت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، این تعاونی‌ها بعنوان یکی از ساختارهای مطلوب برای جلب مشارکت زنان روستایی و در چارچوب سیاستگذاری، ایجاد هماهنگی وجهت دهی به فعالیت آنان ایجاد شدند وبر همین اساس گروه توسعه وآموزش تعاونی‌های روستایی زنان در ساختار سازمانی تعاون روستایی ایران با هدف گسترش نهضت تعاون با آگاه سازی زنان روستایی، به انجام وظایف قانونی خود برپایه سه محور نظارت، حمایت و هدایت تعاونی‌های زنان در راه توسعه کمی وکیفی آنها همت گمارده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اضافه کرد: گروه توسعه و آموزش تعاونی‌های روستایی زنان سازمان مرکزی تعاون روستایی در قالب سه برنامه عملیاتی اقدام های لازم را در چارچوب توانمندسازی و حمایت از تعاونیهای مزبور از جمله آموزش ارکان (کارکنان و اعضای تعاونی‌های زنان)، معرفی و گسترش پروژه‌های اشتغالزا در تعاونی‌ها و حضور گسترده تعاونی‌ها در نمایشگاه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

شیرزاد خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت بالای اصل آموزش در ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی، دفتر آموزش سازمان به منظور جبران این کمبود، راهکارهایی را اتخاذ کرد که از جمله پایین آوردن میزان تعهد استان‌ها، تأکید بر مدیریت‌های استانی در خصوص حضور تعاونی‌های زنان در آموزش‌های شبکه، برقراری تعامل با سایر نهادهای دولتی از قبیل سازمان فنی و حرفه‌ای، شبکه بهداشت استفاده از امکانات و دوره‌های آموزشی که راهکارهای مربوطه موجب شد هر ساله شاهد افزایش سطح آموزشی از نظر کمی بوده بطوریکه عملکرد آموزشی تعاونی‌های روستایی زنان در ۹ ماهه سال ۱۳۹۷ منتهی به اسفند معادل پنج هزار و ۹۷۰ روز نفر، حاکی از رشد ۳۲ درصدی نسبت به برنامه پیش بینی شده است.

این مقام مسئول در زمینه گسترش پروژه‌های اشتغال زا در تعاونی‌های زنان ضمن تأکید بر اینکه به طور اساسی ایجاد و توسعه پروژه‌های اشتغال زا در تعاونی‌های روستایی زنان به عنوان یک برنامه راهبردی در فعالیت‌های عملیاتی این سازمان قرار دارد، افزود: عوامل مؤثر در موفقیت و پایداری این فعالیت‌ها عبارتند از؛ امکان سنجی اولیه در ابعاد مختلف نظیر حجم سرمایه‌گذاری و میزان مشارکت عملی اعضا، دسترسی به مواد اولیه ومنابع مورد نیاز جهت اجرای پروژه وهمچنین بازاریابی مناسب جهت عرضه تولیدات و توجه به تنوع فعالیت‌های درآمدزا در سطح شرکتهای تعاونی روستایی زنان. شیرزاد، عملکرد ۹ ماهه آخر سال ۱۳۹۷ در حوزه اشتغالزایی تعاونی‌های زنان را ۷۶ پروژه موفق اعلام کرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در زمینه مشارکت تعاونی‌های زنان در نمایشگاه‌های مختلف گفت: ایجاد فرصت مناسب جهت معرفی وعرضه مستقیم تولیدات تعاونی‌های روستایی زنان بمنظور ارتقا عملکرد شبکه ای در بازاریابی و بازاررسانی از طریق حضور فعال تعاونی‌ها در نمایشگاه‌های گوناگون ازجمله برنامه‌های حمایتی سازمان مرکزی تعاون روستایی نسبت به تعاونی‌های روستایی زنان بوده که از این رهگذر شرکت‌های موصوف ضمن معرفی و عرضه تولیدات خود، توانسته‌اند به بازارهای مناسب و پایداری دست یابند.

به گفته وی، طی ۹ ماهه سال ۱۳۹۷ تعداد ۲۱۴ نمایشگاه درسطوح مختلف منطقه‌ای و کشوری با حضور تعاونی‌های روستایی زنان برگزار شد که این میزان بیش از ۱۰ درصد بالاتر از تعهد سازمان در این حوزه بود.

رئیس هیأت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: امسال طرح توانمندسازی روستایی زنان در کمیته کارگروه زنان روستایی در مرکز امور زنان نهاد ریاست جمهوری با اعتبار پیشنهادی طرح مورد تأیید قرار گرفته، بکارگیری نیروی کارشناسی در پست کارشناس امور اجتماعی زنان استان در قالب اجرای مناسب و اثربخش پروژه‌های تعاونی‌های زنان همچنین تدوین طرح تشکیلاتی جهت ارتقای وضعیت اداره تعاونی‌های روستایی زنان، ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی و آژانس‌های زیرمجموعه سازمان ملل که می‌تواند در اجرای پروژه‌های آموزشی و اشتغالزایی و تأمین اعتبار مورد نیاز این بخش، تقویت شبکه تعاونیهای روستایی زنان در قالب تأسیس و راه اندازی اتحادیه تعاونی‌های روستایی زنان و متعاقب آن ورود به تجارت فراملی به عنوان یکی از مکانیزم‌های توسعه تعاونی‌های زنان، اجرای طرح توسعه درون زای تعاونی‌های زنان از طریق" الزام برندسازی در محصولات منطقه‌ای " مورد پیگیری قرار گرفته است.

وی افزود: مستندسازی دانش بومی و همچنین احیا صنایع منسوخ روستایی توسط تعاونی‌های زنان، با امضای تفاهمنامه با سازمان‌هایی نظیر؛ میراث فرهنگی، اوقاف، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم، بانک توسعه و تعاون و.... بویژه در آن دسته از فعالیت‌هایی که زنان روستا، میراث دار آن بوده و در احیا آن نقش حیاتی دارند.

شیرزاد اضافه کرد: توسعه گردشگری و بوم گردی روستایی؛ تعاونی‌های روستایی زنان به مثابه کانون متشکل زنان روستایی، در مدیریت بوم گردی روستایی نقش بسیار مؤثری داشته و آموزش در اجرای این طرح برای تعاونی‌های زنان از راه تعامل با یونسکو و انعقاد تفاهم نامه با سازمان میراث فرهنگی گردشگری، می‌تواند اثر بخش باشد.

به گفته وی، امضای تفاهمنامه با سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین ایجاد ارتباط با برنامه کمک‌های کوچک زیست محیطی سازمان ملل در چارچوب مقابله با تغییر اقلیم روستا؛ حفظ منابع آبی و خاکی روستاها، پیگیری و تعامل با سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها به منظور هماهنگی در بهره مندی زنان روستایی عضو تعاونی‌ها از امکانات موجود، بهسازی مدیریت کشاورزی خانوادگی رایج در سیستم خرده دهقانی و حاکم بر کشاورزی ایران توسط تعاونی‌های روستایی زنان به عنوان مکانیزم تأثیرگذار در مهاجرت معکوس از راههای توانمند سازی در این بخش محسوب می شود.

شیرزاد افزود: فعال سازی اعضای تعاونی‌های روستایی زنان، با هدف توانمندسازی پایدار در فعالیت‌های تعاونی و ایجاد انگیزه با راه اندازی گروه‌های کوچک خودیار و حمایت از پروژه‌های چند منظوره، کوچک مقیاس، کم سرمایه و زود بازده در گروههای خودیار و راه اندازی نمایشگاه‌های دائمی، فصلی، ادواری، بین استانی و نیز طرح جشنواره سالانه تعاونی‌های روستایی زنان (سرزمین شکوفان) با هدف توانمندسازی تعاونی‌های زنان برای حضور در عرصه بازارهای وسیع‌تر و رقابتی، از دیگر طرح‌های حمایتی و مهم سازمان در این حوزه است.