عبدالرحمن پارسا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بندر صیادی بریس با حدود ۱۳۰ فروند لنج و ۲۶۰ فروند قایق بیش از هفت سال در انتظار لایروبی بود بطوریکه بیش از ۷۰ فروند از لنجهای این بندر به اسکلههای صیادی دیگر از جمله پسابندر کوچ کردند.
وی افزود: برای ساخت دستک رسوبگیر، لایروبی و توسعه بنادر صیادی بریس و رمین بیش از ۵۴ میلیارد تومان اعتبار از محل طرح توسعه سواحل مکران تصویب شده و شرکت ساختمانی حشمت رود به عنوان پیمانکار برنده مناقصه بخش خصوصی اقدامات لازم را انجام میدهد.
رئیس گروه مرکزی بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: در بندر بریس دستک رسوبگیر به طول ۴۵۵ متر ساخته میشود تا دوره بازگشت رسوب به حداکثر ۲۵ سال افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: حجم رسوب انباشته شده در بندر بریس ۳۰۰ هزار مترمکعب است که براثر متصل بودن به آبهای آزاد اقیانوس هند و تأثیر طوفانهای حاره ای و همچنین فصل مونسون روز به روز بیشتر میشود و در صورت عدم ساخت دستک رسوبگیر در حدود ۵ تا ۱۰ سال نیازمند لایروبی میشود.
پارسال اظهار داشت: این پروژه براساس برنامه ریزی انجام شده در مدت ۳۶ ماه تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید تا زمینه فعالیت بیش از سه هزار و ۶۴۰ صیاد آسانتر شود.
وی تصریح کرد: برای لایروبی اسکله رمین نیز برنامه ریزی شده و بزودی اقدامات برای ورود یک لایروب دیگر انجام خواهد شد.
به گزارش ایرنا بندر صبادی بریس در سال ۱۳۶۸ عملیات ساخت آن شروع و در سال ۱۳۷۱ با طول موج شکن اصلی ۵۹۴ متر، ۹۵ متر طول موج شکن فرعی و ۱۶۰ متر اسکله پهلوگیری به بهره برداری رسیده است.
۳۰۴۳**۳۲۱۳