زنجان – ایرنا – عضو هیات علمی مؤسسه پژوهشی و برنامه ریزی و آموزش عالی کشور گفت: اکنون در دانشگاه جامع علمی و کاربردی کمیسیون برنامه ریزی درس استانی شکل گرفته و در صورت فعالیت آن در این استان نیز می‌توان برخی رشته‌های نوآورانه را تغییر داد و از اختیارهای لازم نیز استفاده کرد.

دکتر غلامرضا ذاکر صالحی روز دوشنبه در نشست تخصصی بخش خصوصی در آموزش عالی استان افزود: دانشگاه جامع علمی و کاربردی در سال تحصیلی ۹۷- ۹۸ توانست به چابک سازی خود اقدام کند که بخشی از این کار در اختیاراتش نبود.

وی اظهار داشت: بنابر این برخی مراکز و واحدهای دانشگاه جامع علمی کاربردی به سبب کاهش دانشجو مواجه شدند به طوری که از یک هزار و ۱۰۰ مرکز فعال در کشور حدود ۵۸۰ مرکز تعطیل شد.

این مسئول ادامه داد: ۱۶ هزار رشته محل این واحد دانشگاهی نیز به ۶ هزار رشته تقلیل یافت که این موضوع به چابک سازی منتهی شده و در زمان حاضر مبنای کاری خود را بر سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت قرار داده است.

وی اضافه کرد: بنابراین باید در سطوح پایین‌تر با خود آگاهی‌ها و تجدید ساختاری با توجه به تحولات محیط بیرونی، تحولات جمعیتی، اجتماعی، فرهنگی و خانوار این مهم را بازسازی کرد.

صالحی خاطرنشان کرد: بر این اساس می‌توان با استفاده از آئین نامه تجمیع پودمان ها رشته‌های جدیدی در دانشگاه جامع علمی و کاربردی را تعریف کرد و این دانشگاه به تازگی مأموریت گرایی شغلی را در پیش گرفته بیش از گذشته در این حوزه متمرکز خواهد شد.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: توجه به این موضوع و ایده‌های نو پویایی بیشتر را به دنبال داشته، زیرا برای دانشگاه جامع علمی و کاربردی و فنی حرفه ی آینده بسیار خوبی متصور است.

وی اظهار داشت: این مؤسسه با جهت گیری های مطالعاتی و تحول رشته‌ها به سمت کوتاه کردن دوره آموزشی، انعطاف پذیری بیشتر رشته‌ها و دوره‌ها، استفاده از فضای مجازی در تدریس و تبدیل استاد به تسهیل گر و از بین رفتن چیزی به نام کلاس و استاد و تغییر شکل دادن حرکت می‌کند.

صالحی افزود: همه این عناصر آموزش از جمله مواردی است که دانشگاه جامع علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌ای نیز همگام با آن گام بر می‌دارند و به عبارتی دیگر با این کار جایگاه دانشگاه جامع و کلاسیک بیش از گذشته تضعیف می‌شود.

آموزش عالی بخش خصوصی در ایران هویت ندارد

وی اضافه کرد: به این مهم توجه داشت که هم اکنون آموزش عالی بخش خصوصی آنگونه که باید و شاید هویت پیدا نکرده‌اند و به دلیل آن است که بخش خصوصی در ایران به این مساله دچار است.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی کشور ادامه داد: این در حالی است معاون حقوقی وقت رئیس جمهوری در دولت قبلی اعلام کرد که ۶۰۰ قانون مزاحم کسب و کار در کشور شناسایی شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری بخش‌های بهداشت و آموزش حاکمیتی است و قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست و اگر در جایی مشاهده می‌شود قانونگذار برای این بخش روزنه‌ای ایجاد کرده، از طرفی قوانینی دیگری آن را به راحتی نقص و مشکلات را صد چندان می‌کند.

صالحی افزود: فرهنگ حاکم در ایران بر این مبناست که می‌گوید که سرمایه گذار زالو صفت است و این در حالی است که در دین اسلام مالکیت شخصی با توجه به تلاش هر فرد عنوان کرده و به این دلیل از نظام سوسیالیستی فاصله گرفته‌ایم.

وی اضافه کرد: در فرهنگ عمومی رویکرد خوبی نسبت به سرمایه گذار وجود ندارد و در اصل ۸۱ قانون اساسی عنوان شده که هیچ خارجی نمی‌تواند امتیاز با تأسیس شرکتی یا مؤسسه‌ای را در ایران اخذ کند.

این عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی خاطر نشان کرد: بنابراین نمی‌توان دانشگاه خارجی تأسیس کرد و همان ۶۰۰ قانون مزاحم اعلام شده از سوی معاونت حقوقی بیش از همه دانشگاه جامع علمی و کاربردی را رنج می‌دهد.

۹۶۴۶/‌۸۰۶۸