محمدحسن رئوفی فرد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه در این مدرسه یک دختر و یک پسر کلاس چهارم و پنجم تحصیل میکنند، افزود: روستای کهندان دورترین روستا به شهر خلجستان است و انتقال این دانش آموزان به روستاهای دیگر ممکن نیست.
وی اضافه کرد: درسالهای گذشته سه مدرسه هر کدام با حدود ۱۰۰ دانش آموز در این روستا فعال بود، ولی هم اکنون به دلیل مهاجرت جمعیت این روستا به شهر، مدارس غیرفعال شده است.
به گفته وی، کوچکترین اداره آموزش و پرورش نیز با ۱۰ کارمند در این بخش قرار دارد.
رئوفی فرد افزود: با توجه به وجود ظرفیتهای بالقوه و امکان توسعه بخش خلجستان در بخشهای مختلف، باید با فراهم نمودن امکانات آموزشی ساکنان این بخش را ترغیب به ماندگاری در روستاها و شهرها نمائیم.
۲۵ درصد دانش آموزان بخش خلجستان را اتباع تشکیل میدهند
وی در ادامه گفت: ۲۵ درصد دانش آموزان بخش خلجستان را اتباع تشکیل میدهند و در روستایی مانند گیو، ۹۰ درصد دانش آموزان تبعه کشور افغانستان هستند.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد آمار بی سوادی بخش خلجستان نیز مربوط به این قشر است، افزود: از بین ۳۴۲ فرد بی سواد که ساکن بخش خلجستان هستند، کمتر از ۵۰ نفر بومی این بخش میباشند.
رئیس آموزش و پرورش بخش خلجستان قم خاطرنشان کرد: برخی دانش آموزان اتباع که در سن مقطع متوسطه هستند و از تحصیل بازماندهاند، به ناچار در کنار دانش آموزان ابتدایی تحصیل میکنند.
وی افزود: با توجه به اینکه این مساله تبعات اجتماعی دارد، بسیاری از خانوادهها مانع از تحصیل فرزندانشان در مدارس میشوند.
۲۶ مدرسه غیرفعال در بخش خلجستان وجود دارد
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: مهاجرت به شهر باعث شده بسیاری از روستاهای منطقه بدون دانش آموز بماند و با توجه به اینکه با چند دانش آموز امکان ایجاد مدرسه نیست، مدارس برخی روستاها غیرفعال شده است.
رئوفی فرد افزود: در حال حاضر ۲۶ مدرسه در این بخش به دلایل مختلف از جمله مهاجرت غیرفعال است که میتواند تبعات اجتماعی به همراه داشته باشد.
وی اضافه کرد: در این راستا تاکنون ۱۸ مدرسه با تعامل با مسئولان نهادهای مختلف بخش خلجستان تعیین تکلیف شده و برای استفاده از فضای مدرسه در امور فرهنگی و کسب و کار در اختیار دستگاههای متولی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: واگذاری استیجاری مدارس به نهادها و واحدهای تولیدی مانع از تخریب ساختمان مدارس میشود و میتواند در راستای رونق تولید در روستاها نیز مفید واقع شود.
رئوفی فرد ابراز امیدواری کرد: با مساعدت مسئولان امر، مدارسی که امکان احیا دارند، فعال شوند تا از مهاجرت بافت جمعیتی جلوگیری شود.
بسیاری از مدارس بخش خلجستان فرسوده است
وی بیان کرد: یکی از محورهای سند بنیادین آموزش و پرورش کالبد فضای آموزشی است که در این راستا فضای آموزشی باید با شرایط منطقه متناسب باشد و مدارس بر اساس شرایط آب و هوایی بازسازی شوند.
وی با اشاره به اینکه مدارس بخش خلجستان تناسبی با شرایط آب و هوایی منطقه ندارد، افزود: تجهیزات و فضای مدارس این بخش بسیار فرسوده شده است و باید بازسازی و نوسازی شود.
رئیس بخش خلجستان آموزش و پرورش قم ادامه داد: برخی مدارس در شهر دستجرد به دلیل فرسودگی زیاد قابل استفاده نیست و باید تخریب و بازسازی شود.
وی با اشاره به اینکه سامانه سرمایشی و گرمایشی مدارس مناسب سازی شده است، اضافه کرد: در چند سال گذشته بخاریهای نفتی از مدارس این استان جمع آوری شده و از بخاریهای تابشی استفاده میشود.
وی خواستار تخصیص اعتبارات مناسب برای آموزش و پرورش این بخش شد و افزود: با توجه به وجود ظرفیتهای بالقوه و امکان توسعه بخش خلجستان در بخشهای مختلف، باید با فراهم نمودن امکانات آموزشی ساکنان این بخش را ترغیب به ماندگاری در روستاها و شهرها نمائیم.
رئوفی فرد خاطرنشان کرد: ایجاد نمازخانه برای همه مدارس، بهسازی فضای آموزشی و تربیت بدنی، راه اندازی مرکز مشاوره و اختلالات یادگیری و هوشمندسازی مدارس از برنامههای در دست اقدام برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ میباشد
بخش خلجستان با وسعت یک هزار و ۱۰۰ کیلومترمربع در غرب و شمال غرب استان قم قرار دارد؛ این بخش دارای ۲ دهستان دستجرد و قاهان است؛ ۱۷ امامزاده، ۱۰ اثر تاریخی فاخر و ۵۲ روستا در این بخش قرار دارد.
جمعیت ثابت بخش خلجستان ۱۰ هزار نفر و جمعیت فصلی این منطقه ۵۰ هزار نفر است. بخش خلجستان ۷۵ کیلومتر از شهر قم فاصله دارد.
در حال حاضر یک هزار و ۲۳ دانش آموز در این بخش تحصیل میکنند که ۶۲۹ دانش آموز در مقطع ابتدایی، ۲۳۱ دانش آموز در مقطع متوسطه اول و ۱۶۳ دانش آموز در مقطع متوسطه دوم میباشند؛ ۵۵ درصد دانش آموزان پسر و ۴۵ درصد نیز دختر هستند.
بخش خلجستان دارای ۷۱ کلاس درس در قالب ۲۵ مدرسه است که از این تعداد ۱۷ مدرسه ابتدایی، چهار مدرسه متوسطه اول و چهار مدرسه متوسطه دوم میباشد.
جمعیت دانش آموزی استان قم در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ حدود ۲۵۵ هزار تن است که ۹۵ درصد در شهر و پنج درصد در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.
از کل جمعیت دانش آموزی، ۸۹ درصد در مدارس دولتی و ۱۱ درصد در مدارس غیردولتی حضور دارند که حدود ۱۲۲ هزار تن معادل بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان در مقطع ابتدایی، حدود ۵۰ هزار تن در متوسطه اول و ۳۴ هزار تن در متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند.
/۲۰۸۵/ ۶۱۳۳/