این سیستم «حسگر- تلفن همراه» حرکات، احساسات و رفتار کارکنان را زیر نظر گرفته و آنها را بر مبنای عملکرد، در دو حالت خوب و بد طبقهبندی کرده و ضمن اینکه به کارکنان کمک میکند تا عملکردشان را بهبود بخشند، در عین حال به شرکتها کمک میکند تا بتوانند عملکرد کارکنان خود را ارزیابی کنند.
همچنین این روش میتواند ابزاری تکمیلکننده یا جایگزین مصاحبهها و خودارزیابیهای رایج برای بررسی عملکرد افراد باشد.
محققان دانشگاه دارتموث میگویند این سیستم، نخستین روش برای ارزیابی عملکرد افراد در محل کار است که این کار را با استفاده از دادههای حسی منفعل ارسالی از تلفنها و ابزارهای پوشیدنی انجام میدهد.
سیستم حسگر-تلفن همراه و یادگیری ماشین بهترین روش برای نشان دادن عملکرد کارکنان است.
در این سیستم جدید، تلفن هوشمند تمام حرکات فیزیکی، مکان، استفاده از تلفن و نور محیط را ردیابی میکند. یک ردیاب پوشیدنی تناسب اندام هم عملکرد قلب، خواب، اضطراب و اندازهگیریهای مربوط به بدن مانند وزن و مصرف کالری را بررسی میکند.
بیکنهای ( Beacon) مکانی نیز که در خانه و محل کار نصب میشوند، اطلاعات مربوط به زمان کار و وقتی که فرد در منزل است را جمعآوری میکند. بیکنها، فرستندههای کوچک و بیسیمی هستند که برای ارسال علائم به سایر دستگاههای هوشمند در نزدیکی خود، از فناوری بلوتوث و انرژی کم استفاده میکنند.
فناوری حسگر-تلفن همراه از نوعی اپلیکیشن به نام PhoneAgent که بر اساس اپلیکیشن StudentLife ساخته شده است، استفاده میکند. اپلیکیشن StudentLife رفتار دانشجویان را بررسی و عملکرد تحصیلی آنها را پیشبینی میکرد.
سیستم حسگر- تلفن همراه، ترکیبی از ابزارهای فنی موجود مانند دستبند تناسب اندام و اپلیکیشن StudentLife را به کار گرفته و اطلاعات مورد نیاز را جمعآوری میکند. سپس این اطلاعات به وسیله الگوریتمهای یادگیری ماشین بر پایه ابر، پردازش شده و کارکنان را بر اساس عملکردشان، طبقهبندی میکند.
این محققان میگویند، این روش شروع گام برداشتن به سوی بهبود عملکرد با استفاده از دادههای حسی منفعل و یادگیری ماشین است. در واقع با این روش میتوان بازخورد مناسبی برای کارکنان یک مجموعه فراهم کرد تا عملکرد آنها روزبهروز بهتر شود.
محققان برای بررسی سیستم ابداعی خود، عملکرد ناظران و کارکنان صنایع مختلف را ارزیابی کردند. آنها با استفاده از فناوریهای پیشرفته و مشاوره مدیریت و گزارش افراد از رفتارهای خود، عملکرد کارکنان را بررسی کردند. سپس عملکرد آنها بر اساس عواملی چون زمان صرف شده در محل کار، کیفیت خواب، فعالیت فیزیکی و تماسهای تلفنیشان طبقهبندی شد.
این تحقیق نشان داد، افرادی که عملکرد بالاتری داشتند، کمتر از تلفن استفاده میکردند، دورههای خواب عمیق بیشتری داشتند و از نظر فیزیکی، پرتحرک بودند.
این سیستم توانست تا ۸۰ درصد، عملکرد کارکنان خوب را به درستی تشخیص دهد.
محققان امیدوارند با ارائه بازخورد خوب به کارکنان و همچنین کارفرما، شرایط کار و عملکرد کارکنان را بهبود بخشند و بازدهی تولید و در عین حال عملکرد خوب افراد را افزایش دهند.