مشهد- ایرنا- نماینده مردم فریمان، سرخس و بخشهای احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی گفت: جاده های مشهد - سرخس و مشهد - فریمان پرتردد و همراه با تلفات جاده ای بسیار است که توجه وزارت راه و شهرسازی برای تعریض آنها را می طلبد.

سید احسان قاضی زاده هاشمی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح پروژه ساماندهی و احداث پلهای بزرگ و خاص تقاطع سنگ بست شهرستان فریمان در جنوب مشهد با حضور وزیر راه و شهرسازی افزود: جاده مشهد - فریمان و منطقه سنگ بست ترافیک سنگینی دارد و محل عبور کامیون‌های ترانزیتی از جنوب و غرب کشور به سوی کشورهای همسایه در شمال شرقی و شرق ایران است.

وی اظهار داشت: روزانه ۳۵ تا ۴۰ هزار خودرو در جاده مشهد - فریمان تردد می‌کنند که با توجه به حوادث بسیار منجر به فوت ساماندهی و احداث پل‌های بزرگ و خاص در تقاطع سنگ بست ضروری است و از حجم ترافیک روزانه این مسیر می کاهد.

وی گفت: جاده سرخس - مشهد نیز که جاده کم عرض است مسیر ترانزیتی به سوی کشورهای سی.آی.اس به شمار می‌رود و روزانه بیش از ۵۰۰ کامیون ترانزیتی در آن تردد می‌کنند و تاکنون باند دوم این مسیر از سمت سرخس ساخته شده اما تکمیل نشده است.

این نماینده مجلس افزود: بخشی از جاده مشهد - سرخس محل عبور کامیون‌های حامل سنگ و وسایل حمل و نقل شن شویی های مشهد است که سالانه حدود ۱۹ کشته دارد و فقط با کنترل پلیس راه از افزایش حجم تلفات جاده‌ای آن کاسته شده است اما این کنترل‌ها نمی‌تواند دائمی باشد.

وی از وزیر راه و شهرسازی خواست اعتبار تعریض جاده مشهد - سرخس را نیز مانند جاده مشهد - فریمان افزایش دهد.

وی اظهار داشت: ساخت جاده ترانزیتی مشهد- فریمان - تربت جام - تایباد - دوغارون به طول ۲۵۰ کیلومتر از مطالبات مردم استان خراسان رضوی و کشور افغانستان است که با وجود سه شهرک صنعتی در بخشی از مسیر مشهد - فریمان تأثیر قابل ملاحظه‌ای در تسهیل امور حمل و نقل صنعتی خواهد داشت.

قاضی زاده هاشمی گفت: اجرای پروژه راه آهن خواف - هرات نیز حرکت جهادی محسوب می‌شود که با بهره برداری از آن ترانزیت بار از بندرعباس و غرب کشور به این استان افزایش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد و به رونق اقتصادی و ارتباطی خراسان رضوی کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: اولویت اصلی برای ایجاد شهر فرودگاهی مشهد نیز در نزدیک تقاطع سنگ بست و بین جاده مشهد – فریمان و جاده مشهد – سرخس در بخش رضویه است و عزم استاندار خراسان رضوی برای ایجاد این شهر نیز جدی است.

پروژه ساماندهی و احداث پل‌های بزرگ و خاص تقاطع سنگ بست به طول ۹.۵ کیلومتر امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی قطعه اول باند دوم جاده تربت حیدریه - زاوه به طول ۱۰ کیلومتر و باقیمانده قطعه سوم باند دوم جاده مشهد - فریمان به طول ۱۰ کیلومتر آغاز شد.

۷۴۸۹ / ‏‬ ۶۰۵۳