به گزارش گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، محمدحسین امید امروز (شنبه) در نشست خبری که در سازمان مرکزی دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد، به تشریح برنامههای این دانشگاه پرداخت و گفت: دستگاههای خواستار تأسیس مرکز علمی کاربردی باید دارای محیط کار باشند و مراکزی که بنا به دلایلی محیط کار نداشتند، تا مهر ماه ۹۸ فرصت دارند با عقد قرارداد با دستگاههایی که محیط کار دارند، شرایطی را فراهم کنند که دانشجویان دورههای کارورزی و آموزشهای علمی را در محیط واقعی کار ببینند.
وی افزود: در حال حاضر کمتر از نیمی از ۶۰۰ مرکز علمی کاربردی محیط کار ندارند و موظف اند تا مهر ماه محیط کار فراهم کنند.
** سطح بندی مراکز علمی کاربردی انجام میشود
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه با اشاره به سطح بندی مراکز علمی کاربردی عنوان کرد: سال گذشته ۵۵۰ مرکز ارزیابی شدند، ۷۰ مرکز مهلت یکساله برای ارتقا دریافت کردند. سطح دوم ارزیابی این مراکز در حال انجام است. در صورتی که در این دوره مراکزی که دارای سطح چهار بودند خود را ارتقا ندهند، برای سال تحصیلی جدید قادر به پذیرش دانشجو نخواهند بود.
** لزوم توجه بر آموزشهای مهارتی
امید افزود: آموزش مهارتی در کشور ما مهجوز مانده است در حالی که در برنامه ششم توسعه بر گسترش آموزشهای مهارتی تاکید شده است اما به دلایل فرهنگی و برخی سیاستگذاری ها این آموزشها کم رنگ بوده است.
به بیان وی، سهم آموزشهای مهارتی در کل نظام آموزشی ۳۰ درصد است و باید تا پایان برنامه ششم توسعه تعداد دانشجویان مهارت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو برسد در حالی که اکنون تعداد دانشجویان رشتههای مهارتی حدود ۶۰۰ هزار نفر و کمتر از نیمی از این است.
وی در عین حال عدم اقبال خانوادهها و متقاضیان را به رشتههای مهارتی، ناچیز دانست و متذکر شد: نظام مدرک سالاری در کشور هنوز حاکم است. این در حالی است که با توسعه زیر ساخت و حمایتهای حداقلی دولت، دانشگاه جامع علمی کاربردی میتواند به تنهایی نیاز آموزشهای مهارتی را برطرف نماید و با اضافه شدن ظرفیت دانشگاه فنی و حرفهای میتوان ۵۰ درصد دانشجویان کشور را به رشتههای مهارتی سوق داد.
** آمادگی دانشگاه علمی کاربردی برای پذیرش دانشجوی مهارتی
رئیس دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی برای پذیرش یک میلیون و ۲۰۰ دانشجوی مهارتی آماده است، عنوان کرد: این پرسش مطرح است که آیا ظرفیت پذیرش این تعداد دانشجو ایجاد شده است؟ باید گفت دانشگاه جامع علمی کاربردی این ظرفیت را دارد که به تنهایی حکم برنامه ششم توسعه را در آموزشهای مهارتی اجرا کرده و تمامی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو را در این دانشگاه جذب کند.
امید گفت: تنها چالش پیشرو کاهش گرایش به آموزشهای مهارتی بنا به دلایل مختلفی چون حاکمیت نظام مدرک سالاری و پرداخت تمام هزینه توسط دانشجو است. اتمام یک دوره کاردانی نیازمند ۵ میلیون تومان هزینه است.
** لزوم همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور
امید در ادامه بر لزوم همکاری سازمان برنامه و بودجه برای تأمین هزینههای آموزشهای مهارتی تاکید کرد و گفت: از سازمان برنامه و بودجه درخواست شده تا بخشی از هزینههای آموزش مهارتی توسط دولت تأمین شود.
وی ادامه داد: در دهههای اخیر گرایش جوانان به فعالیتهای نظری بیشتر شده است در حالی که دانشگاه جامع ظرفیت بالا حتی تا جذب ۵۰ درصد از دانشجویان کشور در دورههای مهارتی مورد نیاز مهارتی را دارد.
امید اظهار داشت: دانشگاه علمی کاربردی قادر به ارائه خدمات به حدود ۸۰۰ رشته تحصیلی در مقطع کاردانی و کارشناسی و بیش از ۸۰۰ دوره کوتاه مدت و تک پودمان در بخشهای مورد نیاز صنوف و جامعه است.
وی همچنین از گسترش فعالیتهای بین المللی دانشگاه و همکاری با دانشگاه آلمانی خبر داد و افزود: قرار بود بخش بین الملل دانشگاه سال ۹۷ فعالیت خود را آغاز کند اما با توجه به شرایط کشور تحقق نیافت.
امید افزود: اکنون با کمک یک دانشگاه جدید این اقدام از سر گرفته شده است. برای نمونه یک مرکز علمی کاربردی در کیش با کمک یک دانشگاه آلمانی دوره بین المللی در رشتههای فنی و مهندسی و گردشگری برگزار میکند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی در ادامه از اقدامات صورت گرفته در دانشگاه علمی کاربردی در راستای ارائه آموزشهای مهارتی به سربازان سخن گفت و افزود: به رغم پیشنهادات صورت گرفته در این زمینه تاکنون به دلیل تأمین نشدن منابع در ستاد کل، این پیشنهاد بی نتیجه مانده است.
** دانشگاه علمی کاربردی با ۱۲۹ مرکز نوآوری
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر اینکه توسعه کیفی در دستور کار این دانشگاه قرار دارد، عنوان کرد: در تعدادی از مراکز این دانشگاه، مراکز نوآوری ایجاد شده است. اکنون نیز ۱۲۹ مرکز نوآوری در مراکز این دانشگاه تأسیس شده که بیش از ۱۰۰ مرکز آن در طول سال ۹۷ احداث شدهاند.
** برگزاری آزمونهای متمرکز برای ۱۵ درس
امید با تاکید بر برگزاری آزمون متمرکز برای ۱۵ درصد دروس کاردانی و کارشناسی جامع علمی کاربردی ادامه داد: دست کم ۱۵ درصد دروس دورههای کاردانی و کارشناسی این دانشگاه بر اساس آزمون متمرکز است، سرفصلها را مبنا قرار داده واز مدرسان آماده سازی منابع درسی خواسته شده است.
وی همچنین از ارزیابی سطح علمی مدرسان خبر داد و گفت: نتایج این اقدام تا پایان شهریور نهایی میشود و از مهر ۹۸ تنها با مدرسانی کار میشود که مسیر جذب را طی کرده باشند.