علی امام روز یکشنبه در آئین انعقاد قرارداد ساخت یک رام قطار مترویی برای استفاده در خطوط مترو که با حضور شهردار تهران، مدیر جهاد دانشگاهی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و دو شرکت فعال در زمینه واگنسازی در معاونت علمی و فناوری برگزار شد، افزود: خطوط متروی تهران در حالت دو دقیقه جهت بهرهبرداری طراحی شده است اما الان این کار در چهار دقیقه انجام میشود و ما با حالت طراحی شده فاصله داریم و این بخاطر کمبود واگن و رام قطار است.
وی با اشاره به اینکه کمبود واگن علت تراکم جمعیت در ایستگاهها است، بیان کرد: در حال حاضر ۲۳۰ کیلومتر خطوط قطار شهری در هفت خط و قریب به ۱۲۰ ایستگاه در حال بهرهبرداری است که روزانه ۵/۲ میلیون سفر در تهران را پوش میدهند.
امام ادامه داد: در حال حاضر در ۸ کلان شهر، سازمان قطار شهری یا به بهرهبرداری رسیده و یا در حال راهاندازی است. اکنون در اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد بخشی از قطار شهری این استانها راه اندازی شده که کمبود قطار شهری نیاز همه این سازمانها است.
وی گفت: ظرفیتی که امروز در شرکتهای واگن سازی ما در سطح مترو و توانمندی مهندسی در بخش طراحی و ساخت ایجاد شده، ارزشمند است. در شرایطی که در سال حمایت از تولید داخلی قرار داریم، قدمی که در راستای تأمین واگن مترو و بومیسازی آن صورت گرفته ارزشمند است.
مطابق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری موظف به انتقال فنآوری صنایع ریلی به داخل کشور است، بطوریکه تا پایان اجرای قانون برنامه ششم توسعه حداقل ۸۵ درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی درون شهری و بین شهری بومی شود.
بنابراین ماده، امروز قرارداد ساخت یک رام قطار مترویی برای استفاده در خطوط مترو تهران با استفاده از پتانسیلهای موجود در داخل کشور و همکاری یک طراح معتبر بینالمللی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهرداری تهران، جهاد دانشگاهی و شرکت راه آهن تهران و حومه، شرکت واگن سازی پارس و چند شرکت فعال در زمینه واگن سازی، منعقد شده است.