تهران- ایرنا- با نگاهی گذرا به خیابان‌ها، اتوبوس‌ها یا حتی مترو می‌توان به این مهم دست یافت کرد که در حال حاضر تبلیغات محیطی به طرز عجیبی افزایش یافته که این خود جای بسی تأمل دارد.

روزنامه آرمان در گزارشی آورد: یکی از بهترین مکان‌های انجام تبلیغات محیطی اتوبوس‌ها و یا مترو می‌باشد چرا که استفاده از حمل‌ونقل عمومی امروزه به‌دلیل افزایش بی‌رویه قیمت‌ها مقرون به صرفه‌تر می‌باشد، همچنین به‌دلیل افزایش میزان اتوبوس‌ها در سطح شهرها نیز انجام تبلیغات بر روی بدنه اتوبوس‌ها خواسته یا ناخواسته توجه شهروندان را به خود جلب می‌کند که این خود می‌تواند عاملی برای موفقیت تبلیغات محسوب شود. به‌طور کلی باید در نظر داشت که تبلیغ بر روی بدنه اتوبوس‌ها تنها چند سالی است که در کشور شیوع یافته اما این در حالی است که اینگونه تبلیغات سالیان طولانی است که در کشورهای دیگر به چشم می‌خورد و همچنین با موفقیت بسیاری نیز همراه بوده است، هرچند در مقابل برخی از منتقدان بر این باور هستند که استفاده از تبلیغات بر روی بدنه اتوبوس یکی از بی‌کاربردترین نوع تبلیغات می‌باشد اما باید یادآور شد که انجام این تبلیغات به‌دلیل حرکت اتوبوس خود می‌تواند با بازدید بیشتری همراه باشد به‌گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان تبلیغات بر این باور هستند که انجام این کار خود با برکات بسیاری همراه خواهد بود.

آنچه مسلم است امروزه برای انجام تبلیغات محیطی باید هزینه‌های به نسبت بالایی را نیز پرداخت کرد، چراکه کارشناسان بر این باور هستند که تبلیغات محیطی می‌تواند در فکر و ذهن سلطه داشته باشد اما این در حالی است که تبلیغات تلویزیونی، اینترنتی و یا سایر دیگر تبلیغات از این خاصیت برخوردار نیستند به‌عنوان مثال در تبلیغات تلویزیونی فرد به راحتی می‌تواند شبکه تلویزیون را تغییر دهد و یا اینکه هنگام تبلیغات پیامکی نیز این اختیار را فرد دارد که آن پیام را نادیده بگیرد اما باید یادآور شد که در تبلیغات محیطی فرد خواسته یا ناخواسته در طول روز با این تبلیغات آشکار مواجه می‌شود که این خود می‌تواند یکی از مؤثرترین مزایای تبلیغات محیطی باشد بنابراین افرادی که از این تبلیغات استفاده می‌کنند هزینه‌های بالای آن چندان برای آنها حائز اهمیت نمی‌باشد چراکه تحقیقات نشان می‌دهد میزان تأثیرگذاری این تبلیغات به مراتب بالاتر از میزان سرمایه‌گذاری مالی برای انجام تبلیغات محیطی می‌باشد.

عدم نظارت به محتوای تبلیغات محیطی

باید در نظر داشت که یکی از مهمترین معایب تبلیغات محیطی عدم نظارت دقیق بر محتوای مطرح در تبلیغات می‌باشد به‌گونه‌ای که بعضاً شاهد انجام تبلیغات عجیب و غریب و بدون ارزش محتوایی در تبلیغات محیطی هستیم که این خود جای بسی تأمل و درنگ دارد چرا که انتظار می‌رود در تبلیغات محیطی نظارت بیشتری انجام شود اتفاقی که تا به امروز در انجام آن کمی سهل انگاری شده است به‌عنوان مثال چندی پیش در یکی از شهرستان‌های کشور اقدام به انجام تبلیغات محیطی با محتوایی بی‌ارزش شده بود که این خود باعث انعکاس شدید در شبکه‌های ماهواره‌ای شد از این رو انتظار می‌رود مسئولان امر با توجه به اینکه هزینه‌های بالایی را برای در اختیار گذاشتن بیلبوردهای تبلیغاتی به افراد دریافت می‌کند دقت بیشتری بر محتوای این نوع تبلیغات نیز داشته باشند. به عبارت ساده‌تر شاید محل تبریک به دنیا آمدن فرزند و یا ازدواج در بیلبوردهای تبلیغاتی نباشد، چرا که یکی از مهمترین پیامدهای منفی این نوع استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی از بین رفتن حریم شخصی افراد خواهد بود.

حضور پررنگ تبلیغات کالاهای خارجی

یکی دیگر از معایب تبلیغات محیطی را می‌توان انجام تبلیغات برای کالاهای خارجی دانست کالاهایی که امروزه بیشتر به‌صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور می‌شوند و هزینه خرید آنها نیز بسیار بالا می‌باشد اما این در حالی است که به راحتی تبلیغات آنها بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی جا خوش کرده است که این خود با شعار امسال که رونق تولید ملی است در تضاد می‌باشد.

از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که تبلیغات گسترده کلاس‌های کنکور نیز یکی دیگر از تبلیغات محیطی است که البته بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که مدیران کلاس‌های کنکور با وجود پرداخت‌های میلیاردی برای دریافت تبلیغات محیطی خود می‌توانند سودهای بیشتری را از این نوع تبلیغات داشته باشند، چرا که امروزه رقابت برای ورود به دانشگاه و همچنین تحصیل در رشته‌های خاص به یک اصل انکارناپذیر تبدیل شده است همچنین ادامه تحصیل نیز امروزه برای افراد جامعه بسیار حائز اهمیت می‌باشد بنابراین تبلیغات محیطی کلاس‌های کنکور خود می‌تواند سودهای بسیار بالایی را برای آنها به‌دنبال داشته باشد.

افزایش آشفتگی‌های بصری

همانگونه که می‌دانیم یکی دیگر از معایب افزایش تبلیغات محیطی را می‌توان آشفتگی‌های بصری عنوان کرد آشفتگی‌هایی که خود با پیامدهای منفی بسیاری برای فرد همراه می‌باشد به‌عنوان مثال یک شهروند در طول روز خواسته یا ناخواسته با تبلیغات گسترده‌ای مواجه می‌شود تبلیغاتی که از نظر محتوا هیچ پیوندی با یکدیگر ندارد و حتی در برخی از موارد این نوع تبلیغات می‌تواند با زندگی فرد نیز در تضاد باشد که این مهم خود تأثیرات منفی دیگری را به‌دنبال خواهد داشت.

متأسفانه امروزه تبلیغات محیطی جولانگاه افراد غیرمتخصص شده است افرادی که به‌دلیل عدم آشنایی با شرایط و یا حتی نحوه انجام تبلیغات باعث ایجاد تنش و یا حتی آزار و اذیت برای شهروندان شده است که ادامه داشتن این روند خود می‌تواند مشکلات روحی و روانی بسیاری را برای مردم به‌دنبال داشته باشد به‌عنوان مثال تبلیغات اتوبوسی یک نمونه بارز تبلیغات غیرتخصصی می‌باشد چراکه در این تبلیغات حتی شیشه اتوبوس‌ها نیز به‌طور کامل پوشیده می‌شود که این خود می‌تواند برای فردی که از اتوبوس استفاده می‌کند بسیار آزاردهنده و سخت باشد.

در پایان باید خاطرنشان کرد هر چند تبلیغات یکی از اصول اصلی برای فروش می‌باشد اما انتظار می‌رود برای انجام این کار از یکسری ضوابط قوانین و همچنین تخصص‌ها نیز استفاده شود، چرا که در غیراین صورت انجام تبلیغات خود می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری را به‌دنبال داشته باشد.

منبع: روزنامه آرمان ملی