گچساران - ایرنا - سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: ۵۳ درصد از افراد بالای ۳۰ سال این شهرستان از ابتدای شروع طرح ملی سنجش فشارخون ارزیابی شده اند.

به گزارش ایرنا، سهراب صیدی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران گچساران اظهار داشت: ارزیابی درصد ابتلای به بیماری فشارخون در گچساران پس از پایان طرح از سوی کارشناسان انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: ۶۴ هزار نفر از مردم این شهرستان واجد شرکت در طرح ملی بسیج غربالگری فشارخون هستند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران بیان کرد: ۵۷ ایستگاه و ۴۷ مرکز درمانی این شهرستان برای ارزیابی فشارخون افراد بالای ۳۰ سال از ۲ هفته پیش فعالیت خود را آغاز و تا ۲ هفته دیگر فعال خواهند بود.

صیدی تصریح کرد: عوامل مختلفی از جمله تغذیه نامناسب، عوامل محیطی، استرس، مشاغل، مصرف زیاد نمک و چاقی از مهمترین عواملی هستند که در شیوع بیماری فشارخون نقش ارزنده‌ای دارند.

وی ابراز داشت: با هدف ارتقای سلامت شهروندان طرح ملی بسیج مبارزه با فشارخون در کشور انجام می‌شود که در مرحله نخست درباره آن اطلاع رسانی و در مراحل بعد غربالگری و ارجاع جهت مراقبت به پزشک انجام می‌شود.

صیدی اظهار داشت: کاهش میزان مصرف نمک به کمتر از پنج گرم، به حداقل رساندن مصرف چربی‌ها در رژیم غذایی روزانه، حذف مصرف الکل، دخانیات، کنترل وزن و استرس و انجام سه روز فعالیت بدنی و ورزش در هفته از جمله اقداماتی است که افراد می‌توانند برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری فشارخون انجام دهند.

وی بر لزوم مصرف روزانه، حبوبات، سبزی و میوه برای جلوگیری از این بیماری تاکید کرد.
صیدی تصریح کرد: سکته‌های قلبی، مغزی، نارسایی‌های کلیوی و مشکلات شبکه چشمی در پی فشارخون بالا ایجاد می‌شود.
وی ابراز داشت: در مراحل اولیه بیماری علامت ندارد اما در مراحل بعدی علائمی مانند سردرد، عرق کردن، درد در قفسه سینه و احساس درد دردست چپ از نشانه‌های فشارخون بالاست.
در ۲۵ سال گذشته آمار بیماران مبتلا به فشارخون در کشورمان سه برابر افزایش یافته است که این امر زنگ خطر جدی بودن موضوع را به صدا درآورده است.

براساس آمار موجود هم اکنون ۲۷ درصد از مردم کشورمان به بیماری فشارخون مبتلا هستند.
از مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ مرگ و میر سال ۱۳۹۷ در کهگیلویه و بویراحمد دلیل مرگ یک هزار و ۱۰۰ نفر فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی، عروقی بوده است.

شهرستان ۱۲۴ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

۸۱۴۳/‏۶۱۱۰