مشهد- ایرنا- نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: ایران اسلامی هم اینک خاصه در وضعیت پس از توافق هسته ای به شدت نیازمند تبیین ابزار و راهکارهایی برای رسیدن به نقطه بازدارندگی می بادش زیرا این مهم لازمه مقاومت در برابر زورگویان است.

حمیدرضا ترقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیرامون مفاد بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص تبیین منطق مقاومت افزود: مقاومت ایده نوینی است که از صدر اسلام و تاریخ مبارزه عالمان شیعه زاده شد و در انقلاب اسلامی به بلوغ رسید و امروزه در سطح منطقه و جهان اسلام گسترش یافته است.

وی ادامه داد: مقاومت در شعارهای انقلاب اسلامی مبنی بر مبارزه پابرهنگان و مظلومان در برابر مستکبران و زورگویان مطرح شده، البته ایده مقاومت همواره با خوف و رجا همراه است زیرا از سویی به دنبال آرمانهای بلند حرکت می کند و از سوی دیگر خطرات و موانع زیادی را پیش روی خود می بیند.

این فعال سیاسی گفت: نظریه مقاومت به عنوان یک نظریه رهایی بخش در قالب پارادایم برخورد با سلطه و مبتنی بر قدرت روایت انقلاب اسلامی از اسلام ناب محمدی و نظام بین الملل است. بدون شک چنین مقاومتی، مقاومت پویای برخاسته از انقلاب اسلامی و نه مقاومت منفعلانه، برگرفته از متن قرآن و سنت رسول الله است.

* مقاومت امام گونه

وی افزود: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلام یکی از خصوصیات امام راحل خصوصیت "مقاومت" است. آن چیزی که امام راحل را در هیات یک مکتب، یک اندیشه، یک تفکر و یک راه مطرح کرد بیشتر این خصوصیت به همراه خصوصیات ایستادگی، مقاومت، عدم تسلیم در مقابل مشکلات و موانع بود.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی که پارسال بر تبیین نظریه مقاومت تاکید کردند در سخنرانی خود به دلایل منطقی مقاومت به عنوان یکی از خصوصیات حضرت امام راحل پرداختند. ایشان منطق مقاومت را شامل مواردی از جمله "واکنش طبیعی در ملت آزاده و باشرف در مقابل تحمیل و زورگویی، مقاومت موجب عقب نشینی دشمن، هزینه تسلیم در مقابل دشمن بیشتر از هزینه مقاومت، خداوند در قرآن این وعده را داده است که اهل حق طرفداران حق پیروز نهایی هستند و مقاومت یک امر ممکن است" ذکر کردند.

* قدرت مقاومت و رسیدن به نقطه بازدارندگی

وی گفت: در محاسباتی که در موضوع مقاومت در مقابل زورگویان عالم داریم باید حقایق مربوط به زورگویان را درست بدانیم، حقایق مربوط به خودمان را هم بدانیم که یکی از این حقایق "قدرت مقاومت" است. امروز جبهه مقاومت در منسجم‌ترین وضعیت ۴۰ سال گذشته قرار دارد، در منطقه و در مراکزی حتی فراتر از منطقه این یک واقعیت است.

ترقی افزود: بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی هدف مقاومت عبارت است از رسیدن به نقطه بازدارندگی، هم در اقتصاد، هم در مسائل سیاسی کشور و هم در مسائل اجتماعی و هم در مسائل نظامی باید به نقطه‌ای برسیم که این نقطه بازدارنده باشد. بازدارندگی در مفهوم آکادمیک یعنی کوشش یکی برای اعمال نفوذ در دیگری تا او را از اقدام به عملی که متضمن خسارت یا هزینه‌ای برای اولی است بازدارد.

وی ادامه داد: وجه تمایز بازدارندگی در اسلام با غرب ضمانت دوام، قابل اعتماد بودن و به نحوی که تمامی دول جهانی آن را رعایت کرده و نه اینکه عده‌ای به زور و قدرت داشتن آن، دیگران را مجبور به نداشتن کنند زیرا این بازدارندگی دوام نخواهد داشت و شکننده خواهد بود. در ابتدا تنها تسلیحات بود که نقش ابزار بازدارنده را داشت و به تدریج سیاست و اقتصاد هم به عوامل بازدارنده تبدیل شدند اما این ابزار جدید هرگز باعث از بین رفتن جایگاه و نقش استراتژیک تسلیحات در بازدارندگی نشد.

او گفت: بازدارندگی غیرنظامی و تسلیحاتی جهان امروز در انحصار چند کشور بوده که به پشتوانه تسلیحات عمدتاً اتمی انجام می‌گیرد. نمونه بارز این مقوله مذاکرات ۵+۱ است. در این مذاکرات دلیل اینکه ایران با این ۶ کشور مذاکره دارد قطعاً قدرت تسلیحاتی آن کشورها است که ابزارهای غیرنظامی بازدارنده را هم به دست آنها داده و ایران را پای میز ابزار دیپلماتیک نشاند.

نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: به حکم عقل و تجربه تاریخی اگر جمهوری اسلامی بخواهد از استقلال، عزت و امنیت ملی خود دفاع کند باید قدرتمند باشد و سطح قدرت دفاعی نظامی را به سطح بازدارندگی برساند. قدرت بازدارندگی آن قدرتی است که عامل تهدید را از عملیاتی کردن تهدیدش به دلیل پاسخ قاطع و کوبنده باز می‌دارد.

* بازدارندگی نظامی

وی ادامه داد: سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه‌های قرآنی و اندیشه‌های دفاعی حضرت امام و رهبری مبتنی بر فقه دفاعی شیعه دارای خصوصیات و عناصری است که می‌توان آن را معقول و واقعگرایانه دانست و بازدارندگی قابل اعتمادی را رقم خواهد زد. ظرف ۳۰ سال اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی با تقویت روزافزون قدرت دفاعی نظامی کشور در کنار عناصر معنوی و تمدنساز و نیز تاکید وافر بر اقتصاد مقاومتی، جمهوری اسلامی را به سطح برخورداری از قدرت بازدارندگی رسانده‌اند.

ترقی گفت: "بازدارندگی اقتصادی" نیز لازمه پیشرفت و شکست دشمن است و تنها راه رسیدگی به بازدارندگی اقتصادی هم قطع امید از کمک و همراهی غربیها می‌باشد.

وی افزود: ابزار و راهکارهای بازدارندگی در ایران اسلامی که امروز باید با نگاهی واقعبینانه در اختیار داشت شامل وحدت ملی و انسجام داخلی، روحیه سلحشوری و ایثار و شهادت طلبی و مقاومت و ایستادگی مردم ایران، رهبری هوشمند، بصیر، قاطع انقلابی و حکیم، آمادگی کامل نیروهای مسلح برخوردار از فناوریهای مدرن تسلیحاتی به ویژه در عرصه موشکی و شناورهای دریایی است.

او برخورداری ملت و نیروهای مسلح از تجارب بسیار ارزشمند دفاع مقدس، موقعیت فوق العاده راهبردی ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک ایران، جمعیت جوان پرورش یافته مکتب عاشورا و دل به ولایت فقیه سپرده، نفوذ راهبردی در منطقه و باز شدن ژئوپلتیک ایران تا سواحل مدیترانه، برخورداری ایران از سرپنجه های بسیار قوی در منطقه برای ضربه زدن به دشمن در شعاع گسترده را از دیگر ابزارهای بازدارندگی برشمرد.

وی گفت: مواجهه ما با مسلمانان و دشمنانان باید شجاعانه، مرعوبانه، امیدوارانه، غیرمایوسانه، عاقلانه و خردمندانه، غیرهیجانی و احساساتی، مبتکرانه، غیرمنفعلانه و حرکت با کیفیت باشد. تنها در این صورت ملت ایران در مواجهه با همه قدرتهای بزرگ توفیق خواهد یافت و خواهد توانست پیش برود.

۷۴۸۹/‌۱۸۵۸