چندی قبل خبری مبنی بر شکستگی جدی صحنه تالار وحدت به دلیل سنگینی بیش از حد دکور نمایش جنایت و مکافات (به نویسندگی و کارگردانی رضا ثروتی) که از ۲۱ خرداد تا پایان تیر در این تالار میزبان مردم است، افکار عمومی مردم فرهنگدوست ایران بهشدت تحت تأثیر قرار گرفت و موجی از نگرانی در باره سرنوشت این میراث ملی ایجاد شد.
از شایعه تا حقیقت
خبرنگار موسیقی ایرنا با حضور در تالار وحدت ضمن بازدید میدانی از وضعیت صحنه تالار با مسئولان و مدیران مربوطه گفت و گو کرد و از میزان و نوع آسیبدیدگی مطلع شد. نتیجه این مشاهدات و گفت و گوها را خواهید خواند:
مدیر روابط عمومی بنیاد رودکی در باره این آسیب دیدگی گفت: ما بلافاصله پس از این اتفاق مراتب را به اطلاع عموم رسانده و حتی تصاویر قطعات آسیب دیده را منتشر کردیم. اما متأسفانه برخی رسانهها نسبت به این آسیب بزرگنمایی و خبر مربوطه را به نحوی منعکس کردند که در افکار عمومی شائبه به دونیم شدن تالار وحدت ایجاد شد؛ در صورتی که این آسیب به واسطه سنگینی دکور تئاتر جنایت و مکافات فقط به یکی از قطعات سیستم تجهیزات سخت افزاری صحنه گردانی (ماشینری) وارد شده است.
امید صدیق ادامه داد: صحنه گردان تالار وحدت دارای چهارموتور با این چرخهاست که وظیفه چرخاندن صحنه را بر عهده دارند. آسیب وارده مربوط به یکی از این چرخهاست و قطعه مربوطه نیز داخل کشور در حال ساخت است.
مشکلی از جهت تحریمها نداریم
وی در پاسخ به این پرسش که مگر این تالار با امکانات ویژه انبار قطعات یدکی ندارد گفت: اتفاقاً یدکی فابریک و آکبند این قطعه در انبار موجود است؛ اما این قطعه در عین نو بودن دچار فرسودگی ناشی از گذشت پنجاه سال از زمان ساخت شده است.
مدیر روابط عمومی بنیاد رودکی در باره نگرانیهای عمومی بابت دشواری تهیه این قطعه از خارج از کشور بهواسطه تحریمها و قیمت نجومی این قطعه گفت: این قطعات آنچنان پیچیدگی خاصی ندارند که داخل کشور قادر به تهیه و ساخت آن نباشیم. طوری که با توجه به قابل استفاده نبودن قطعات یدکی، پنج عدد از قطعه آسیب دیده در حال حاضر توسط صنعتگران ایرانی در حال ساخت است. درباره قیمت آن هم باید بگویم قیمت ساخت هر قطعه حدود ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده که درمجموع هزینهای معادل یک میلیون تومان خواهد داشت.
شراره جلالی مدیر فنی تالار وحدت نیز در ادامه بازدید خبرنگار ایرنا به پرسشهای ما پاسخ داد.
این تالار به هر حال پنج دهه قدمت دارد
وی گفت: از زمان ساخت و بهره برداری از این تالار ۵۲ سال میگذرد و فرسودگی ناشی از ۵۲ سال کار سخت برای قطعات مکانیکی امری بدیهی است؛ چون سیستم ماشینری آنالوگ این تالار در عین پیشرفته بودن مربوط به پنج دهه قبل است از براورد وزن دقیق که امروزه توسط سیستمهای دیجیتال انجام میشود محروم بودیم. البته زمانی که این صحنه جوانتر بود بارهایی بیش از این را نیز حمل کرده است. زمانی که من از مراحل ساخت دکور بازدید میکردم متوجه سنگینی بیش از حد آن شدم و در پی جلساتی با تیم فنی نمایش چند تن از وزن این بار کم شد که باز هم ایده آل من نبود؛ اما به واسطه کمبود وقت و آغاز بلیت فروشی مجبور به پذیرش آن بودیم هرچند بارها شخصاً به آقایان حیدری و ثروتی تذکر دادماولویت ما سلامت صحنه خواهد بود. اما مشکل اصلی طراحی صحنه نمایش این بود که به واسطه آن صحنه در طول نمایش بارها باید میچرخید و این چرخیدن دکور را سنگینتر کرده بود.
این اتفاق دیر یا زود باید میافتاد
جلالی در پاسخ به این انتقاد که اگر مدیریت فنی نسبت به برآورد وزن نظارت بیشتری میکرد اکنون این حادثه رخ نداده بود گفت: با توجه به میزان فرسودگی این قطعه حتی اگر در زمان اجرای تئاتر جنایت و مکافات هم این اتفاق نمیافتاد بهزودی شاهد این اتفاق میبودیم.
وی در باره نگرانی افکار عمومی از سلامت و آینده این تالار گفت: بنیاد رودکی ضرورت نگهداری این میراث ملی را در دستور کار قرار داده و محوریت بنیاد رودکی همین تالار و آنچه روی آن رخ میدهد بوده و هست و خواهد بود.
گزارش از علیرضا ایرانینژاد