تهران- ایرنا- مسیریاب‌های ایرانی از زمان تولد تا کنون، با انتخاب کاربران رشد نسبتا خوبی داشته‌اند و رقابت نزدیکی با نمونه‌های خارجی خود دارند. مدیران مسیریاب‌ها معتقدند ازآنجایی‌که هم‌زمان با شکل‌گیری و رشد آن‌ها مسیریاب‌های خارجی فیلتر نشدند، مردم آزادانه به سمت انتخاب مسیریاب ایرانی رفتند و همین مسئله رشد آن‌ها را رقم زد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، در پنل نقشه ملی که در «رویداد موبایل ایران» برگزار شد، مدیران مسیریاب‌های بومی به بحث و تبادل‌نظر درباره اهمیت نقشه ملی پرداختند.

** قسر در رفتیم
"جواد عامل" مدیر مسیریاب
نشان درباره مسیریاب ملی و این‌که چطور توانسته رشد خوبی داشته باشد، گفت: در کشور ما زمانی که پسوند ملی به اپلیکیشنی اطلاق می‌شود، در نگاه عموم مردم به این معنی است که قرار است وام بگیرد یا نمونه‌های خارجی‌اش فیلتر شود. نقشه‌های ملی از این فضا قسر در رفته‌اند و اغلب شرکت‌های فعال در این حوزه توانسته‌اند پیشرفت قابل‌توجهی داشته باشند. قبل از تولید مسیریاب نشان، ما نقشه همراه مشهد را ساختیم که ۲۰۰ هزار یوزر (کاربر) داشت و اکثر مشهدی‌ها آن را می‌شناسند و از آن استفاده می‌کنند.
وی افزود: با استفاده از نظرات راننده‌ها و کاربرانی که از نشان استفاده می‌کنند، سعی می‌کنیم آپدیت‌های جدیدی ارائه بدهیم که شهروندان بتوانند راحت‌تر از آن استفاده کنند. به همین واسطه مسیریاب‌های ایرانی در برخی شهرهای کشور اطلاعاتی ارائه می‌دهند که از گوگل مپ بسیار قوی‌تر است. مانند اطلاعاتی که مسیریاب نشان در شهر مشهد ارائه می‌دهد. تجربه ما در نقشه این است که هرچقدر به سمت مناطق کوچک‌تر، خیابان‌های کوتاه و حتی روستاها می‌رود، عملکرد بهتری نسبت به نمونه خارجی‌اش دارد.
او در خصوص اطلاعاتی که از مراکز دیگر جمع کرده‌اند، گفت: به‌استثنای نقشه شهرداری تهران که سال‌های زیادی از عمر فعالیتش می‌گذرد، ما اطلاعات مفیدی در حوزه نقشه نداریم. به همین دلیل ما زیر بار سرویس کاربر نهایی نرفتیم.

او تاکید کرد، در تمام این سال‌ها که در حوزه نقشه فعالیت می‌کرده، به‌جز دو سه شهر، داده مکان مفیدی در کشور برای مصرف کاربر نهایی ندیده است.
مدیر مسیریاب نشان در خصوص درآمدزایی از نشان گفت: در آینده برنامه کسب درآمد از اپلیکیشن را در برنامه داریم اما در حال حاضر به آن شکل جدی نیست. تا زمانی که بتوانیم این درآمدزایی را به تعویق می‌اندازیم چراکه رشد اپلیکیشن برای ما مهم‌تر است. آمار نصب منهای حذف ما ۲میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است. از نوروز ۹۸ مسیریاب نشان رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است.
او تصریح کرد: در حال حاضر تمرکز ما بیشتر روی داخل کشور است، اما طبعاً به این‌که نقشه را به خارج از کشور گسترش دهیم نیز غافل نیستیم.

 

**سرویس باکیفیت؛ رمز پیشرفت
میلاد چراغعلی‌خانی مدیر اپلیکیشن
دال در پاسخ این سوال که چرا زمانی که اپلیکیشن های مسیریاب موفق ایرانی و خارجی فعالیت می‌کردند، ساخت یک اپلیکیشن دیگر را آغاز کردند؟ به بحث مسیریاب‌های ملی ورود کرد و گفت: زمانی که ما فعالیت را شروع کردیم، اپلیکیشن های تاکسی‌های اینترنتی در حال رشد بود و این باعث شد مسیر خوبی برای مسیریاب‌ها باز شود.
وی افزود: در ابتدای کار ما مسیریاب‌هایی مانند ویز آن‌چنان مطرح نبود. به همین دلیل بازار خوبی فراهم بود تا در این زمینه فعالیت کنیم. از بهمن‌ماه ۹۵ توسعه اپلیکیشن
بلد را آغاز کردیم. تیم اصلی که برای این کار تشکیل شد، درگذشته فعالیت‌های مکان محور داشتند و می‌دانستیم وارد چه فضایی خواهیم شد.
مسئله‌ای که کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره آن سوالاتی دارند، این است که مسیریاب‌ها اطلاعات اولیه خود را چطور تهیه می‌کنند؟ چراغ‌علی در پاسخ به این سوال گفت: در اپلیکیشن
دال نقشه اولیه برای خودمان است و مدل جمع‌آوری اطلاعات نیز مختلف بوده. از نقشه‌هایی مانند گوگل نیز استفاده کرده‌ایم. در کنار این‌ها از اطلاعات گزارش شده از خود کاربران نیز استفاده کردیم که به بهبود نقشه بسیار کمک می‌کند.
او تصریح کرد: در حال حاضر جستجوی ترافیک، مسیریابی و نمایش نقشه کاملاً داخلی است و محاسبه و الگوریتم دست خودمان است. اما در دو سه ماه اول برای این‌که سریع‌تر بتوانیم راه بیفتیم، سرویس‌هایی مانند سرویس نقشه را از سرویس‌هایی که در بازار موجود بود استفاده می‌کردیم.
چراغ‌علی درباره استقبال مردم از مسیریاب ایرانی گفت: مسیریاب‌های بومی قطعاً راه زیادی برای هم‌سطح شدن با نمونه‌های خارجی خود دارند، اما نکته اصلی که کاربر را به استفاده از نمونه‌های داخلی ترغیب می‌کند، کیفیت قابل‌قبول آن است.


** اولین مسیریاب بومی را شهرداری ارائه کرد
مهدی محبوبی معاون اطلاعات مکانی فاوای شهرداری درباره نقشه مسیریاب
رایا (نقشه همراه تهران) صحبت کرد و توضیح داد که چرا باوجود گوگل مپ، ویز و… ساخت نقشه بومی ضرورت دارد؟ او گفت: شهرداری تهران اولین بخش دولتی و خصوصی بود که در حوزه سرویس نقشه وارد گود شد و درهمین راستا اولین نسخه سامانه map.ir را سال ۸۴-۸۵ راه‌اندازی کرد.
وی افزود: همه آن زمان به شهرداری تهران این ایراد را وارد می‌کردند که ما گوگل مپ را داریم چرا باید به این مسئله ورود کنیم و نقشه بومی بسازیم؟ با این‌که map.ir هیچ‌وقت نمی‌خواست جایگزین گوگل مپ باشد چرا که نه هزینه این کار را داشتیم نه نیروی انسانی متخصص. مسلماً هیچوقت به گوگل مپ نمی رسیدیم اما جالب بود که سال ۸۷ این سامانه روزانه ۲۵ هزار کاربر تازه داشت که از این سرویس استفاده می‌کردند.
محبوبی ادامه داد: وجود سرویس‌های خارجی هیچ‌وقت نباید مانع ساخت سرویس بومی شود. این را بگویم که من نیز با کلمه ملی اصلاً موافق نیستم و مطمئن هستم به کار بردن این کلمه به‌کل کار ضربه می‌زند. شهرداری تهران ممکن است سرویس و خدماتی را در بستر نقشه به شهروندان ارائه دهد که مسیریاب‌هایی مانند گوگل و ویز به آن دسترسی ندارند.
او با این توضیح که در اپلیکیشن شهرداری، سرویس حمل‌ونقل عمومی ارائه می شود و این امکانی است که در مسیریاب‌های خارجی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ما در بخش دولتی هیچ‌گاه نخواستیم با سرویس‌های خارجی رقابت کنیم و الان نیز قصدمان رقابت با افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، نیست.
وی اضافه کرد: دلیلش هم ساختار شهرداری تهران است چراکه ما در حوزه اطلاع‌رسانی شهروندان کار می‌کنیم و باید یکسری اطلاعات‌پایه را به آن‌ها ارائه دهیم. از طرف دیگر ما حامی تمام مسیریاب‌ها در بخش خصوصی هستیم. هرچقدر کاربران ایرانی از اپلیکیشن های خارجی به سمت اپلیکیشن های بومی بروند، داده‌هایی که در آن بستر تولید می‌شود می‌تواند برای کشور قابل‌استفاده و مفید باشد.
او در خصوص انتقادی که پیرامون مسیریاب شهرداری در حوزه انحصاری عمل کردنش در مواجهه با دیتا مطرح است، گفت: آمادگی آن را داریم تا سرویس حمل‌ونقل عمومی که در
«رایا» فعال است را به هر مسیریابی که به آن نیاز دارد، ارائه کنیم تا از آن به بهترین شکلی که می تواند استفاده کند. ما قطعاً نمی خواهیم در این مسیر انحصاری عمل کنیم.
وی در ادامه گفت: این جزو ذات شهرداری تهران است که اطلاعاتی که برای مسیریابی یا هر کار دیگری تولید می‌کند باید قوی و باکیفیت باشد. سال ۸۱-۸۲ اولین نت‌وورک شهر تهران را با تمام مفاهیم نت‌وورکی ساختیم. زمانی که سامانه map.ir بالا آمد در تمام شهر تهران توانستیم مسیریابی دقیق بر اساس تمام قوانین یک نت‌وورک بدهیم به‌جز بار ترافیکی آنلاین که آن زمان دیتایش موجود نبود. اما در تعاریف ساختار دیتایی یک دیتا مدل کاملاً علمی و با ساختار تولید کردیم.
او در پایان نیز مجدداً بر این‌که شهرداری تهران آمادگی کامل برای تبادل داده به شرکت‌های خصوصی را دارد، تاکید کرد.