کرمان - ایرنا - مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: این اداره کل برای چهارمین سال متوالی موفق به کسب رتبه برتر کشوری در زمینه تثبیت مالکیت اراضی ملی شده به طوری که یک سوم از اراضی مالکیت تثبیت شده در کشور متعلق به این استان است.

به گزارش ایرنا، رضا طالبی زاده روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه افزود: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در راستای اجرای قانون کاداستر که از ابتدای سال ۱۳۹۴ عملیاتی و موفق شده از مجموع ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی ملی استان تا پایان سال ۱۳۹۷ میزان ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار را طی مدت چهار سال گذشته تثبیت مالکیت کند و از این میزان یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار در سال گذشته تثبیت شده است.

وی تاکید کرد: زمانی اراضی دولتی سند دار می‌شود از تصرف آن توسط زمین خواران جلوگیری می‌شود و از این رو در کاهش پدیده زمین خواری و کاهش ورودی به مراجع قضائی مؤثر است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: ۴۵ درصد پرونده‌های وارده به دادگستری مربوط به زمین و مسکن است و در صورت سند دار کردن اراضی دولتی و شخصی، از تشکیل این پرونده‌ها جلوگیری می‌شود.

طالبی زاده با اشاره به اینکه این اداره کل در چهار بخش مهم ثبت املاک و اجرای کاداستر، ثبت اسناد، ثبت شرکت‌های تجاری و مؤسسات غیر تجاری و نیز اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا برای تحقق ثبت نوین به مردم شریف استان کرمان خدمت رسانی می‌کند، ادامه داد: براساس تعامل و همدلی صورت گرفته تاکنون در جنوب استان به میزان ۱۰۰ درصد و در شمال بیش از ۶۳ درصد تثبیت مالکیت اراضی ملی و دولتی انجام و برای این اراضی سند مالکیت تک برگ نیز صادر شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۹۷ هزار و ۵۵۵ سند کاداستری در استان کرمان صادر شده و این تعداد در سال ۹۶ تعداد ۷۹ هزار و ۱۰۷ سند بوده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: در سه ماه نخست سال جاری تعداد ۲۲ هزار و ۴۲ سند مالکیت کاداستری در استان کرمان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد افزایش یافته است.

طالبی زاده به کسب رتبه برتر کشوری در خصوص سامانه آرشیو الکترونیک اشاره کرد و گفت: در راستای سیاست‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص راه اندازی سامانه آرشیو الکترونیک پرونده های ثبتی، اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با آسیب شناسی بخش بایگانی و همچنین اسکن اوراق و پرونده‌های ثبتی و ارائه راهکار جهت رفع مشکلات مزبور در هنگام اسکن اوراق و پرونده‌های ثبتی و بر اساس آمار اعلامی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استان کرمان رتبه اول کشور را در اسکن پرونده‌ها و اوراق ثبتی کسب کرده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان یادآور شد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در راستای سیاست‌های سازمان مبنی بر الکترونیکی شدن خدمات ثبتی، با استانداردسازی و اسکن قریب ۲۳ میلیون (بیش از ۷۶ درصد اوراق ثبتی سطح استان) حجم نیاز به اسناد کاغذی را به شدت کاهش داده و با مدیریت مکانیزه اسناد نیاز به جابجایی فیزیک پرونده به حداقل رسیده است.

طالبی زاده اظهار داشت: تا پایان سال ۱۳۹۷ اسکن پرونده‌های ۱۷ واحد ثبتی به اتمام رسیده و در حال حاضر انجام خدمات ثبتی در این واحدها به صورت کاملاً الکترونیکی و با حذف گردش فیزیکی پرونده‌های ثبتی صورت می‌پذیرد.

وی، ارتقای نظام سلامت اداره کل ثبت اسناد و املاک را از اولویت های این اداره کل برشمرد و ادامه داد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در سال گذشته ۳۹۵ هزار پاسخ اعلام به مراجع غیرقضایی و ۵۵ هزار پاسخ استعلام قضایی را ارائه کرده که تمامی آنها به صورت الکترونیک پاسخ داده شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان خاطرنشان کرد: ۹۳ درصد از پاسخ استعلامات انجام شده در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان ظرف ۴۸ ساعت پاسخ داده شده اند و با الکترونیکی شدن این روند، از انجام ۳۶ هزار مراجعه به این سازمان کاسته شده است.

رشد ۸۳ درصدی وصول معوقات بانکی از سوی ثبت اسناد استان

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان به میزان وصول معوقات بانک‌ها نیز اشاره و بیان کرد: ادارات اجرای مفاد اسناد رسمی اداره کل ثبت اسناد و املاک این استان در راستای دفاع از حقوق دولتی و تسریع در روند وصول مطالبات بانک‌ها از بدهکاران کلان بانکی، در سال ۹۷ اقدامات مؤثری انجام داده اند به نحوی که مبلغ ۱۹۲ میلیارد تومان مطالبات معوق بانک‌ها را وصول کرده اند.

طالبی زاده گفت: میزان مطالبات بانکی وصول شده در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ بیش از ۸۳ درصد رشد داشته است.

وی یادآور شد: همچنین اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در سال ۹۷ میزان ۳۰۷ میلیارد و ۳۸۳ میلیون و ۴۴۵ هزار ریال درآمد واریزی به خزانه داشته که نسبت به سال ۹۶ بالغ بر ۱۱ درصد رشد داشته است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به اینکه در سال گذشته هشت هزار و ۷۴۷ پرونده در ادارات اجرای اسناد رسمی ثبت اسناد استان کرمان تشکیل شده است، گفت: تعداد پرونده‌های تشکیل شده نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۶۳ درصد رشد داشته و در مجموع سه هزار و ۷۱۲ پرونده مختومه شده است.

طالبی زاده با بیان اینکه در سال گذشته ۱۲ درصد کاهش ازدواج و یک درصد کاهش طلاق را داشته ایم، عنوان کرد: در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، چهار درصد کاهش ازدواج و پنج درصد افزایش طلاق را داشته ایم.

وی یادآور شد: در سه ماه نخست سال جاری پنج هزار و ۸۹۶ ازدواج و در سه ماه نخست سال گذشته ۶ هزار و ۱۷۰ ازدواج ثبت شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: در سه ماه نخست سال جاری یک هزار و ۲۰۷ طلاق و در سه ماه نخست سال گذشته یک هزار و ۱۴۵ طلاق در استان کرمان ثبت شده که افزایش پنج درصدی را نشان می‌دهد.

طالبی زاده به کاهش ۱۲ درصدی شکایات از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در ادارات بازرسی و دادگاه انتظامی در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن اشاره کرد و افزود: با اقدامات انجام شده در زمینه الکترونیکی کردن روند ثبت اسناد، جلوی بسیاری از مفاسد گرفته شده است.

وی به اقدامات انجام شده در راستای کاهش مراجعات حضوری و تسهیل روند خدمت رسانی به مردم اشاره و بیان کرد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان از اول دی ماه سال گذشته با نصب سامانه اخذ اثر انگشت سران دفاتر اسناد رسمی در تمامی سطح استان، گامی بزرگ در راستای مقابله با هرگونه جعل و کلاهبرداری برداشته شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان تصریح کرد: در حال حاضر برای تنظیم هر سند رسمی، اخذ اثر انگشت سردفتر، متعاملین و وکلای قانونی آنها ضروری است و در این راستا از هرگونه سو استفاده در جعل هویت و تنظیم اسناد جعلی جلوگیری به عمل می‌آید.

طالبی زاده افزود: در ثبت اسناد به شیوه سنتی گاهاً افرادی که دفاتر دست نویس سنتی را امضا می‌کردند و جمله ثبت با سند برابر است را می‌نوشتند، پس از مدتی منکر این امر می‌شدند که این دفاتر را امضا کرده اند و ادعای جعل امضا را مطرح نموده و دعاوی مختلف حقوقی و کیفری را در دادسراها و دادگاه‌ها مطرح می‌کردند اما با حذف دست نویسی دفاتر سنتی و بهره برداری از دفاتر الکترونیک اسناد رسمی و اخذ اثر انگشت الکترونیکی مراجعین و سران دفاتر اسناد رسمی به صورت همزمان، این مشکل کاملاً مرتفع شده است.

وی بیان کرد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی چهل و ششمین سامانه الکترونیکی ثبتی با عنوان دفتر الکترونیک طلاق را راه اندازی کرد، بطوری که در این سامانه سران دفاتر طلاق در هنگام ثبت واقعه طلاق علاوه بر ثبت اثر انگشت خود موظف به اخذ اثر انگشت طلاق دهنده، طلاق گیرنده و شهود هستند که این امر استحکام و اتقان اسناد تنظیمی را افزایش می‌دهد.

راه اندازی ۴۶ سامانه الکترونیکی و ارائه ۹۰ درصد خدمات ثبتی به صورت الکترونیکی

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: با راه اندازی ۴۸ سامانه الکترونیکی، بیش از ۹۰ درصد خدمات ثبتی به صورت الکترونیکی و کاملاً مکانیزه انجام می‌شود و برابر آمار رسمی و گزارش اداره کل امور امنیتی و انتظامی استانداری کرمان، اقدامات این اداره کل باعث کاهش میزان جعل شده است.

طالبی زاده ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ از اداره کل ثبت اسناد استان بعنوان الگویی نمونه در زمینه مقابله با جعل نام برده شد و این مهم در شرایطی محقق شد که میزان جعل اسناد دولتی و مدارک رسمی در تمامی زمینه‌ها افزایش یافته بود.

تشریح وضعیت اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان از نظر نیروی انسانی، تجهیزات و فضای فیزیکی در مرکز استان و شهرستان‌ها

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: اداره کل ثبت اسناد و املاک کرمان با داشتن بیش از ۴۳۳ پرسنل و ۲۱ واحد ثبتی، ۲۱۰ دفترخانه اسناد رسمی، ۱۲۰ دفترخانه ازدواج و ۳۸ دفترخانه طلاق یکی از مراجع پر رفت و آمد و محل مراجعه عموم مردم به شمار می‌رود.

طالبی زاده عنوان کرد: در بحث تجهیزات و فضای فیزیکی در سال ۱۳۹۷ موفق شدیم ساختمان‌های جدید الاحداث ادارات ثبت اسناد و املاک سیرجان و رفسنجان را افتتاح کنیم و همچنین با پیگیری‌های به عمل آمده و پس از تأمین اعتبار ساختمان‌های ادارات ثبت اسناد و املاک شهرستان‌های انار و ارزوئیه در دست احداث است که هر دوی این ساختمان‌های جدید الاحداث در بازه زمانی سه ماهه به میزان ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم اقدامات مثبت انجام شده در شهرستان‌هایی نظیر رودبار جنوب، ریگان، فهرج، عنبرآباد ساختمان امانی یا استیجاری داریم که در صورت تأمین اعتبار و احداث ساختمان مشکلات این ادارات کاهش می‌یابد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان یادآور شد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در بحث نیروی انسانی با کمبود نیرو و بالاخص نقشه بردار روبرو است و در صورتیکه مجوز لازم برای استخدام پرسنل جدید داده شود در خدمت رسانی به مردم شریف استان کرمان تسریع صورت می‌پذیرد.

برنامه‌های اداره کل ثبت اسناد استان کرمان به منظور ارتباط مستقیم با مردم

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان همچنین گفت: با هدف رفع مشکل ارباب رجوع، یکشنبه‌های هر هفته برای ملاقات مردمی در نظر گرفته شده است.

طالبی زاده افزود: هفت راه ارتباطی تماس تلفنی، سامانه ارتباط مستقیم در سایت اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان، پست الکترونیکی، مراجعه حضوری، سیستم الکترونیکی سامد، ارتباط از طریق رسانه اجتماعی سروش و ایتا و صندوق ارتباط مستقیم با مدیر کل با هدف تعامل هرچه بیشتر و بهتر فی مابین مردم و مسئولان این اداره کل و ادارات تابعه در حال ارائه خدمات و دریافت انتقادات و پیشنهادات شهروندان است.

۷۴۴۰/۹۸۹۵/‏۳۰۲۹