تهران - ایرنا - حدود ۲۶۰ هزار دانش آموز پایه نهم صبح امروز - جمعه ۳۱ خردادماه- آموخته ها و دانش خود را برای ورود به پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی محک زدند.

این دانش آموزان که امکان ثبت نام و دریافت کارت ورود به جلسه آزمون از طریق سامانه hoosh.medu.ir برای آنان فراهم شده بود رأس ساعت ۹ صبح به صورت همزمان در سراسر کشور در آزمون مربوطه شرکت کردند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان درباره این آزمون به خبرنگار ایرنا گفت: فرایند ثبت نام در این مدارس از ۱۹ فروردین آغاز شد و قرار بود آزمون ۲۶ خرداد ماه برگزار شود که برای رعایت حال دانش‌آموزان سیل‌زده این آزمون با یک هفته تأخیر امروز - ۳۱ خرداد - در سراسر کشور برگزار شد.
«فاطمه مهاجرانی» یادآورشد: از ویژگی‌های این آزمون در سال جاری آن است که تعداد داوطلبان رشته ریاضی از علوم تجربی پیشی گرفته است؛ به نحوی که حدود ۴ هزار نفر از علوم تجربی و ۵ هزار نفر از رشته ریاضی و ۲ هزار و ۹۰۰ نفر نیز متقاضی رشته انسانی هستند.

وی با بیان اینکه نتایج آزمون ورودی پایه دهم مدارس سمپاد و نمونه دولتی نیمه مردادماه اعلام خواهد شد، اضافه کرد: در نهایت ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر از دانش آموزان در مدارس سمپاد و ۵۰ هزار نفر در مدارس نمونه دولتی پذیرش می‌شوند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان خاطرنشان کرد: امسال تعداد شرکت کنندگان در مقایسه با سال گذشته حدود ۲۰ هزار نفر افزایش داشته است.

مهاجرانی درباره مواد آزمون نیز توضیح داد: تعدادی از دروس دوره اول متوسطه همچون ریاضی، علوم اجتماعی، علوم تجربی، فارسی، قرآن و معارف اسلامی و برای دیگر اقلیت‌های مذهبی هم کتاب آسمانی مربوطه، ملاک تعیین سوالات بود همچنین تعدادی از سوالات نیز به تست هوش اختصاص داشت.

به گفته وی همچنین امسال برای اولین‌بار در دفترچه انتخاب رشته پایه دهم «سمپاد مهارتی» گنجانده شده و دانش‌آموزان می‌توانند رشته‌های مهارتی را انتخاب کنند؛ ضمن اینکه در برخی هنرستان‌ها نیز حداقل یک کلاس سمپاد مهارتی دایر خواهد شد تا در آینده به سمت مدارس تلفیقی سمپاد و مهارتی حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بار دیگر تاکید می‌شود که سمپاد مساوی موفقیت و موفقیت مساوی سمپاد نیست.
اکنون در مجموع ۱۲۰ هزار دانش آموز متوسطه اول و دوم در ۶۷۰ مدرسه سمپاد در سراسر کشور به تحصیل اشتغال دارند که حدود ۴۰ درصد آنها در متوسطه اول و ۶۰ درصد در متوسطه دوم هستند./‏