تهران- ایرنا- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش معتقد است: مدارس کشور باید متناسب با رویکردهای نوین یاددهی و یادگیری در نظام آموزشی بازطراحی شوند.

به گزارش روز سه شنبه وزارت آموزش و پرورش، «علیرضا کمرئی» در گردهمایی مشترک معاونان وزارتخانه و مدیران حوزه ستادی و ادارات کل تابعه سازمان نوسازی مدارس با اشاره به اهمیت مولفه‌های آموزشی بر فرایند یادگیری اظهار کرد: فضاهای کالبدی مدارس باید اصلاح و بازسازی شوند.

وی افزود: فضای مناسب آموزشی موجب رشد جسمی، روحی، عاطفی و اجتماعی دانشآموزان می شود و این مهم از ساحت های ۶ گانه تربیتی سند تحول بنیادین به شمار میرود.

کمرئی با اشاره به آموزش‌های مبتنی بر مشارکت ادامه داد: فضاهای آموزشی باید تعامل و مناسبات دانش‌آموزان و معلمان را نیز در نظر بگیرد و آزادی پرسشگری، تردیدهای سازنده و تفکرات انتقادی به یک جریان پایدار در فرایند یادگیری بدل شود.

وی تاکید کرد: باید از بند قالب‌های گذشته و همچنین نتیجه محوری فاصله گرفت و به فرایندهای اثرگذار تربیتی پرداخت.

کمرئی در ادامه به تشریح اهمیت محوطه مدارس و تاثیر آن در یادگیری‌های رسمی، غیررسمی و آموزش‌های پنهان پرداخت و اظهار کرد: یادگیری‌های رسمی، مهارت‌های اجتماعی و تجارب موثر در آینده دانش‌آموزان در فضاهای باز و مناسب تحرک اتفاق میافتد؛ بر این اساس اعتبارات لازم در این زمینه باید تامین شود.

این مسئول آموزش و پرورش گروه‌های دوستی، اوقات تفریح و فعالیت‌های خودانگیخته را از جمله فرصت‌های یادگیری عنوان کرد و افزود: طراحی فضاهای آموزشی مناسب، این کارکرد را برای دانش‌آموزان فراهم میکند.

کمرئی همچنین این تغییرات را موجب کاهش ناهنجاریهای رفتاری، احساس تعلق، مالکیت و تکامل شناختی - اجتماعی دانش‌آموزان را موجب ارتقای کیفیت آموزشی مدارس عنوان کرد.

وی با اشاره به ضرورت تعامل مدیران کل با معاونان آموزش متوسطه از تکمیل پروژه‌های هنرستانی نیمه‌تمام، نوسازی و به‌روزکردن تجهیزات هنرستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، پژوهش‌سراها، به عنوان اهداف محوری در تقویت و غنی‌سازی فرصت‌های یادگیری مدارس کشور نام برد.

گردهمایی مشترک معاونان وزیر آموزش و پرورش و مدیران حوزه ستادی و ادارات کل تابعه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور که از ۲۶ خردادماه در اردوگاه شهید باهنر تهران آغاز شده است امروز - ۲۸ خرداد - به کار خود پایان می‌دهد./‏