پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان در ایام تابستان به صورت یک معضل برای خانوادهها تبدیل شده است. برخی افراد فکر می کنند فراغت برابر با بیکاری است در حالی که این ایام از جمله زمان های با ارزش زندگی انسان است.
دانش آموزان در ایام فراغت می توانند با پرداختن به فعالیت های مورد علاقه خود تجربیات خوبی به دست آورند. ممکن است کارهایی که در اوقات فراغت انجام می دهند سبب تغییر مسیر زندگی آنها شود.
استفاده از وقت را باید از کودکی به فرزندان آموخت زیرا پر کردن ساعات فراغت بعد از مدرسه به روشی هدفمند و منظم، از بروز ناهنجاری های اجتماعی پیشگیری می کند.
کارشناسان آموزشی معتقدند برنامه های بعد از مدرسه باعث رشد مهارت های اجتماعی و اعتماد دانش آموزان نسبت به مدرسه و احساس امنیت در محیط آموزشی می شود.
آنان می گویند: کارهایی که دانش آموز در اوقات فراغت انجام می دهد می تواند مسیر زندگی او را تغییر دهد. بدون تردید دانش آموزان هر جامعه، سرمایه های گران بهایی هستند که اگر مورد بی توجهی قرار گیرند برای جامعه مشکلات عدیده ای به وجود می آورند و باید سال ها تاوان ضرر و زیان آنها را پرداخت کرد.
اینکه یک دانش آموز در مدت تحصیلات ابتدایی تا اخذ دیپلم متوسطه حدود چهار سال از عمر خود را در فراغت به سر می برد واقعیت و حقیقتی است که کمتر بدان توجه شده است.
وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی برگزاری فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و سرگرمی دانش آموزان نیز هر ساله دست به کار می شود و برنامه های متنوعی در مدارس در نظر می گیرد که بخشی از این فعالیت ها در حوزه آموزش های دینی است.
اهمیت استفاده بهینه از اوقات فراغت دانش آموزان به ویژه پرداختن به موضوعات دینی در تابستان خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا را بر آن داشت تا در گفت و گو با «محمدرضا مسیب زاده» مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در کنار برنامه های سرگرمی و تفریحی، فعالیت های قرآنی ویژه دانش آموزان در تابستان والبته امتداد این برنامه ها در طول سال تحصیلی تشریح شود.
وی گفت: اوقات فراغت فرصت مناسبی است تا دانشآموزان فارغ از دغدغهها و نگرانیهای درسی به فعالیتهای مورد علاقه خود در فصل تابستان بپردازند.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: قانون گذار فعالیتهای اوقات فراغت جوانان را به وزارت ورزش و جوان سپرده است اما آموزش و پرورش نیز بنا به جمله معروف که «مدرسه تعطیل میشود اما تربیت تعطیل نمیشود» فعالیتهایی را هر ساله برای دانشآموزان پیشبینی کرده است.
وی به بخش اوقات فراغت دانشآموزان که در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شده اشاره کرد و افزود: دبیری این بخش به اداره کل فرهنگی هنری سپرده شده است.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سازمان دانشآموزی، بسیج دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی و جمعیت جوانان هلال احمر چهار گروهی هستند که تشکلهای دانشآموزی را شکل داده و با رویکرد فعالسازی این بخشها جلسات مختلفی را برگزار کرده و به نتایج خوبی دست یافتهاند.
وی به ۳۰ هزار پایگاه تابستانی که پذیرای دانشآموزان در تابستان هستند اشاره کرد و افزود: تعدادی از مدارس منتخب در کنار مراکز دارالقرآن، کانون های فرهنگی و هنری اردوگاها و سالن های ورزشی آماده آموزش برای گذراندن هر چه بهتر فعالیتهای اوقات فراغت به دانشآموزان هستند.
مسیبزاده آغاز برنامههای تابستانی را از اول تیرماه عنوان کرد و افزود: این فعالیت ها به مدت ۲ ماه ادامه خواهد داشت که به صورت نمادین آغاز رسمی فعالیتهای پایگاه تابستانی به واسطه سیل اخیر در استان گلستان شهر آق قلا در ۱۰ تیرماه انجام خواهد گرفت.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به مسابقات دانشآموزی و فرهنگیان درایام تابستان اشاره کرد وگفت: سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت ونماز دانشآموزان سراسر کشور در مرحله چهارم کشوری در تابستان امسال برگزار خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: مسابقات قرآن پنج مرحله دارد و شامل مسابقات بینالمللی نیز است و این مسابقات دو سالانه بوده که در فروردین ماه سال جاری برگزار شد و امسال چهارمین دوره مسابقات فرهنگیان در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به ۱۴ عنوان مسابقه در حوزه فعالیتهای قرآن، عترت و نماز اشاره کرد و افزود: در مسابقات حفظ قرآن، تفسیر و قرائت و در حوزه عترت، صحیفه سجادیه، مسابقات نهج البلاغه و مداحی و در حوزه نماز، اذان، انشاء نماز و احکام نماز و در بخش حفظ، رشتههای مختلف اعم از حفظ ویژه، موضوعی، حفظ جزء ۳۰ و کل قرآن مد نظر است که برحسب برگزیدگان مراحل قبل انتخاب میشوند.
وی ادامه داد: این مسابقات در ۲ بخش رشته های آوایی شامل خواندن (تلاوت قرآن، اذان، مداحی و تواشیح) در مشهد مقدس و مسابقات پژوهشی در شهر زنجان برگزار خواهد شد.
مسیبزاده از تعداد شرکت کنندگان در این مسابقه گفت و افزود: مرحله اول که هفته گرامیداشت قرآن، عترت و نماز در پایان آذرماه در سطح مدارس برگزار شد طبق آمار دریافت شده در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ حدود هفت و نیم میلیون دانشآموز در این مسابقات شرکت کردند که برگزیدگان مرحله استانی در قالب حدود چهار هزار دانشآموز در مرحله کشوری و با سهمیه انتخاب شدهاند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در خصوص برآیند ایجاد فرهنگ قرآنی در این وزارتخانه گفت: بخشی از این موضوع به اولیا دانشآموز برمیگردد که اولین گروهی که وظایف انجام شده در قبال دانشآموزان را رویت میکنند همین اولیا هستند.
مسیبزاده افزود: بخش بعدی، جامعه و مسئولان کشور هستند که وظیفه تربیت دانشآموزانی را به عهده دارند که از میان آنها امثال مدافعان حرم و بسیجیان برخاسته و به دنبال فعالیتهای ارزشمند در کشورند.
وی تاکید کرد: تالیف کتابهای درسی به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش برمیگردد که این سازمان موظف به مهیا کردن کتابهای درسی دانشآموزان بوده و بخشی نیز آموزش نیروی انسانی و توانمندسازی معلمان توسط افرادی در منابع انسانی و فعالیتهای فوق برنامه و مکمل درسی انجام می گیرد.
مسیب زاده ادامه داد: تمام این امور به یکدیگر وابسته است. به طور مثال در حوزه حفظ قرآن با توجه به کتابهای درسی، برنامه ریزی می شود و سعی در پرهیز تکرار و مکمل بودن آنها داریم و یا مراکز دارالقرآنی که وظیفه آموزشهای مکمل کتابهای درسی را دارد تمام نگاه آنها به کتابهای درسی بوده و تکمیل آن را در مراکز دارالقرآن خواهیم داشت. به عبارتی هیچکدام از یکدیگر جدا نیستیم.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در خصوص مسابقات قرآنی دانش آموزان نیز گفت: بیش از یکصد نفر از اساتید و داوران ملی و بینالمللی و بهترینهای این عرصه در رشتههای مختلف این مسابقات را داوری می کنند.
وی با اشاره به نوپا بودن بعضی رشتهها گفت: تعدادی از این رشتهها همچون رشته صحیفه زیر هشت سال سابقه داشته و جزء اتفاقات بسیار ارزشمند است که صحیفه از مهجوریت خارج شده و در حوزههای علمیه و مدارس، مسابقات با محوریت این کتاب برگزار می شود.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بیش از ۳۴ هزار هیات مذهبی وجود دارد که توسط دانشآموزان و مسئولان مدرسه به طور خودجوش اداره میشود و تبلور عینی این فعالیتها در برنامه «احلی منالعسل» است که ششم محرم هر سال برگزار میشود. این دانشآموزان به تاسی از حضرت قاسمابن الحسن هیات ها را گرد هم آورده و شور و شعور خاصی را ایجاد میکنند.
وی با توجه به محدود بودن توان و فعالیتهای آموزش و پرورش تاکید کرد: تمامی فعالیت ها در مدرسه شکل میگیرد، آنجا که هرم اصلی جمعیتی ما سطح بزرگتری داشته و حدود ۱۴ میلیون دانشآموز در آن حضور دارند.
مسیبزاده تصریح کرد: طرحهای این سازمان برای تمام دانشآموزان فراگیر و اثر بخش بوده و تنها به دانشآموزان قرآنی اختصاص ندارد.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به مشارکت پذیری و توسعه مشارکت اشاره کرد و گفت: بخشهای مختلف فرهنگی و پرورشی کشور از جمله صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور و … به کمک آموزش و پرورش آمده و سازمانهای دیگر نیز باید در راستای کمک به این وزارتخانه برآیند.
وی اصل دیگر را توجه ویژه به فعالیتهای گروهی عنوان کرد و گفت: در تمامی این فعالیتها چهار اصل (محوریت مدرسه، مشارکت پذیری، فعالیتهای گروهی و طراحی فراگیر و اثرگذار) مورد بررسی قرار میگیرد.
مسیبزاده توانمندسازی نیروی انسانی متخصص را از نکات مهم در این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در پنج سال گذشته پنج هزار نیروی قرآنی ویژه متخصص جذب شده و هر ساله دورههای توانمندسازی معلمان در زمینه کتابهای تازه تالیف برگزار میشود.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سال دیگر نیز کارشناسان قرآن مناطق کشور شامل تمامی افرادی که در آموزش و پرورش و در حوزه فعالیتهای قرآن و عترت و نماز فعال هستند وتعداد آنها یک هزار. ۲۰۰ نفر است را گردهم جمع می کنیم.
وی فصل تابستان را فرصت مناسبی برای سامان دهی وضعیت نمازخانه ها و انجام فعالیت های قرآنی و دینی خارج از برنامه درسی دانست و گفت: بسیاری از علوم ریشه در فرهنگ اسلامی دارد و ما باید به فرهنگ اصیل اسلامی که فرهنگ سرآمد در جهان است، برگردیم./