هادی حجازی فر روز سه شنبه در نشست خبری آغاز به کار تئاتر هامون افزود: از سال ۷۷ که در دانشکده هنرهای زیبا گروهی به نام تئاتر گسست را تشکیل دادیم رویای داشتن سالن تئاتر داشتیم؛ زیرا اولین مشکل بعد از دانشگاه محل اجراست.
وی با بیان اینکه در دانشگاه سالن تمرین و اجرا رایگان در اختیار دانشجویان قرار می گیرد تاکید کرد: در آن دوران توانستم ۲۰ اثر را اجرا کنم اما بعد از فراغت از تحصیل با واقعیت مواجه شدم و تا سال ۹۲ تنها دو اجرا داشتم.
حجازی فر با بیان اینکه باقی آثار تنها برای جشنواره ها تولید و اجرا می شد تصریح کرد: من با تئاتر خصوصی موافقم و رویکرد دولت تنها در این بخش خصوصی درست اتفاق افتاد؛ زیرا فرصتی شد تا گروه ها بتوانند آثار خود را برای اجرا آماده کنند.
طبعاً تئاتر خصوصی آسیب، مشکلات و گرفتاری دارد اما باعث خوشحالی است که آثار اجرا می شوند و در حوزه هنرهای نمایشی فضا برای هیچکس تنگ نیست.
وی با بیان اینکه بیش از دو سال در سینما کار کردم تا این تئاتر خصوصی را بر پا کنم بیان کرد: در نهایت موفق شدیم به مدت چهار سال این مکان را رهن، با بازسازی ساده آن را راه اندازی کنیم و رویای ما حقیقت یابد.
حجازی فر با اشاره به اینکه سالن ایمن نبود و بازسازی یک ماهه، شش ماه طول کشید خاطرنشان کرد: تلاش کردیم فضا به گونه ای طراحی شود که احترام به تماشاگر در همه بخش ها وجود داشته باشد.
مدیر تئاتر هامون با بیان اینکه از اجناس نسوز برای ایمن سازی استفاده کردیم اظهار داشت: دیوارها تا ۷ ریشتر زلزله را تحمل می کنند و در زمان آتش سوزی ۱۵ دقیقه زمان برای خروج از در اصلی وجود دارد.
وی با بیان اینکه دغدغه های بسیاری برای تئاتر داریم اظهار داشت: در طول روز فقط دو اجرا خواهیم داشت تا زمان کافی برای استقرار گروه ها وجود داشته باشد و مجبور نباشند برای خالی کردن صحنه برای اثر دیگری از دکور خود بگذرند.
حجازی فر با بیان اینکه تلاش کردیم در این فضا برای حمایت از گروه های تجربی شرایط فراهم کنیم تصریح کرد: نمایش هایی که در هامون اجرا می شوند را بازبینی می کنیم تا آثاری در این سالن به صحنه بروند که از سطح خوبی به لحاظ کیفی برخوردار هستند؛ در همین مدت کوتاه فعالیت تماشاخانه اجراهای بسیاری را رد کردیم.
جریان اصلی تئاتر را جلو می برم
مدیر تئاتر هامون با بیان اینکه می خواهیم مخاطب برای تماشای یک اثر به نام سالن اعتماد کند تصریح کرد: در گروه نمایش تایم لپس که از فردا شب به صحنه می رود استعداد هایی دیدیم که مطمئن هستم تا پنج سال آینده نام آنها را بسیار خواهیم شنید و برای این نمایش نه تنها پولی نگرفتیم بلکه به جهت حمایت مبلغی را پرداخت کردیم.
وی با اشاره به نمایش هایی که سطح کیفی خوبی ندارند ولی در برخی تماشاخانه ها اجرا می شوند تاکید کرد: این جریان نمایشی به وجود آمده و تماشاگر خود را تربیت می کند باید آن را پذیرفت و با وجود اینکه منتقد آن هستم تلاش می کنم همان چیزی که درست هست و جریان اصلی تئاتر محسوب می شود را پیش ببرم.
وی با بیان اینکه وقتی هدف اصلی تئاتر باشد باید از هر چیزی استفاده کنیم اظهار داشت: تئاتر هامون محل تلاقی برای آدم هایی که عاشقانه کار می کنند و به همین دلیل از افراد قدیمی که سال هاست تئاتر کار نمی کنند هم کمک گرفتیم.
حجازی فر: ایده هایی داریم که هزینهبر است ولی با این نگاه که سیستم از پس کارهای خودش بر می آید پیش خواهیم رفت؛ این فضا را هم رهن کردیم تا برای پرداخت اجاره مجبور به انتخاب هر کاری نشویم.
حجازی فر با بیان اینکه مرکز هنرهای نمایشی با دولت متفاوت است تاکید کرد: افرادی در آنجا کار می کنند که با یکدیگر در تئاتر رشد کردیم و دغدغه ها را می فهمیم؛ آنها در حالی که دستشان خالی است بدون هیچ سر و صدایی به لحاظ معنوی ما را حمایت کردند و با همکاری های شهردار منطقه ۱۱ بازسازی انجام شد.
وی با اشاره به نمایش پروانه الجزایری که امشب آخرین اجرای آن است بیان کرد: برای این اثر تبلیغات نداشتیم و تلاش کردیم اجرا در شأن باشد؛ بیش از دو هزار نفر به تماشا نشستند بیش از ۷۰ میلیون فروش داشت و قرار داد آن نیز ۷۰ به ۳۰ بسته شد.
وی با بیان اینکه اگر سینما نبود نمی توانستم به رویای داشتن سالن خصوصی واقعیت بخشیم اظهار داشت: هزینه ها بالا است و من هر کاری در سینما انجام دادم که بتوانم این تماشاخانه را سر پا کنم.
مدیر تئاتر هامون با اشاره به اینکه تغییر اسم باران به هامون به دلیل دریافت مجوز بود و مجبور به این کار بودیم خاطرنشان کرد: اگر این مشکلات نبود با همان نام تئاتر باران به فعالیت ادامه می دادیم.
حجازی فر با اشاره به چهره های سینمایی در تئاتر تاکید کرد: این روند دارای اشکال نیست خیلی از سالن هایی که سال های پیش فقط یک ردیف تماشاگر داشت در حال حاضر کل سالن پر می شود و این خوب است؛ زیرا حالا دیگر تئاتر دیدن تبدیل به یک رفتار شده و دیگر تضمین موفقیت نمایش به حضور آدم ها نیست.
به گفته وی، برنامه های آموزشی خواهیم داشت که رایگان خواهد بود و این کار به منظور انتقال تجربه آدم هایی که به دنبال یادگیری هستند صورت می گیرد .۷۰ درصد حاضران در بعضی آموزشگاه ها یا فارغ التحصیل یا دانشجوی رشته تئاتر هستند.
با راه اندازی تئاتر هامون حمایت خود را به تئاتر خوب می دهم فرقی ندارد عروسکی باشد یا نباشد؛ زیرا حالم در تئاتر خوب است؛ سینما صنعت است و جادویی که تئاتر دارد هرگز در سینما دیده نمی شود.
وی گفت: من به تئاتر نیاز دارم و در سینما هم در حال آموزش دیدن هستم برای همین هر کاری را انجام می دهم و امیدوارم بتوانم به عنوان کارگردان سال آینده فیلم خودم را بسازم.