منوچهر منطقی روز یکشنبه در آئین انعقاد قرارداد ساخت یک رام قطار مترویی برای استفاده در خطوط مترو که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، شهردار تهران، مدیر جهاد دانشگاهی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و دو شرکت فعال در زمینه واگنسازی در معاونت علمی و فناوری برگزار شد، افزود: مطابق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موظف به انتقال فناوری صنایع ریلی به داخل کشور است، بهطوریکه تا پایان اجرای قانون برنامه ششم توسعه حداقل ۸۵ درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی درونشهری و بینشهری بومی شود.
وی بیان کرد: بنابراین ماده قانونی، امروز قرارداد ساخت یک رام قطار مترویی برای استفاده در خطوط مترو تهران با استفاده از پتانسیلهای موجود در داخل کشور و همکاری یک طراح معتبر بینالمللی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهرداری تهران، جهاد دانشگاهی و شرکت راهآهن تهران و حومه، شرکت واگنسازی پارس و چند شرکت فعال در زمینه واگنسازی منعقد شده است.
منطقی افزود: بر مبنای ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت که دستیابی به ۸۵ درصد ساخت داخل در بخش ریلی را در نظر گرفته، بر اساس بررسی انجام شده در بخش ساخت واگنهای باری و مسافری، توان داخلی رشد کرده به طوری که امروز به ۳۳ درصد رسیده است.
وی ادامه داد: این قرارداد که با همکاری شهرداری تهران منعقد شده است، برای اجرای آن با قویترینهای حوزه واگنسازی وارد مذاکره شدیم و کنسرسیومی تشکیل شده است، در این کنسرسیوم چهار وظیفه برای شرکت متروی تهران در نظر گرفته شده است که از جمله آن رهبری همکاری پروژه، تشکیل مجموعه طراحی و ساخت واگن مترو، انجام یکپارچهسازی و نیز نکته کلیدی تبدیل قرار داد ساخت یک رام قطار به تولید انبوه است.
وی اداه داد: از دو هزار دستگاهی که در برنامه ششم پیشبینی شده، هزار و ۵۰ واگن برای متروی تهران دیده شده است که ۶۳۰ واگن آن بر اساس قرارداد خارجی تأمین میشود و ۴۳۰ واگن دیگر به موازات قرارداد ساخت یک رام قطار توسط شرکتهای داخلی و با توان متخصصان داخلی تولید خواهد شد.
وی گفت: بعد از تولید رام قطار متروی بومی و انجام تست، انشاالله در تیرماه سال ۱۴۰۱ شاهد تولید یک رام قطار مترو و پیوستن آن به قطار شهری خواهیم بود تا وظیفه خود را انجام دهد.
منطقی افزود: این کنسرسیوم از نظر حجم و سطح فناوری بزرگترین مجموعهای است که در بخش ریلی ایجاد میشود و اگر ما موفق شویم و این کار انجام دهیم مدلی برای فعالیتها در سطح ملی خواهد بود.