پکن- ایرنا- اجلاس دو روزه سران گروه ۲۰ در شرایطی امروز شنبه در اوزاکا پایان می یابد که دنیا برای پیشبرد فرایند چند جانبه گرایی و رشد اقتصادی به تصمیمات این گروه و مباحثات اعضای آن چشم دوخته است.

اقتصاد جهانی به دلیل رویارویی های اقتصادی و تجاری کشورها در معرض مخاطرات جدی است و یکجانبه گرایی آمریکا باعث شده است تا فرایند جهانی شدن به کندی پیش برود و انتظار می رود اجلاس سران گروه ۲۰ روی این محورها متمرکز باشد.

اوزاکا میزبان نشست در این روزها به کانون توجهات تبدیل شده است اقتصاد جهانی، تجارت، سرمایه گذاری، مناقشات تجاری، توافق چین و آمریکا، روابط اقتصادی گروه بیست، نوآوری و یافتن راه هایی برای برون رفت از مناقشات تجاری و اقتصادی اصلی ترین محورهای مباحثات است.

صندوق بین المللی پول که اوایل سال جاری میلادی رشد اقتصادی دنیا را ۳.۵ درصد اعلام کرده بود حالا می گوید این رشد امسال نزدیک به ۳.۳ درصد خواهد بود این عقبگرد در شرایطی شکل می گیرد که «کریستین لاگارد» در روزهای اخیر و در جمع رییسان بانک های مرکزی و وزیران دارایی این گروه در ژاپن گفته بود اقتصاد دنیا در شرایط خوبی قرار ندارد و باید به سمت چند جانبه گرایی بازگشت.

او در حالی از تهدیدهای فزاینده و اصولی برای اقتصاد جهانی می گوید که بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است اقتصاد جهانی به سمت بدترین شرایط در یک دهه گذشته گام بر می دارد و منازعات بشدت فزاینده است.

آمریکا هم در مسیر یکجانبه گرایی می تازد این کشور پیشتر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین را مشمول تعرفه کرده است و باز هم تهدید کرده بود ه تعرفه های بیشتری در راه است مگر اینکه توافقی نهایی بدست بیاید اما امروز ترامپ اعلام کرد که فعلاً تصمیمی برای افزای. تعرفه بر کالاهای چینی ندارد و تا حدی فضا را آرام کرد.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی در دو سال آینده کاهش خواهد یافت و احتمال می رود میزان خسارات وارده به اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۴۵۵ میلیارد دلار برسد اصلی ترین مشکل نیز بین چین و آمریکاست دو کشور درگیر جنگ تعرفه ها هستند موانع تجاری و تعرفه ها هم باعث توقف همکاری های اقتصادی شده است.

«لیو هونگ» استاد امور اقتصاد می گوید که بسیار امیدواریم چین و آمریکا بتوانند در این شرایط برای توافق نهایی جسارت نشان دهند او می افزاید که دنیا تحمل این همه فشار و مناقشه اقتصادی بین کشورها را ندارد در این میان اقتصادهای اول و دوم درگیر نبرد تعرفه ها هستند امروز همه طرف ها باید برای رسیدن به توافق و برون رفت از این شرایط تلاش کنند.

گروه بیست ۸۰ درصد از تجارت جهانی و ۸۵ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد تصمیم های این گروه برای رشد اقتصادی و چند جانبه گرایی بسیار مهم است.

شاید این گروه و تصمیم هایش هیچگاه مانند امروز مهم نبوده باشد این کشورها باید برای آینده رشد اقتصادی دنیا تصمیم گیری کنند حملات آمریکا به نظام چند جانبه جهانی شدت گرفته است و سازمان های تجاری دنیا در معرض مخاطرات ناشی از یکجانبه گرایی واشنگتن هستند.

از دیدگاه چین توسعه بخشیدن به اقتصاد دنیا، بازکردن درهای تجارت به روی یکدیگر، سرمایه گذاری و نوآوری از اهمیت بالایی برخوردار است و امروز لازم است کشورها مشترکا از نظام چند جانبه تجاری در برابر یکجانبه گرایی حمایت کنند.

«ماساتوگا آساکاوا» معاون وزارت دارایی ژاپن می گوید که این کشور برای نخستین بار ریاست این گروه را در اختیار گرفته است و حالا باید نقش مهمی در کاستن از اختلافات ایفا کند او می افزاید که ژاپن طبیعتاً نقش فعالی از خود نشان خواهد داد این کشور می خواهد به رشد تجارت آزاد کمک کند باعث کاهش اختلافات شود و یک نظام چند جانبه تجاری را مورد حراست قرار دهد.

در این میان، نقش چین هم با اهمیت است کشوری که ۳۰ درصد از رشد اقتصادی جهان را به خود اختصاص می دهد و رشد اقتصادی خود را برای سال ۲۰۱۹ میلادی معادل ۶.۳ درصد براورد کرده است و صندوق بین المللی پول حفظ این رشد را به عنوان موتور محرک اقتصاد دنیا مفید و سودمند توصیف کرده است.

در مجموع بجز مسایل فوق گروه ۲۰ در دو روز نشست خود راجع به اقتصاد دیجیتالی، رشد پایدار، ساختارهای زیربنایی، تحولات اقلیمی، انرژی و حفاظت از محیط زیست وارد شور و رایزنی شد اما اینکه این گروه بتواند به دستاوری هم برسد باید منتظر بود.