تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱

تهران - ایرنا - روزنامه آمریکایی "واشنگتن تایمز" گزارش داد، در بحبوحه اختلافات آمریکا و مکزیک بر سر مسائل مهاجرتی، مرگ و میر مهاجران و متقاضیان پناهندگی به دلیل شدت گرما در مرز بین دو کشور افزایش یافته است.

این روزنامه در گزارش روز گذشته (دوشنبه) خود، از انباشته شدن اجساد در مرز آمریکا و مکزیک همزمان با شدت گرما و آسیب تدریجی ناشی از سیاست های مهاجرتی دو کشور خبر داد و نوشت: این امر ضرورت بیشتری را برای مذاکره در کنگره درباره اقدامات لازم جهت جلوگیری از این روند ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش، مقام های آمریکایی هفته گذشته دستکم اجساد هفت نفر از جمله سه کودک را کشف کردند که ظاهراً به دلیل کم آبی در گرمای شدید تگزاس جان خود را از دست داده اند.

رسانه های مکزیک در عین حال گزارش داده اند که جسد یک مرد به همراه دختر ۱۱ ساله اش را روز دوشنبه در رود گراند در مرز مکزیک کشف کرده اند. آنها گرفتار جریان آب رود شدند و مادر این کودک در حالیکه امیدی به نجات او و پدرش نداشت، نظاره گر مرگ آنها بود.

این زن به مقام های مکزیکی گفته که برای چند هفته در شهر ماتاموراس مکزیک و در کنار رود برانس ویل منتظر بوده اند تا نوبت آن برای عبور به مرز و تقاضای پناهندگی برسد.

آنها از تاخیر تا رسیدن نوبت خسته شدند و در نتیجه تصمیم گرفتند که به طور غیرقانونی عبور کنند.

گزارش ها درباره مرگ و میر مهاجران در مرز مکزیک و آمریکا در حالی مطرح شده که مقام های مکزیکی تایید کرده اند که حدود ۱۵ هزار نفر اکنون در مرز شمالی با آمریکا مستقر و مراقب جلوگیری از تلاش های مهاجران برای عبور غیرقانونی از مرز هستند.

واشنگتن تایمز افزود: بازداشت ها، تغییر در تاکتیک مکزیک است که تلاش می کند «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را به دلیل تهدید به اعمال تعرفه های فلج کنده علیه مکزیک آرام کند. ترامپ گفته در صورتی که مکزیک از حدود ۵ هزار مهاجر از مهاجران کشورهای آمریکایی مرکزی به خاک این کشور جلوگیری کند از اجرای چنین تهدیدی صرف نظر خواهد کرد.

مکزیک متعهد شده نیروهایی را به مرز جنوبی این کشور اعزام کند و برخی مهاجران آمریکای مرکزی را در دورانی که روند مهاجرتی آنها در دادگاه های آمریکا بررسی می شود، در خاک خود نگه دارد.

قرار است موفقیت چنین توافقی در اواخر ماه ژوئیه (مرداد) بررسی شود.

ترامپ گفته مکزیک بیشتر از دموکرات ها در کنگره، برای توقف افزایش غیرقانونی مهاجران اقدام کرده است.

انتظار می رود «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، آرای هم حزبی های خود را برای تصویب طرح ۴.۵ میلیارد دلاری برای کمک اضطراری برای رفع بحران مرزی جلب کند.

سنای آمریکا نیز قصد دارد یک طرح دو حزبی را تصویب کند که بیشتر بودجه درخواستی رئیس جمهوری آمریکا برای مقابله با ورود مهاجران از مرز مکزیک را با برخی محدودیت ها اعمال خواهد کرد.

دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا نیز طرح خود را تدوین کرده اند که در مقابل درخواست های ترامپ کمتر سخاوتمندانه است و شامل قطع بودجه اعزام نیروهای پنتاگون به مرزها و اعمال محدودیت های جدیدی درباره نقش دولت در اداره بازداشت های مهاجران در دوران بازداشت است.

قرار است امروز (سه شنبه) درباره این طرح دموکرات ها رای گیری شود اما بر اساس گزارش واشنگتن تایمز، اختلافات عمیق تردیدهایی را درباره این طرح پلوسی ایجاد کرده است.

ترامپ چندی پیش گفت که با مکزیک به توافقاتی بر سر مساله مهاجرت دست یافته و به همین بهانه نیز تعرفه های این کشور را تعلیق کرد؛ ادعایی که روزنامه نیویورک تایمز آن را به چالش کشید و گفت این توافق حاصل ماه ها مذاکرات پشت پرده بین مقامات مکزیکی و آمریکایی بوده است.