خلاقیت در نقطه صفر تکنولوژی
وقتی از موزه باستان شناسی جیرفت دیدن کنید با تماشای آثار به دست آمده از کنارصندل بسیار متحیر خواهید شد، اشیا و زیور آلاتی را میبینید که در زمانه صفر تکنولوژی با دستان زنان و مردانی باهوش و سختکوش ساخته شدهاند، مجسمههای زیبا و ابزارهایی برای انجام امور کشاورزی که بیشتر آنها از جنس سنگهای صابونی هستند.
در میان همه این شگفتیها یک کتیبه گِلی، گُل سر سبد است، کتیبهای که همه پژوهشگران و خط شناسان از ترجمه و رمز گشایی نوشتههایش عاجز ماندهاند.
نوشتههای این کتیبه، تصویری از اشکال هندسی بوده و بسیاری از باستان شناسان اعتقاد دارند هر تصویر آن معادل یک کلمه است.
بنا به گفته یوسف مجیدزاده کاوشگر و باستان شناس معروف ایران، اگر در خصوص وجود خط پیدا شده در جیرفت اتفاق نظر داشته باشیم، باید بپذیریم که امروز در حوزه هلیل رود با نسخه کهنتری از خط ایلامی روبرو شدهایم که ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال قدیمی تر از کتیبههای به دست آمده در ایلام است.
خط ایلامی خطی تصویری بوده که در آن هر تصویر معادل یک کلمه است و بر روی الواح به دست آمده ایلامی میتوان جانوران، کوزهها، گلدانها و اشیای دیگر را هم مشاهده کرد.
هفت هزار سال تمدن در انتظار تحول
بی شک جیرفت و جاذبههای متعددش ظرفیت جهانی شدن را دارد و اهالی این دیار همچنان در انتظار ثبت کنارصندل در فهرست آثار جهانی هستند تا از این رهگذر پای گردشگران خارجی بیشتری به این خطه باز و صنعت گردشگری جنوب کرمان متحول شود.
طبق تعریف موجود، میراث به چیزی میگویند که از گذشتگان باقی مانده و دارای ارزش باشد، این میراث میتواند دربرگیرندهٔ آثاری همچون بناهای باستانی و یا آداب و رسوم یک منطقه باشد و عقل و منطق مردم هر دورهای حکم میکند در حفظ و نگهداری آنها، تلاش شود.
امروز میراث گرانبهایی از مردم دوران هزاره سوم قبل از میلاد در جنوب کرمان و میان دو شهر جیرفت و عنبرآباد به یادگار مانده و تنها خدا میداند تا کنون برای نگهداری این میراث چه تلاشهایی شده است.
در موزه باستان شناسی جیرفت افزون بر ۵۰۰ اثر تاریخی همچون مجسمههایی از جنس مفرغ، سفالهای منقوش و ساده و زیورآلات بسیار زیبایی به نمایش درآمده است.
*خبرنگار ایرنا
۵۰۵۴