رضا میرکریمی روز سه شنبه در نشست "روز ایران" که در حاشیه جشنواره بین المللی فیلم شانگهای برگزار شد افزود: یکی از اتفاقات تلخ در مورد عدم شناخت از سینمای یکدیگر این است تا وقتی اروپاییها ما را در جشنوارههایشان معرفی نکنند یکدیگر را نمیشناسیم.
رضا میر کریمی فیلمهایی مانند زیر نور ماه، یک حبه قند، به همین سادگی و قصر شیرین را کارگردانی کرده است، او همچنین دبیر کنونی جشنواره بین المللی فیلم فجر است.
بیست و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم شانگهای از ۲۵ خرداد آغاز شده است و تا ۳ تیر با نمایش آثار بیش از ۱۰ فیلمساز ایرانی در بخشهای مختلف ادامه دارد.
میرکریمی ادامه داد: به عنوان یک فیلمساز ایرانی وقتی با یک فیلمساز چینی آشنا میشوم که در جشنوارههای اروپایی جایزه بگیرد و آنجا مطرح شود و شما هم وقتی با کارگردانان صاحب نام ایرانی آشنا میشوید که در یک جشنواره اروپایی دیده شوند.
این فیلمساز ایرانی گفت باید مکانیسمی مانند همکاری جشنوارههای آسیایی وجود داشته باشد که از طریق آن بتوانیم یکدیگر را بشناسیم به همین جهت طرح تشکیل آکادمی آسیایی را آماده کردهام تا سینماگران کشورهای آسیایی در آن عضو شوند و با یکدیگر بیشتر آشنا شوند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به برتریها و جنبههای مختلف همکاری و تولید مشترک میان سینمای ایران و چین پرداخت و گفت: ظرفیتهای بسیاری برای همکاری و تولید مشترک میان ایران و چین وجود دارد. او ادامه داد: دو کشور ایران و چین به دلیل داشتن تنوع اقلیمی و آب و هوایی، از نظر مکانهای فیلمبرداری برای همکاری مشترک، بسیار جذاب هستند.
میر کریمی گفت: بیشتر همکاریهای سینمایی ایران تا کنون با کشورهای اروپایی و یا کشورهای همسایه بوده است و با وجود مشترکات فرهنگی فراوان میان ایران و چین، هنوز چنین اتفاقی نیافتاده است.
او سپس به دیگر مزایا و ویژگیهای برتر همکاری با ایران در زمینه تولیدات مشترک سینمایی از جمله نیروی انسانی متخصص، دانشگاهها و مدارس سینمایی، شهرکها و استودیوهای سینمایی، جمعیت بالای علاقه مندان به سینما و رشد خوب درآمدزایی تولیدات مختلف در ایران اشاره کرد.
این کارگردان ایرانی در پایان به منظور آشنایی بیشتر سینماگران چینی با سینمای ایران، به ارائه تاریخچهای از روند رشد صنعت سینما در ایران پرداخت.
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
پکن- ایرنا- کارگردان و فیلمساز ایرانی حاضر در جشنواره بین المللی فیلم شانگهای با اشاره به نبود شناخت کافی از فیلمسازان کشورهای آسیایی به ویژه سینماگران ایران و چین، پیشنهاد کرد آکادمی فیلم آسیا با هدف تقویت روابط فرهنگی و سینمایی میان فیلم سازان این قاره کهن راه اندازی شود.