تهران- ایرنا- رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد:‌کسانی که امروز با منطق به خطر افتادن دین با زیست شبانه مخالفت می‌کنند همانند همان‌هایی فکر می کنند که در اوایل انقلاب با سینما و تلویزیون مخالف بودند و فکر می‌کردند اینها موجب به فساد کشاندن مردم و جوانان می‌شود.

به گزارش ایرنا محمد سالاری روز سه شنبه در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه شورا و در نطق پیش از دستور خود در پاسخ به شبهات و تخریب ها از سوی برخی افراد در خصوص زیست شبانه اظهارداشت: این دسته از افراد فکر می کردند با رویکرد سلبی می توان مردم را مجبور به منع تماشای سینما و تلویزیون کرد، در حالی که امام راحل که دین‌شناس‌تر از همه آنها و دلسوزتر بود فرمود «ما با سینما مخالف نیستیم ما با فحشا و منکرات مخالفیم».

وی ادامه داد: همین موضع‌گیری راهبردی امام بود که منجر به شکل‌گیری سینمای انقلابی، فاخر و هنری ایران در سال‌های پس از انقلاب منجر شد.
سالاری با بیان اینکه زیست شبانه را باید منطبق با فرهنگ و آداب کشور بومی کرد گفت: زیست شبانه یک پدیده صرفاً غربی نیست بلکه امروز در سراسر جهان از جمله شهرهای کشورهای مسلمان وجود دارد و منحصر به شکل شهرهای غربی نیست و نمی‌توان برای آن ذات ثابت و لایتغیری را متصور شد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: هر شهر و کشوری بنا بر فرهنگ، آداب و ارزش‌های خودش آن را بومی کرده است به طوری که با ارزش‌های بنیادین خود تضادی نداشته باشد و مسلم است که ما نیز باید مبتنی بر عقاید، باورها و فرهنگ و مذهب شهروندان و جامعه آن را بومی کنیم.

سالاری تاکید کرد: موضوع زیست شبانه برای اعضای شورا کاملاً آشناست و ما احکامی را در این خصوص در برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران گنجانده ایم.

وی افزود: زیست شبانه یک واقعیت انکارناپذیر در جهان شهری شده امروز است و در سراسر جهان از شرق تا غرب، کشورهای توسعه یافته تا در حال توسعه، مسلمان یا مسیحی، هرجا زندگی شهری بخصوص در ابعاد کلان آن وجود دارد زیست شبانه شهری هم وجود دارد.
سالاری ادامه داد: ظهور این پدیده در دنیای معاصر به علت تغییرات بنیادینی است که در مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع رخ داده و گسترش آن را ناگزیر ساخته است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: زیست شبانه مانند بسیاری دیگر از پدیده‌های جامعه معاصر از جمله اینترنت، اتوماسیون، شبکه‌های اجتماعی و استارتاپ ها همه کشورهای جهان را در نوردیده است.
وی گفت: تغییر در ضرباهنگ و نظم زمانی کار و فراغت در جوامع شهری معاصر موجب شده «شهر شب» برخلاف گذشته که تا حدودی خالی و آرام و بعضاً در انحصار برخی گروه‌های اجتماعی خاص بود، به فضا-زمان اصلی برای گذران اوقات فراغت اقشار زیادی تبدیل شود.
عضو شورای تهران افزود: حضور همگانی مردم در فضاهای شهر شب موجب شکل‌گیری اقتصاد و فرهنگ شبانه در شهرهای جهان شده است.
سالاری گفت: زیست شبانه شهرها بستری از فرصت‌ها را فراهم می‌کند و تجربیات تاریخی جهانی نشان می‌دهد تا زمانی که زیست شبانه به صورت خودجوش و برنامه‌ریزی نشده گسترش می‌یافت تهدیدهایی را به وجود می‌آورد اما وقتی مدیران شهری تصمیم گرفتند آن را به رسمیت بشناسند و برای ساماندهی و بهبود آن برنامه‌ریزی کنند تهدیدات رو به کاهش نهاد و فرصت‌ها فرصت شکوفایی بیشتر پیدا کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: این فرصت‌ها، طیف وسیعی از فرصت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در بر می‌گیرد.

سالاری زیست شبانه را یکی از عوامل برندینگ شهرها دانست و افزود: پس کسی مدعی نیست زیست شبانه به طور مطلق و در هر شکلش پدیده‌ای مفید و مثبت است بلکه یک بستر شکل‌گرفته بر اثر اقتضائات جامعه است که میزان مثبت یا منفی بودن آن را نحوه برنامه‌ریزی و مدیریت آن مشخص می‌کند.
وی تأکید کرد: امروزه رونق زیست شبانه که بر اثر برنامه‌ریزی و نظارت هوشمندانه به وجود آمده باشد از مؤلفه‌های زیست‌پذیری شهرها و نیز از عوامل برندینگ شهری محسوب می‌شود.
سالاری با اشاره به ضرورت ساماندهی زیست شبانه گفت: شورای شهر تهران با گنجاندن این ماموریت در برنامه پنج ساله و تصویب طرحی، شهرداری را ملزم کرد که نسبت به برنامه‌ریزی و سپس اقدامات لازم را برای بسترسازی تحقق زیست شبانه در چشم‌انداز تهران ۱۴۰۲ به عمل آورد.
وی ادامه داد: این اقدام شورا حاصل مطالعات کارشناسی متعددی است که هم در شورا، هم در شهرداری و هم در مراکز پژوهشی و حتی انتظامی و امنیتی در خصوص زیست شبانه از چندین سال پیش انجام شده بود.
عضو شورای تهران خاطرنشان کرد: علاوه بر مطالعات، جلسات زیادی هم با حضور همه نهادهای ذی‌ربط از جمله نیروی انتظامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نخبگان دانشگاهی و سایر ذینفعان در این خصوص برگزار شد که در این جلسات همه حاضران بر سر لزوم ساماندهی زیست شبانه در تهران توافق داشتند.

سالاری اظهارداشت: اخیراً عده‌ای که تنها خود را دلسوز دین و انقلاب می‌دانند در سخنانی سطحی، غیرعلمی و بدون توجه به مفاد طرحی که در شورای شهر در خصوص زیست شبانه مطرح است، این طرح را مخالف تعالیم اسلام و موجب برافتادن بنیان خانواده معرفی کرده‌اند.
وی گفت: یک نماینده مجلس، افراد پیگیری کننده زیست شبانه را بیمار و عوامل نفوذ دشمن خطاب کرده، نماینده دیگری هم گفته زیست شبانه چیزی جز ایجاد بستر فعل حرام نیست.

سالاری عنوان کرد: برخی اظهارنظرها در خصوص زیست شبانه در ایران توهین به فرهنگ و تمدن ایران است چراکه این طرز تلقی از ملت ایران اسلامی که اگر کوچکترین بستری فراهم شود از آن به بدترین شکل بهره‌برداری می‌کنند، توهین آشکاری است به تمدن و فرهنگ غنی و باورهای دینی مردم این سرزمین.

وی گفت: اگر منتقدان واقعاً فکر می‌کنند جامعه ما چنین جامعه‌ای است پس باید فکر اساسی‌تری به حال آن کنند.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای تهران بیان کرد: وضع چنین جامعه‌ای که آنها روایت می کنند با وجود طرح زیست شبانه نه بهتر می‌شود نه بدتر و امروز بزرگترین منکر در ایران ناامیدی و بی نشاطی است.

سالاری تأکید کرد: واقعیت این است که امروز بزرگترین منکر در جامعه ما ناامیدی، افسردگی، بی‌نشاطی، دور شدن مردم از هم و غرق شدن مردم در روزمرگی است.

وی با بیان اینکه این سخنان شایسته و زیبنده جامعه اسلامی نیست، افزود: زیست شبانه از ۲ جهت با این منکر مقابله می‌کند؛ اول اینکه با رونق‌بخشی به اقتصاد شهر و ایجاد فرصت‌های شغلی بخشی از علت این افسردگی، خستگی و اضطراب اجتماعی را از بین می‌بَرد و دوم اینکه با فراهم کردن فرصت تفریحات و سرگرمی‌های حلال و البته برنامه ریزی شده موجب نشاط جامعه می‌شود.
سالاری تأکید کرد: تجربیات متعدد جهانی و ادبیات کارشناسی در این حوزه نشان می‌دهد وجود حیات شبانه به رسمیت شناخته شده، فعال و برنامه‌ریزی شده دارای منافع زیادی برای شهر و شهروندان است.
وی با بیان اینکه زیست شبانه اقتصاد شهر را رونق می‌دهد و موجب بالارفتن بهره‌وری زیرساخت‌های شهری می‌شود گفت: این طرح کالبد و منظر شهر را زنده، شاداب و امن می‌کند و با گسترده کردن ساعت ارائه انواع خدمات، رضایت شهروندان را افزایش می‌دهد.

سالاری افزود: این طرح موجب جذب گردشگر می‌شود و فعالیت‌های فرهنگی و هنری را رونق می‌بخشد.
وی با بیان اینکه این طرح آرامش و نشاط جامعه را زیاد می‌کند، اظهار داشت: قرار نیست این طرح، آرامش سکونتگاه‌ها و مناطق مسکونی را برهم زند.


سالاری با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی زیست شبانه در کشور بیان کرد: شب‌نشینی‌های خانوادگی، مراسم و آئین‌های ایرانی و اسلامی مانند احیا، شب‌های محرم، شب یلدا و غیره بیانگر این سابقه است، اکنون هم مردم در ماه مبارک رمضان شب‌ها از خانه بیرون می‌آیند و در کمال آرامش و صفا در کنار یکدیگر به معاشرت و تعامل اجتماعی و مذهبی می‌پردازند؛ آیا حسنه‌ای بهتر از انسجام اجتماعی، محبت و حسن معاشرت در جامعه امروز ما وجود دارد؟
وی ادامه داد: اگر مؤلفه‌های زیست شبانه را براساس تجربیات جهانی و ادبیات علمی بررسی کنیم می‌بینیم که برقراری امنیت و نظارت توسط نهادهای انتظامی از مؤلفه‌های اصلی حیات شبانه است که حتماً در هر طرحی مد نظر قرار خواهد گرفت.

به گفته سالاری وقتی مسأله حمل‌ونقل عمومی و ایمنی، طراحی منظر شبانه و نورپردازی، برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های اقتصادی متنوع و متناسب، بسترسازی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری، حضور خانواده‌ها و همه اقشار جامعه در فضای عمومی، ساماندهی نیروی کار با رعایت همه حقوق و الزامات قانونی و انسانی آن و از همه مهمتر احترام به عقاید و باورهای دینی و مذهبی کشور را در مقابل حرف‌های برخی از منتقدان می‌گذاریم که زیست‌شبانه را مساوی با بی‌بندوباری می‌دانند، متوجه عمق بی‌اطلاعی آن‌ان از موضوع می‌شویم.

وی اضافه کرد: یقیناً زمان برخوردهای قهری و حذفی در مدیریت جامعه به سر آمده، امروز تمامی تصمیم‌گیری ها باید مبتنی بر همراهی ذینفعان باشد و نهایتاً طرح زیست شبانه به دنبال آوردن اوقات فراغت از حوزه غیررسمی و زیرزمینی به عرصه عمومی است که نظارت همگانی و اجتماعی آن وجود دارد تا به صورت طبیعی آسیب‌ها کم شود.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه انتظار ما این است که کسانی که مدعی دلسوزی برای دین و خانواده هستند به جای ساده‌ترین کار که پاک کردن صورت مسأله و روی آوردن به شعار است، طرح‌های ایجابی ارائه دهند که چگونه محتوای حیات شبانه را هرچه بیشتر در تحکیم بنیان‌های اخلاقی و دینی جامعه سامان دهیم گفت: قطعاً شورای اسلامی شهر تهران از چنین رویکردهای ایجابی استقبال خواهد کرد.
وی تصریح کرد: حیات شبانه چیزی نیست که مدیریت شهری بخواهد آن را ایجاد کند، جامعه پیش از این خودش حیات شبانه خودش را ایجاد کرده و قطعاً ایجاد خواهد کرد؛ دغدغه ما در شورای شهر ساماندهی و برنامه‌ریزی آن است به طوری که هم به نفع اقتصاد و فضای شهر باشد و هم به نفع روح و روان جامعه و رعایت هنجارهای اجتماعی و فرهنگی و مذهبی.
سالاری با اشاره به اینکه وقتی جامعه را از استفاده از امور مباح منع می‌کنیم در واقع داریم آن را به سمت حرام سوق می‌دهیم بیان کرد: جامعه شهری امروزه با توجه به تغییرات در بافت جمعیتی، فرهنگی و اقتصادی در طول روز به شدت درگیر مسأله معیشت است؛ اندک فرصتی که برای بازسازی خود از نظر فکری، فرهنگی و روحی دارد ساعات شب است، طرح حیات شبانه می‌خواهد بستری برای پاسخگویی به این نیاز فراهم کند و این نیاز در فضایی که در آن تنوع، آرامش، تساهل، در کنار هم قرار گرفتن شهروندان به صورت برابر و با حفظ کرامت انسانی، عرضه خوراک فرهنگی سالم و نشاط‌بخش و امنیت وجود داشته باشند پاسخ داده خواهد شد.
وی اظهارداشت: از همه منتقدان دعوت می‌کنیم به مجموعه مدیریت شهری و دستگاه‌های ذی‌ربط کمک کنند که حیات شبانه شهر هرچه بیشتر غنی، سالم و نشاط‌بخش باشد؛ شورای شهر نیز این آمادگی را دارد که طرح‌ها و ایده‌های ایجابی همه دغدغه‌مندان را پس از بحث و بررسی کارشناسی در برنامه های حیات شبانه لحاظ کند.

به گزارش ایرنا پلیس از جمله مخالفان اجرای طرح حیات شبانه بوده است؛ در حالی که مسئولان پلیس پایتخت ابتدا چیزی از مخالفت صرف با این طرح بیان نمی کردند بلکه می گفتند این طرح باید پیوست انتظامی داشته باشد اما چندی پیش جانشین نیروی انتظامی کشور گفت: «طرح حیات شبانه را قبول نداریم و زیر بار اجرای آن نخواهیم رفت».

در عین حال رییس پلیس پایتخت هفته پیش به خبرنگار ایرنا گفت که نیروی انتظامی هنوز در این باره اظهارنظر قطعی نکرده است.

تهرام/۷۲۴۴/ ۱۰۰۸