به گزارش روز یکشنبه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، صادرات یکی از مسائل جذاب در حوزه کسبوکار است و با توجه به مزیتهای نسبی نظیر ارزان بودن نیروی کار در ایران، میتواند مسیری مناسب برای توسعه بازار شرکتهای نانویی باشد. اما یافتن مشتری خارجی به سادگی امکانپذیر نیست و چالشهای متعددی در این مسیر وجود دارد.
شرکت دانشبنیان "فناوران نانومقیاس" یکی از شرکتهای فعال در حوزه تجهیزات الکتروریسی و فیلترهای نانویی بوده و یکی از نمونههای موفق در حوزه صادرات است. ( الکتروریسی( Electrospinning) فرآیندی جهت تولید انواع نانوالیاف و میکروالیاف از محلولهای مواد پلیمری، سرامیکی یا محلولهای کامپوزیتی متشکل از پلیمر- نانوذرات و همچنین مذابهای مواد مذکور میباشد.)
نادر نادری مدیرعامل شرکت دانشبنیان فناوران نانومقیاس درباره راهبردهای این شرکت پیرامون روشهای یافتن مشتری خارجی میگوید: «معمولاً ما از چند روش برای بازاریابی استفاده کردهایم. اول سایت اینترنتی خودمان، دوم از طریق سایتهای مختلفی که علیبابا قویترین آنها بود، سوم شرکت در نمایشگاه خارجی، چهارم دفاتری که ستاد نانو در دیگر کشورها ایجاد کرده است و پنجم ایجاد دفتر».
وی با تاکید بر اینکه موارد ذکر شده به ترتیب اولویت نیستند و ما از طریق دفتری که در مالزی راه انداختیم بازاریابی میکنیم، افزود: «بهعنوان مثال یک زمانی کارگاههای آموزشی مختلفی در مالزی برگزار کردیم و اخیراً نیز در تایلند و پاکستان کارگاه داشتهایم. یا خودمان میرویم یا از دوستان و دانشجویانی که آنجا بودند استفاده میکنیم. همچنین کارگاههایی را در عراق برای الکتروریسی برگزار کردهایم.»
نادری در ادامه میافزاید: «فروش محصولات دانشبنیان از ایران به خارج از کشور شرایط خاصی دارد و با مسائل زیادی روبهرو است. ما ابتدا باید با محصولات شرکتهای رقیب خارجی آشنا شویم و بعد از آن کیفیت و قیمت محصول خودمان را با آنها مقایسه کنیم.
وی ادامه داد: ما باید بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا یک شرکت خارجی باید ریسک خرید از ما را تقبل کند. باید سعی کنیم دغدغههای ذهنی مشتری را تا حد امکان کاهش دهیم. بهعنوان مثال ما در سایت اینترنتیمان بخشی را راهاندازی کردهایم که در آن لیستی از مقالات بینالمللی وجود دارد که مطالبی درباره دستگاههای ما در آنها بیان شده که شامل بیش از ۲۶۰ مقاله است.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان افزود: مشتری با این روش متوجه میشود که این دستگاهها از حداقل کیفیتی برخوردار هستند که در مقالات از آنها استفاده شده است.
وی در خصوص نقش سایر عوامل مؤثر در یافتن مشتری خارجی میگوید: «برای جلب نظر مشتریان خارجی، تائیدیههای بینالمللی اخذ میکنیم. برای مثال در حال حاضر ۴ ایزو و یک نشان CE و ۲ تائید تست فیلتر اروپایی و چند نشان نانو ایران برای تمامی محصولات داریم و تا حد امکان رفرنسهای فروشمان را ارائه میکنیم.
نادری افزود: اینها برای نشان دادن کیفیت کار است اما ریسک فروش از ایران یا به عبارت دقیقتر ریسک خرید از ایران فراتر از کیفیت است. انتقال پول و ارسال دستگاه و ضمانتنامهها و نحوه ارائه خدمات پس از فروش و تحریمها همگی باعث تردید در خرید از ایران میشود. این موارد نشان میدهد تا چه حد ورود به بازار خارجی برای محصولات دانشبنیان با چالش روبهرو است.
وی به استارتآپهای نوپا در ایران توصیه میکند ابتدا محصول خود را توسعه داده و در داخل کشور به بلوغ برسانند، بعد دنبال صادرات باشند.
به اعتقاد نادری، اگر شرکت برای به بلوغ رساندن محصول در داخل کشور اندک زمان بیشتری صرف کند، بهتر از آن است که فناوری کامل نشده را به مشتری خارجی بفروشد که در این صورت چالشهای زیادی در انتظار استارتآپ خواهد بود که میتواند موجودیت کسبوکار شرکت را به خطر بیاندازد.
نادری ثبت پتنت در داخل و خارج کشور را یکی از مهمترین مسائل در حوزه صادرات میداند.