تهران - ایرنا - سفیر آلمان در انگلیس در یادداشتی در نشریه آلمانی "هندلزبلات" با تاکید بر منافع مشترک اتحادیه اروپا و انگلیس در حوزه های امنیتی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد که لندن در ارتباط با مسائلی مانند سیاست مربوط به ایران باید در مدار اروپایی باقی بماند.

"پیتر ویتیگ" در این یادداشت درخصوص روابط آینده اتحادیه اروپا با انگلیس پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا، به زمینه های مشترک همکاری در حوزه سیاست خارجی اشاره کرد و نوشت: در زمینه سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی، همگرایی و سازگاری طبیعی زیادی وجود دارد.

ویتیگ که در گذشته سفیر آلمان در آمریکا نیز بوده، افزود: اتحادیه اروپا و بریتانیا در حوزه سیاست خارجی و امنیتی، منافع، هدفها و ارزشهای مشابهی دارند که مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در مناطق پیرامونی از جمله در خاورمیانه و آفریقا و همچنین تقویت موسسات و نهادهای چندجانبه از جمله آنها است.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا منافع زیادی در حفظ بریتانیا با وزن سیاسی و نظامی آن در جبهه اروپایی دارد و این درحالیست که لندن نیز مایل خواهد بود که در چهارچوب های آزمایش شده همکاری اروپایی از جمله در هماهنگی با آلمان و فرانسه در سیاست مربوط به ایران باقی بماند.

به گزارش ایرنا، تاکید سفیر آلمان بر هماهنگی انگلیس با اتحادیه اروپا در سیاست مربوط به ایران در شرایط کنونی که آمریکا با خروج از توافق هسته ای درصدد شکاف در بین قدرت های اروپایی است، حائز اهمیت است.

این درحالیست که "جرمی هانت" وزیر خارجه انگلیس که این روزها درگیر کارزار انتخابات درون حزبی برای تصاحب کرسی نخست وزیری است و محبوبیت خود را به دنباله روی از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گره زده، درباره تحولات اخیر در خاورمیانه گفته است: ما در کنار آمریکا به عنوان قدرتمندترین متحد خود ایستاده‌ایم و هر درخواست برای حمایت نظامی علیه ایران را مورد به مورد بررسی می‌کنیم.

وی با دنباله روی از ادعاهای آمریکا مبنی بر مسئولیت ایران در حملات مشکوک به نفتکشها در خلیج فارس و دریای عمان، مدعی شده که این کشور قویاً معتقد است «ایران باید از اقدامات بی‌ثبات کننده در سراسر خاورمیانه دست بردارد».

** دورنمای روابط آینده اتحادیه اروپا و لندن پس از برگزیت

سفیر آلمان بر مشارکت انگلیس در فرایند تصمیم گیری در اروپا نیز تاکید کرد و نوشت: حتی اگر انگلیس به عنوان یک کشور ثالث نمی تواند بطور مستقیم در تصمیمات اتحادیه اروپا مشارکت داشته باشد اما می تواند در فراینده شکل دهی به سیاست های نقش داشته باشد.

ویتیگ در این یادداشت بر وجود یک رابطه جدید و ویژه بین اتحادیه اروپا و بریتانیا تاکید و خاطرنشان کرد که آلمان می تواند در این زمینه نقش پیشرو داشته باشد.

این در حالیست که نامزدهای مختلف تصدی نخست وزیر انگلیس از جمله بوریس جانسون و جرمی هانت وعده خارج کردن انگلیس از اتحادیه اروپا تا پایان ماه اکتبر (اوایل آبان ماه) را داده اند و گفته اند در صورت لزوم حتی برگزیت را بدون توافق نیز اجرا خواهند کرد.

سفیر آلمان با اشاره به دورنمای مذاکرات جدید بروکسل و لندن و با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر و اکتبر مورد آزمایش قرار خواهند گرفت، نوشت: در مذاکرات برگزیت نباید ملاحظات کوتاه مدت در کانون توجه باشد بلکه ما باید دیدگاه راهبردی جایگاه اروپا در جهان را در نظر داشته باشیم. آیا اروپا در جهان تحت سلطه آمریکا و چین نقش و جایگاه سیاسی، اقتصادی و فناورانه و نظامی خواهد داشت؟

این دیپلمات آلمانی تاکید کرد: اگر ما اروپایی ها می خواهیم در صندلی قدرتهای بزرگ بنشینیم باید اشتراک مساعی کنیم و متحد باشیم و این مساله در موضوع برگزیت خود را نشان خواهد داد. به نفع اروپا است که انگلیس به عنوان پنجمین قدرت اقتصادی جهان در مدار مشترکی با فرانسه و آلمان باشد و آلمان می تواند در شکل دادن به رابطه ویژه اروپا با انگلیس پس از برگزیت نقشی مهم و پیشرو داشته باشد.