همدان- ایرنا- سال های نه چندان دور زمانی که تلفن های همراه همه گیر نشده بود و حافظه ذخیره شماره تلفن در گوشی وجود نداشت، هر زمان که به شماره تلفنی نیاز داشتیم، شماره معروف ۱۱۸ را می‌گرفتیم و خیلی زود به شماره مورد نیاز دسترسی پیدا می‌کردیم. روندی که این روزها به دلایل مختلف دچار تغییر و تحول بنیادین شده است.

در آن سال‌ها شاید بین خودمان و ۱۱۸ رفاقتی احساس می‌کردیم؛ رفاقتی که امروز به دلایلی که آن را ضعف در عملکرد این سامانه می‌پنداریم، کمرنگ شده است. بی تردید در آن سال‌ها این شماره یار خوبی بود که بی هیچ چشم‌داشتی نیاز ما را برآورده می‌کرد.

در آن زمان خدمات ۱۱۸ رایگان بود اما با خصوصی سازی شرکت مخابرات اینچنین خدمات رایگان نیز پایان یافت و هر تماس با این سامانه همچون مکالمات داخل شهری محاسبه شد.

اما حالا مشترکان همدانی می‌گویند خدمات ۱۱۸ نسبت به قبل کم رنگ تر و از زمان پولی شدن این سامانه، مدت زمان انتظار برای ارتباط با کاربر طولانی شده است. از سوی دیگر مشاهده شده برخی از شماره تلفن‌ها در این سامانه وجود ندارد.

در تماس‌های چند روز اخیر شهروندان با شماره ۱۱۸ پس از شنیدن جمله «لطفاً منتظر بمانید» و یک موسیقی طولانی و سپس جمله «اطلاعات مورد درخواست شما در سامانه ۱۱۸ موجود نمی باشد» شهروندان را برای یافتن شماره مورد نظر نا امید کرده است.

چطور می‌شود شماره‌ای که قبل‌ها در این سامانه وجود داشت حالا ثبت نشده باشد؟ و ما متعجب می‌مانیم که چگونه به همین سادگی این شماره‌ها از حافظه بزرگ ۱۱۸ حذف شده است!؟

زمانی که می‌خواهیم از کاربر کمی بیشتر یاری بگیریم و دلیل این اختلالات را جویا شویم بدون پاسخگویی ارتباط قطع می‌شود و در بهترین حالت ممکن می‌گوید با روابط عمومی تماس بگیرید!

ما هم که پیگیر موضوع شدیم و روابط عمومی اینگونه پاسخ داد: پیشاپیش از مردم عزیز استان برای اختلالات ۱۱۸ عذر خواهی می‌کنیم.

رئیس اداره روابط عمومی مخابرات منطقه همدان گفت: درپی تصمیم مدیریت کلان شرکت مخابرات ایران مبنی بر یکسان سازی ارائه خدمات واحد ۱۱۸ در سرتاسر کشور، ممکن است به مدت محدودی (حدود ۲ هفته) اختلالاتی در پاسخگویی به مشترکان به وجود آید.

فریدون حسن پور افزود: به این وسیله از عموم مردم فهیم و قدرشناس استان همدان عذرخواهی کرده و اعلام می‌داریم که تمام سعی، کوشش و توان خود را معطوف به ارائه هرچه بهتر خدمات به شما می‌کنیم.

شماره تلفن‌ها جابه‌جا شده است

وی با بیان اینکه در این مدت ممکن است شماره‌ای جابه‌جا ارائه شود، اظهار داشت: به عنوان مثال ممکن است مخاطب از سامانه ۱۱۸ شماره یک بیمارستان را بخواهد اما سامانه شماره بیمارستان دیگری را به او بدهد.

حسن پور عنوان کرد: از هم استانی‌ها می‌خواهیم تا دو هفته آینده صبور باشند و شرکت مخابرات را برای ارائه خدمات بهتر یاری کنند.

وی اضافه کرد: هزینه هر دقیقه تماس با سامانه ۱۱۸، همچون مکالمات داخل استان، ۴۵ ریال است.

رئیس اداره روابط عمومی مخابرات منطقه همدان گفت: با توجه به یکسان سازی تعرفه‌های تلفن همراه، هزینه مکالمه با تلفن ثابت ۳۰ درصد کمتر از هزینه مکالمه با تلفن همراه است و توصیه می‌شود مردم از تلفن ثابت استفاده کنند.
وی ادامه داد: نرخ هر یک دقیقه مکالمه تلفن همراه به سایر خط‌ها ۸۹۹ ریال، تلفن ثابت به همراه ۶۲۵ ریال، تلفن ثابت به ثابت خارج استان ۳۳۰ ریال و تلفن ثابت به ثابت داخل استان ۴۵ ریال است.

پاسخویی کاربران ۱۱۸ با تأخیر است

مدیر مخابرات شهرستان همدان نیز گفت: سرورهای سامانه ۱۱۸ در حال یکپارچه سازی و انتقال است و به همین دلیل پاسخگویی کاربر با تأخیر انجام می‌شود.

رحمان برزگر افزود: همراه این انتقال اطلاعات مشترکان تلفن ثابت نیز در این سامانه به روز رسانی می‌شود.

وی اظهار داشت: پیش از این شماره‌ها تنها در سامانه ۱۱۸ همدان ثبت بود و به صورت دستی انجام می‌شد، اما از این پس اطلاعات به صورت آنلاین در سراسر کشور در دسترس قرار می‌گیرد.

برزگر عنوان کرد: یک اپلیکیشن تلفن همراه نیز طراحی شده تا افراد با نصب آن بر روی تلفن همراه خود اطلاعات شماره تلفن شخص حقیقی یا حقوقی مورد نظر را به دست آورند.

مدیر مخابرات شهرستان همدان اضافه کرد: مشترکانی که نمی‌خواهند شماره تلفن آنها در این اپلیکیشن باشد می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی، اطلاعات خود را حذف کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۴۸ دفتر خدمات ارتباطی در سطح استان همدان فعال و آماده ارائه خدمات به مشتریان هستند.

برقراری روزانه بیش از ۳۰ هزار تماس با ۱۱۸ همدان

مسئول سامانه ۱۱۸ استان همدان نیز گفت: این سامانه ۵۸ کاربر دارد و به صورت ۲۴ ساعته به مخاطبان خدمات ارائه می‌کنند.

لیلا سادات بختیاری افزود: ارتباط مخاطبان این سامانه در استان همدان، به سه مرکز ۱۱۸ در شهرستان‌های همدان، ملایر و تویسرکان وصل می‌شود.

وی اظهار داشت: روزانه بیش از ۳۰ هزار تماس برای اطلاع از شماره تلفن افراد، شرکت‌ها و مراکز دولتی با سامانه ۱۱۸ استان همدان برقرار می‌شود.

بختیاری عنوان کرد: با توجه به اختلالات پیش آمده مدت زمان پاسخگویی کاربران به مخاطبان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در طول شبانه روز نزدیک به ۲۰ مزاحم تلفنی با ۱۱۸ تماس می‌گیرند، اضافه کرد: با رشد فناوری اطلاعات و فرهنگسازی در بین مردم، این آمار از ۸۰۰ تماس به ۲۰ تماس کاهش یافته است.

مسئول سامانه ۱۱۸ همدان بیان کرد: شماره تلفن‌هایی که برای این سامانه مزاحمت ایجاد می‌کنند، در لیست "بلاک" سامانه ۱۱۸ قرار می‌گیرند و دیگر نمی‌توانند با این سامانه تماس بگیرند.

وی ادامه داد: بیشتر تماس‌های مزاحمان توسط سیم کارت‌های اعتباری، کودکان و یا روستاهای اطراف برقرار می‌شود.

بختیاری افزود: بیش از ۱۲۰ هزار شماره تلفن در سامانه ۱۱۸ همدان ثبت شده که از این تعداد ۲۷ هزار شماره حقوقی و در اپلیکشن تلفن همراه نیز به ثبت رسیده است.

۹۹۰۴/‏۲۰۹۰