نیویورک- ایرنا-نویسنده آمریکایی ، گردهمایی صهیونیستی منامه را تلاش تازه کاخ سفید برای تثبیت جایگاه رژیم تل آویو دانست و گفت که بنیان اسرائیل بر نفاق، فساد، نابرابری، آپارتاید و سرکوب فلسطینی ها است که جوهر ثابت همه طرح های آمریکا به شمار می رود.

‌"سارا فلندرز" روز پنج شنبه در گفت وگو با ایرنا، نشست منامه را گامی برای عادی سازی علنی روابط رژیم صهیونیستی و رژیم‌های عربی توصیف کرد تا بتوانند جبهه‌ای ضد ایرانی با مشارکت اسرائیل در منطقه به وجود آورند.

وی توضیح داد: این گردهمایی تلاشی بود تا جایگاه خاندان‌های بی ریشه و فاسد برخی حاکم عرب که پول هنگفتی به جیب زده اند، تثبیت شود. آنها همیشه به دنبال حفظ و گسترش روابط خود با امپریالیسم ایالات متحده و قلعه منطقه‌ای آن، یعنی اسرائیل هستند.

این فعال سیاسی و نویسنده که از رهبران "مرکز پیکار بین المللی " است، ادامه داد: بنابراین جای شگفتی ندارد که رژیم بحرین پذیرای این گردهمایی شد، همانطور که میزبان پایگاه نظامی آمریکااست. خاندان بی ریشه حاکم بر بحرین هیچ گاه گامی برای منافع مردم بحرین برنداشته اند و طبیعی است که نمی‌توان انتظار داشت برای فلسطینی‌ها کاری بکنند.

** فشار به ایران تا عقب نشینی از اصول

فلندرز با بیان اینکه "ایالات متحده در توافق هسته‌ای با ایران خیانت کرد"، ادامه داد: توافقی که درباره حقوق بدیهی هسته‌ای ایران است با پشت پای ترامپ روبه رو شد. ایران مورد هجمه قرار گرفته، چون ایستادگی می‌کند.

وی یادآورشد که ایران سالهااست که در برابر تحریم، ترور و تهدید مقاومت کرده است. گردهمایی منامه به طور قطع مرتبط با سیاست فشار ایالات متحده علیه ایران است. جمهوری اسلامی نشان داده که با مقاومت و پافشاری بر حق حاکمیت و استقلال خود توانسته دستاوردهای بزرگی داشته باشد.

فعال صلح طلب آمریکایی تاکید کرد که ایالات متحده و اسرائیل می‌خواهند این الگو را بشکنند. می‌خواهند ایران از مبارزه مردم فلسطین پشتیبانی نکند.

** تجارت تلخ فلسطینی‌ها

فلندرز در پاسخ به این پرسش که خودداری همه گروه‌های فلسطینی از شرکت در گردهمایی بحرین چه پیامی دارد؟، افزود: این نشان می‌دهد که پس از تجارب بسیار تلخ مذاکرات فلسطینی‌ها، همه آنها دریافته اند که دیگر به هیچ توافقی نمی‌توان اعتماد کرد.

وی یادآورشد: همیشه تعدادی وجود داشته که برای خودفروشی آماده هستند اما جریان‌های فلسطینی همه دریافته اند که نمی‌توان به توافق دل بست و حتی نمی‌توان امید داشت که دستاورد کوتاه مدتی از آنها حاصل شود.

این چهره برجسته "مرکز پیکار بین المللی" با رد ادعای مقام‌های دولت ترامپ مبنی بر متفاوت بودن طرح "معامله قرن" و شانس موفقیت آن افزود: این گونه که اعلام کرده اند، پول، کمک‌های مالی و شکوفایی اقتصادی در انتظار خواهد بود. اما در حقیقت هیچیک از آنها در اختیار فلسطینی‌ها قرار نمی‌گیرد. همه این پیشنهادها برای استوار کردن جایگاه و چیرگی اسرائیل بر فلسطینی‌ها و سراسر منطقه است.

فلندرز تاکید کرد: هدف نهایی در واقع ترفیع موقعیت ایالات متحده و سیطره کامل آن در منطقه است. این "معامله قرن" فرقی با طرح‌های پیشین ایالات متحده و صهیونیست‌ها ندارد. همه این طرح‌ها هیچ چیزی جز نفاق و فساد برای فلسطینی‌ها ارئه نکردند.

وی توضیح داد: اساساً بنیان اسرائیل بر نفاق و فساد شکل گرفته است تا منافع ایالات متحده را در این منطقه ضمانت کند. جوهر این رژیم نابرابری، آپارتاید و سرکوب حق حاکمیت فلسطینی هاست. این جوهر ثابت همه طرح‌های ایالات متحده بوده است که با اسم‌های مختلف ارائه می‌شوند، اما در دل خود همین محتوای نفاق و فساد را دارد.

گردهمایی منامه در پایتخت بحرین در حالی برگزار می‌شود که تمام گروه‌های فلسطینی آن را بایکوت کرده اند.

این گردهمایی از سوی "جرد کوشنر" مشاور و داماد "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا و "جیسون گرینبلات" فرستاده ویژه این کشور در خاورمیانه اداره می‌شود.

این گردهمایی شامل ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در نوار غزه و کرانه باختری و بخشی از مناطق فلسطینی نشین اردن، مصر و لبنان خواهد بود که نیمی از این مقدار سهم این سه کشور است.

معامله قرن، طرح آمریکایی است که در آن قدس و بخش‌های اشغالی از کرانه باختری که شهرک‌های صهیونیست نشین در آنها ساخته شده به رژیم اشغالگر واگذار و بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمینی مادریشان کلاً منتفی خواهد شد.

این طرح همچنین شامل چشم‌پوشی فلسطینی‌ها از حق بازگشت به سرزمین خود است که طبق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت به رسمیت شناخته شده است.