گروه اطلاع رسانی بنا به رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجستهترین گزارشهای پایگاههای خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیدهای از این گزارشها را انتخاب و منعکس کرده است.
سرنوشت برجام چه میشود؟
پایگاه خبری تحلیلی «نامه نیوز» در این گزارش آورده است: نفسهای برجام به شماره افتاده و هیچکدام از طرفها حاضر نیستند، برای حفظ آن هزینه کنند. ایران یک سال صبر کرد و یک طرفه هزینههای اجرای برجام را پرداخت تا به جامعه جهانی حسن نیت خود را ثابت کند اما طرفهای غربی تنها به اتخاذ مواضع شفاهی و سیاسی اکتفا کردند. ایران بعد خروج آمریکا از برجام یک سال به اروپاییها زمان داد تا چارهای بیاندیشند و مانع فروپاشی برجام شوند اما اروپاییها به گفتاردرمانی اکتفا کردند تا آنکه کاسه صبر تهران لبریز شد.
ایران در سالروز خروج آمریکا از برجام به اروپاییها ۶۰ روز مهلت داد تا گامهای عملی برای حفظ برجام بردارند. اروپاییها اول این پیام و خبر سیاسی را جدی نگرفتند اما بعد دیدند ایران جدی است و منتظر پایان مهلت ۶۰ روز هم نمانده تا وارد فاز عملی شود، بلکه اقدامات خود را آغاز کرد و اگر اروپاییها تا ۹ روز دیگر کاری نکنند، قرار است محدودیتهای مندرج در برجام یکی پس از دیگری، از جانب ایران نادیده گرفته شود.
اروپاییها هرچند در ۳۰ روز نخست ضرب الاجل ایران فقط ناظر بودند اما مهلت که به نیمه رسید تحرکاتی را از خود برای به ثمر رساندن اینستکس نشان دادند. وزیر خارجه آلمان هفته گذشته به تهران آمد و با مقامات جمهوری اسلامی دیدارهای جداگانه ای را انجام داد. برخی کارشناسان معتقدند او دست خالی تهران را به مقصد آلمان ترک کرد. سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان روز دوشنبه از تهران خواست تا به تعهدات هستهایاش در توافق هستهای ۲۰۱۵ پایبند بماند. این اظهارات پس از آن بیان شده که ایران اعلام کرد، ممکن است طی ۱۰ روز آینده از محدوده تعیین شده در برجام برای ذخیره اورانیوم غنی شده فراتر رود. تهران همچنین تاکید کرد که کشورهای اروپایی هنوز فرصت دارند توافق هستهای را حفظ کنند.
تکذیب ناقص و ابهام برانگیز واردات داروی مرگبار به ایران!
وب سایت خبری «تابناک» گزارش داد: در پی انتشار خبری مبنی بر واردات دارویی جعلی به کشورمان که منجر به مرگ دو تن از هموطنانمان شده، سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر اطلاعیهای صادر کرد که اگرچه تلاش در تکذیب خبر دارد، اما نکات جالب توجهی را افشا میکند!
استناد به گزارشی که چند ماه پیش روی خروجی سایت سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته و هشدار میدهد دارویی با نام «GULUCATIME» در ایران توزیع شده که بر اساس بررسیهای صورت گرفته در این سازمان، جعلی است. به این معنی که روی بسته بندیهای آن ادعا شده در شرکت «Tillotts Pharma AG» تولید شده در حالی که این شرکت دارویی تولید و توزیع آن را تکذیب کرده و بر اساس تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی، در تهیه آن اشکالاتی دیده میشود.
جالب آنکه در آن گزارش تاکید شده روی بسته بندی داروی یاد شده، به دو زبان انگلیسی و فرانسه توضیحاتی درج شده که هر دو حاوی اشکالات املایی هستند. توضیحی که ظاهراً حجت را بر همه تمام میکند که این دارو، جعلی است و میبایست از مصرف آن خودداری کرد. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که دارویی مشابه که آن هم جعلی است، در کشور پاکستان توزیع شده که کلیپ یاد شده تاکید دارد آن هم جان دو تن را ربوده است.
ماجرایی قابل تأمل که اگر بدانیم داروهای یاد شده، نسخه جعلی دارویی با نام گلوکانتیم «Glucantime» (به تفاوت املای نام دارو با نام داروی جعلی دقت کنید) است که در درمان سالک کاربرد دارد و سالک، بیماریای است که ممکن است شاهد اپیدمی آن در کشورمان باشیم (با توجه به سیلابهای اخیر و برجای ماندن آبهای راکد در بسیاری از نقاط که بستر مناسبی برای زاد و ولد پشههای ناقل سالک هستند)، ترسناک به نظر میرسد.
اما بشنوید از ادامه ماجرا و واکنش هلال احمر کشورمان به این کلیپ هراس آور که امروز در قالب اطلاعیهای منتشر شد. اطلاعیهای که در آن، سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر، واردات داروی جعلی گلوکانتیم را از بیخ و بن شایعه خوانده و تکذیب کرده و توضیحاتی مفصل به این تکذیبیه پیوست نموده که تاکید دارد داروی وارد شده توسط ایشان، تاییدیههای لازم را از چند مرجع دریافت کرده و داراست.
سلام پرابهام و سوال برانگیز ترمینال فرودگاهی «سلام» به ایرانیان!
وب سایت خبری «تابناک» در این گزارش آورده است: روز سه شنبه با حضور رئیس جمهور کشورمان و جمعی از مسئولان، ترمینال «سلام» با ظرفیت ۵ میلیون مسافر در بزرگترین فرودگاه بین المللی کشورمان افتتاح شد. در حاشیه فرودگاهی که لقب «شهر فرودگاهی» را یدک میکشد و ظاهراً افتتاح این ترمینال جدید، بخشی از طرح بزرگ تحقق این عنوان است. این را میشود از محل ساخت این ترمینال دریافت که نه در مجاور ترمینال اصلی فرودگاه، که در ضلع شمال غربی آن، در زمینهای بایر و بیابانی راه اندازی شده و «نخستین پایانه هوایی هوشمند کشور» نامیده میشود؛ پایانهای که طراحی و اجرای آن کار متخصصان داخلی است که از این روی، اتفاقی بسیار مبارک و درخور ستایش محسوب میشود.
گزارشها حکایت از آن دارد که بر اساس طرح جامعی که به صورت مصوب در اختیار شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) قرار گرفته، پس از ترمینال «سلام»، باید تا پنج سال دیگر فاز اول ترمینال «ایرانشهر» با ظرفیت اعزام و پذیرش سالیانه ۲۵ میلیون مسافر مورد بهرهبرداری قرار گیرد؛ ترمینالی که ظاهراً ساخت آن در دستور کار قرار دارد. تغییری که بزرگتر به نظر میرسد اگر بدانیم قرار است بخشی از پروازهای داخلی کشورمان از فرودگاه مهرآباد و چند ترمینال آن به ترمینال سلام منتقل شود؛ انتقالی که بعید نیست به جا ماندن شمار زیادی از مسافران از پروازهایشان در ماههای ابتدایی این انتقال یا بروز تأخیرهای فراوان در انجام پروازها و در نهایت بروز مشکلات فراوان و شکل گیری اعتراضاتی منجر شود.
مسألهای مهم که این پرسش را به دنبال دارد که چرا این ترمینال جدید در جای دیگری، مثلاً در مجاورت ترمینال اصلی فرودگاه احداث نشده تا دسترسی به آن سادهتر باشد؟ مگر غیر از این است که از جمله اشکالاتی که به فرودگاه امام خمینی (ره) وارد میشود، فاصله زیاد آن از تهران و دسترسی دشوار و پر هزینه به آن است؟ آیا در جانمایی ترمینال سلام به این مهم دقت شده یا اساساً از دید مسئولان، بعد فاصله مسألهای بی اهمیت است؟
پس لرزهای قتل علیرضا شیرمحمدعلی در زندان فشافویه
وب سایت خبری «فرارو» گزارش داد: قتل علیرضا شیرمحمدعلی زندانی سیاسی که در زندان فشافویه دوران محکومیت خود را سپری میکرد، تبدیل به یک نقطه عطف برای قوه قضائیه شده است. این قتل مرموز که هنوز ابعاد آن روشن نیست سروصدای زیادی به پا کرده و از نمایندگان مجلس تا رئیس قوه قضائیه به آن واکنش نشان دادهاند.
علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی در درگیری با دو زندانی در زندان فشافویه به قتل رسیده است. او سه ماه پیش، خواستار انتقال از زندان فشافویه و گذراندن دوران حبسش در کنار زندانیانی با اتهامات مشابه شده بود. دادستان تهران اعلام کرده است که دو نفر در این پرونده متهم هستند که یکی از آنها با اتهام قتل عمد روبرو است و دیگری به معاونت در قتل، و ضرب و جرح عمدی متهم شده است.
گفته میشود شیر محمدعلی در بندی که محکومان به قتل زندانی بودهاند حضور داشته است. هنوز جزئیات زیادی از نحوه قتل شیرمحمدی اعلام نشده، اما وکیل شیر محمدعلی میگوید او با ۳۰ ضربه چاقو کشته شده است. ظاهراً یک ضربه شدید به قلب و دیگری به شاهرگ او بوده است.
چرا زنگنه نفت را به هر کسی نمیدهد که بفروشد؟
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با سید حمید حسینی فعال اقتصادی در حوزه صادرات فراوردههای نفتی ایران، آورد: نتیجه تحریمهای نفتی خود را نشان داده است، تجربهای بدیع که به هیچ روی قابل قیاس با دور قبل نیست. اینها بخشی از سخنان سید حمید حسینی است. وی از موقعیت ویژه امروز گفت و از شرایطی که پیش تر تجربه نشده است. حسینی با تاکید بر اینکه اقدامات مهمی در وزارت نفت برای روان سازی صادرات صورت گرفته است، گفت: به رغم حضور مدیران پا به سن گذاشته و با تجربه، در شرکت حوزه بینالملل میبینیم که مدیرانی جوانتر مشغول فعالیت هستند.
پیشتر مقامات وزارت نفت درباره ایجاد مسیر خاکستری در فروش نفت سخن گفتند، گویا به نتیجهای نرسیده و برخی وزارت نفت را حالا مانع صادرات نفت میدانند. نظر شما چیست؟
بخش نفت، بخشی نیست که در دوره تحریم بتوانیم تغییر خاصی در آن بدهیم. داستان پیچیده است. باید این افراد پاسخ بدهند ترامپ صادرات نفت ایران را تحریم کرده یا زنگنه؟ واقعاً سوال مهمی است. وزارت نفت برای غلبه بر شرایط تحریمی به دنبال یافتن راهکار است، تمام تلاش خود را برای عرضه نفت در بورس انرژی به کار گرفته و اتفاقاً فردی که پایگاهش، متعلق به جناح محافظه کار است، به عنوان نماینده وزارت نفت در بورس انرژی منصوب شده اما مشکل حل نشده است. یکی از این مشکلات وجود مشتریان غیر واقعی است. بالاخره خیلیها در قامت مشتری وارد میدان میشوند و میخواهند بفهمند حسابهای بانکی ما کجاست و از چه طریقی میتوانیم نفت را منتقل کنیم از این رو تشخیص مشتری واقعی از مشتری غیرواقعی خود کار بسیار پیچیدهای است. در حقیقت این افراد که برخی با توصیه و سفارش می آیند میخواهند به جای خرید نفت از ما، اطلاعات ما را به امریکا بفروشند، طبیعی است حساسیت در این دوره بالا باشد و نتوان به هر کسی اطمینان کرد. حالا برخی دلواپسان به این موضوع توجه ندارند.
ظریفیان: رگههایی از رفتارهای کمونیستی در دانشگاه مشهود است اما…
پایگاه خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با غلامرضا ظریفیان معاون وزیر علوم دولت اصلاحات، درباره تغییر رفتار سیاسی دانشجویان، آورده است: دانشگاهها و بدنه دانشجویی اگرچه همواره به عنوان محفلی جریان ساز در کنشهای سیاسی مطرح بودهاند اما طی سالهای اخیر تغییراتی را در رفتار سیاسی دانشگاه ایجاد شده است، تغییراتی که گفته میشود از فعالیتهای سیاسی صرف به سمت تحرکات اجتماعی شیفت شده است، موضوعی که غلامرضا ظریفیان نیز تأیید کرده و آن را تابع تغییرات جهانی میداند. ظریفیان اگرچه رکود و رخوت سیاسی در دانشگاهها را رد میکند اما بر این باور است رفتار دانشجویان در سالهای اخیر دچار تحولاتی شده است که عوامل متعددی را میتوان برای آن برشمرد.
آقای ظریفیان! گفته میشود که دانشگاه و در واقع بدنه دانشجویی طی سالهای اخیر دچار رخوت سیاسی شده، این در حالی که است که فعالیت سیاسی دانشجویان همواره به عنوان یک کارویژه اصلی البته بعد از فعالیتهای علمی مطرح بوده و هست؛ شما چقدر با این موضوع موافقید و علت این تغییر رفتار بین دانشجویان را ناشی از چه میدانید؟
برای تغییراتی که در رابطه با کنش سیاسی در دانشگاه رخ داده عوامل متعددی قابل طرح است که از جمله آن میتوان به دلایل تاریخی فعالیتهای سیاسی در دانشگاه، نوع برخوردهای سیاسی با فعالیتهای سیاسی در دانشگاهها، سلایق و ذائقههای نسل جدید و همچنین گسترش فناوریهای اطلاعات و به تبع آن تأمین نیازهای سیاسی از مسیر شبکههای اجتماعی اشاره کرد.
البته در این میان حرفهای تر شدن جریانهای سیاسی به طوری که از شکل آماتوری خارج شده و به سمت فعالیتهای حزبی مؤثر در حرکت هستند نیز در تغییر نگاه سیاسی دانشگاهها بی تأثیر نبوده است. اما عامل دیگری که در تغییر رفتار سیاسی دانشجویان مؤثر بوده را میتوان ناشی از تغییر پارادیم دانست به طوری که از فعالیتهای سیاسی صرف به سمت جنبشهای اجتماعی شیفت پیدا کرده است؛ جنبشهایی که بسیار گستردهتر از جنبشهای سیاسی بوده و طیف وسیعتری از ذائقه و تعلقات نیازهای نسل جوان را پاسخ میدهد. در واقع شمولیت جنبشهای اجتماعی تا جایی است که فعالیت سیاسی یکی ازریز فاکتورهای جنبش اجتماعی محسوب میشود. اما در اینکه کدام یک از این عوامل اثرگذاری بیشتری بر تغییر در کنش سیاسی دانشجویان داشته نیازمند پیمایشهای جدی در فضای دانشگاهی است.
برخی معتقدند ضعف عملکرد جریانهای سیاسی و استفاده مقطعی این جریانها از فضا و پتانسیل دانشگاه و دانشجو برای تأمین منافع جناحی منجر به دلزدگی دانشجویان و دور شدن دانشگاه از نشاط سیاسی شده است؟
عامل اصلی این نیست، اگرچه که ضعف و قوت جریانهای سیاسی در کشور سایه خود را بر فعالیتهای سیاسی دانشجویان میگذارد که معطوف به امروز هم نیست، ببینید در واقع جنبش دانشجویی ما که از دیرینهترین جنبشهای سیاسی – اجتماعی بوده و از دهه ۲۰ به بعد پررنگتر ظاهر شد یک جنبش حزبی و حرفهای نیست بلکه جنبشی آماتوری است که به طور طبیعی از فراز و فرودهای فعالیتهای سیاسی بیرون دانشگاه تأثیر پذیرفته و میپذیرد.
شبهات امنیتی قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی
جامعه خبری تحلیلی «الف» گزارش داد: فرزندان بیهویت و مادران سرگردان سالهای زیادی در انتظار مشخص شدن قوانین مرتبط به تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی هستند. در اردیبهشت امسال، در نهایت مجلس شورای اسلامی با رأی قاطع از حقوق اولیه این فرزندان حمایت کرد و لایحه ارسالی دولت را تصویب کرد. این لایحه هرچند مواردی خالی از اشکال نیست و قابل اصلاح است، اما در نگاه کلی یک گام رو به جلو برای حل این بحران سالهای آتی جامعه ایران محسوب میشود.
شورای محترم نگهبان پس از بررسی این قانون، با کلیات آن موافقت نمود و با ذکر دو مورد به استناد بند ۵ اصل ۳ قانون اساسی نسبت به تبعات امنیتی این لایحه ابراز نگرانی کرد. شورای نگهبان از مجلس شورای اسلامی و کمیسیون قضائی مجلس خواست تا موارد شبهه برانگیز لایحه را رفع و برای بررسی مجدد به شورای نگهبان ارسال نماید. در این بین، منتقدان مختلف عمدتاً با رویکرد امنیتی نقدهایی را در روزهای اخیر به این قانون وارد کردهاند. در یادداشت حاضر، نکاتی در پاسخ به این نقدها و بررسی کارشناسی این قانون ارائه میشود.
اولین ایرادی که مخالفان قانون از جنبه امنیتی به آن وارد میکنند این است که افراد مشمول این قانون بی تابعیت نبوده و تابعیت کشور پدر خود را دارند. لذا تصویب این قانون، سبب ایجاد جمعیت دو تابعیتی در کشور میشود. اگر از چشم پوشیدن تعمدی مخالفین بر تولید ایرانیهای دو تابعیتی توسط مرد ایرانی مزدوج با زن خارجی و همچنین مردان و زنان ایرانی که فرزندان خود را فقط برای گرفتن تابعیت سایر کشورها در خارج از ایران به دنیا میآورند، صرف نظر کنیم و آنان را به تبعیض در قضاوت پیرامون مساله تابعیت دوگانه متهم نکنیم، از ایشان باید پرسید تاکنون کدام یک از کشورهای همسایه ادعای تابعیتی در مورد فرزندان مهاجران غیرقانونیشان در ایران کردهاند؟
سوال بعدی این است که آیا مخالفان صدر ماده ۹۷۶ قانون مدنی را نخواندهاند که میگوید: «اشخاص ذیل تبعه ایران محسوب میشوند: کلیه ساکنان ایران به استثنای اشخاصی که تبعیت خارجی آنها مسلم باشد؛ تبعیت خارجی کسانی مسلم است که مدارک تابعیت آنها مورد اعتراض دولت ایران نباشد» دولت ایران بنا بر این بند مختار است فرزندان مادر ایرانی ناشی از ازدواج با مهاجران غیرقانونی را ایرانی به رسمیت بشناسد و قوانین خود را بر آنان جاری سازد و هر نوع ادعای تابعیت توسط سایر کشورها را که احتمال وقوع آن با توجه به شکننده بودن دولتهای این منطقه بسیار نادر است را رد نماید.
معمای فراخوان انتخاباتی محمد باقر قالیباف
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز در گفتوگو با امیررضا واعظی آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا، آورد: فراخوان محمدباقر قالیباف و در خواست او از جوانان برای حضور در عرصه سیاسی و ذکر عنوان «مجلسِ نو» واکنشهای زیادی را به همراه داشت. برخی باور داشتند که او تنها در پی تحقق گام دوم انقلاب و فرمایشات رهبر انقلاب بوده است و برخی دیگر این پیام را یک کنش واضح انتخاباتی فرض کردند. این خبر سیاسی از زمانی که اعلام شده البته بحث در مورد چگونگی آرایش سیاسی در انتخابات آینده را هم از همین حالا آغاز کرده است.
امیررضا واعظی آشتیانی باور دارد که تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری کار بسیار پسندیدهای است اما نباید دستمایه اهداف و اغراض سیاسی، جناحی و گروهی قرار گیرد. او در واکنش به پیام اخیر محمدباقر قالیباف به نامهنیوز گفت: «فرمایش مقام معظم رهبری برای تحقق گام دوم انقلاب برای همه لازمالاجراست و همه مردم و مسئولان باید به سمتی بروند که کارآمدی مدیریت، تربیت نیروهای انقلابی و جوانگرایی محقق شود اما اگر بنا باشد که از این فرمایشها استفاده ابزاری صورت بگیرد، صحیح نیست؛ برای مثال نباید از هدف متعالی جوانگرایی برای پیروزی در رقابت سیاسی بهره برد؛ مضافاً آنکه مردم ایران با آگاهی سیاسی بالای خود میتوانند تشخیص بدهند که آن فردی که بحث جوانگرایی را مطرح میکند در دوره مسئولیت خود از جوانان استفاده کرده است یا خیر؟ مردم تمام کنشهای شخصیتهای سیاسی و مسئولان را به دقت رصد میکنند و در نهایت بر مبنای آنها به قضاوت مینشینند».
این فعال سیاسی ادامه داد: «اینکه آقای قالیباف مسئله جوانگرایی را مطرح کرده بسیار امر خوبی است اما نباید وجهالمصالحه رفتارهای سیاسی شود؛ یعنی پس از عبور از گذرگاه انتخابات جوانان فراموش شوند و شعارهای دیگرشان نیز به مغفول بمانند. مشخص است که پیام اخیر آقای قالیباف برای انجام یک فعالیت سیاسی است و او میخواهد جریان جدیدی را به مردم معرفی کند که این حق طبیعی هر فعال سیاسی است اما مسئله این است که چه قدر این جریان مورد اقبال مردم واقع میشود؟ زمانی یک تشکیلات موفق میشود که دارای ساختار و تئوری مشخصی باشد.»
او در پایان در پاسخ به این پرسش که هدف قالیباف ریاست مجلس است یا ریاستجمهوری، گفت: «مجلس برای آقای قالیباف یک وزنکشی سیاسی است. او میخواهد ببیند جایگاه فعلیاش در جامعه چگونه است و با ارزیابی انتخابات مجلس به انتخابات ریاستجمهوری ورود کند. تحلیل من این است که آقای قالیباف به این زودیها نمیتواند جریان خود را همهگیر کند و او در انتخابات سال ۹۸ تنها در پی ارزیابی اوضاع است».
قانون شفافیت اموال و دارایی مسؤولان؛ قوه قضائیه کسانی که اموال خود را شفاف نمیکنند اعلام عمومی کند
پایگاه خبری «شفقنا» درگفت وگو با محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، آورده است: محمود صادقی در خصوص قانون شفافیت اموال و دارایی مسؤولین گفت: این قانون در سال ۹۴ تصویب شد؛ رئیس قوه قضائیه ظرف ۶ ماه مکلف بود که آئین نامه آن را تصویب و ابلاغ کند اما ۴ سال تعلل کرد و همین تعلل نشان میدهد که تمایلی نسبت به اجرای آن وجود ندارد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این قانون را شایسته تقدیر دانست و اظهار کرد: گستره مقاماتی که مشمول این قانون هستند زیاد است که اجرای آن را کمی سخت میکند؛ اما اقدام شایسته تقدیری است که این آئین نامه را ابلاغ کردند اما مهم اجرای آن است و اجرای آن هم باید بی طرفانه و بدون اغماض صورت بگیرد. خصوصاً این کار باید از مقامات بالا شروع شود تا به ردههای پایین برسد. نه اینکه سراغ مسؤولین رده پایین برویم و اموال آنها را اعلام کرده اما مسؤولین رده بالا را کنار بزنیم؛ به عبارت دیگر این قانون اجرای بیطرفانه، بدون اغماض و شجاعانه را نیاز دارد.
صادقی بیان کرد: نگاه ما نباید اینگونه باشد که مسؤولین متخلف هستند چراکه این قانون، قانون شفافیت است و در درجه اول مسؤولان بسیاری رفتار مناسبی داشتند. بسیاری از مسؤولین خدمتگذار هستند اما ممکن است در ردهای داراییها به ناحق افزایش پیدا کرده باشد که زمان اعلام شدن باعث اعتمادسازی عمومی به نظام میشود. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر خاطرنشان کرد: به نظر من این قانون جدیت قوه قضائیه را نیاز دارد که اگر خوب عمل کند و مواردی که همکاری نشده را اعلام عمومی کند بهترین ضمانت اجرا برای افکار عمومی است.
تاکنون در سیاست و اسناد رسمی آمریکا، طرح تجزیه ایران وجود نداشته است
وب سایت خبری «شفقنا» در گفت و گو با قاسم محبعلی دیپلمات و مدیرکل سابق وزارت خارجه، آورد: اولین کسی که طرح تجزیه ایران را مطرح کرد «جیمز برنز» معاون وزیر خارجه آمریکا در سال ۱۳۲۴ خورشیدی بود. آمریکا در آن زمان معتقد بود که ایران باید به ۷ کشور تجزیه شود. امروز که مناقشات بین ایران و آمریکا هر روز در حال افزایش است، بار دیگر بحث سیاست تجزیه ایران توسط آمریکا مطرح شده است، عدهای معتقدند هدف اصلی امریکا از اعمال فشار به ایران، تجزیه کشور است؛ هدف و رویایی که آمریکا از دیرباز به دنبال آن بوده است. اما قاسم محبعلی، دیپلمات و مدیرکل سابق وزارت خارجه چنین اظهار نظرهایی را اثبات شده نمیداند و در این باره عنوان میکند: آنچه در دنیای سیاست و روابط بین الملل وجود دارد، سیاستهای اعلام شده از سوی افراد رسمی دولت هاست. کما اینکه وقتی میگوئیم سیاست ایران نیست که دنبال ساختن بمب برود یا به تمامیت ارضی همسایگان احترام میگذاریم، در واقع سیاست رسمی ایران اعلام میشود. در سیاست و اسناد رسمی و اعلامی آمریکا موردی پیدا نمیکنید که دنبال تجزیه و تغییر رژیم در ایران باشد. ممکن است که برخی از افراد در آمریکا حرفهایی بزنند که هیچ ارتباطی با سیاست رسمی و اعلام شده آمریکا ندارد، همانطور که در ایران این چنین است.
محبعلی میگوید: هدف اعلام شده و رسمی آمریکاییها از این اعمال فشارها، این است که ایران را به میز مذاکره بازگردانند و راجع به همه مسائل فی ما بین شامل تکمیل برجام و سیاست خاورمیانهای ایران، مساله تروریسم و مسائل دو جانبه و سایر اختلافات مانند زندانیها، گفت وگو کنند و برای همه این موارد به یکباره راه حلی پیدا کنند. در ازای امتناع ایران برای مذاکره، آمریکاییها گامهایی را پیش بینی کردند، در درجه اول خروج از برجام، سپس بازگشت به تحریمها و در حال حاضر نیز در دستور کارشان این است که یک ائتلاف منطقهای ایجاد کنند برای اینکه بتوانند ایران را تحت فشار بیشتر قرار دهند.