تهران- ایرنا- دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته از ورود یک رام قطار مترو بومی با استفاده از توان متخصصان داخلی به شبکه ریلی کشور در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

منوچهر منطقی روز یکشنبه در آئین انعقاد قرارداد ساخت یک رام قطار مترویی برای استفاده در خطوط مترو که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، شهردار تهران، مدیر جهاد دانشگاهی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و دو شرکت فعال در زمینه واگن‌سازی در معاونت علمی و فناوری برگزار شد، افزود: مطابق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موظف به انتقال فناوری صنایع ریلی به داخل کشور است، به‌طوریکه تا پایان اجرای قانون برنامه ششم توسعه حداقل ۸۵ درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی درون‌شهری و بین‌شهری بومی شود.
وی بیان کرد: بنابراین ماده قانونی، امروز قرارداد ساخت یک رام قطار مترویی برای استفاده در خطوط مترو تهران با استفاده از پتانسیل‌های موجود در داخل کشور و همکاری یک طراح معتبر بین‌المللی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهرداری تهران، جهاد دانشگاهی و شرکت راه‌آهن تهران و حومه، شرکت واگن‌سازی پارس و چند شرکت فعال در زمینه واگن‌سازی منعقد شده است.

منطقی افزود: بر مبنای ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت که دستیابی به ۸۵ درصد ساخت داخل در بخش ریلی را در نظر گرفته، بر اساس بررسی انجام شده در بخش ساخت واگن‌های باری و مسافری، توان داخلی رشد کرده به طوری که امروز به ۳۳ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: این قرارداد که با همکاری شهرداری تهران منعقد شده است، برای اجرای آن با قوی‌ترین‌های حوزه واگن‌سازی وارد مذاکره شدیم و کنسرسیومی تشکیل شده است، در این کنسرسیوم چهار وظیفه برای شرکت متروی تهران در نظر گرفته شده است که از جمله آن رهبری همکاری پروژه، تشکیل مجموعه طراحی و ساخت واگن مترو، انجام یکپارچه‌سازی و نیز نکته کلیدی تبدیل قرار داد ساخت یک رام قطار به تولید انبوه است.

وی اداه داد: از دو هزار دستگاهی که در برنامه ششم پیش‌بینی شده، هزار و ۵۰ واگن برای متروی تهران دیده شده است که ۶۳۰ واگن آن بر اساس قرارداد خارجی تأمین می‌شود و ۴۳۰ واگن دیگر به موازات قرارداد ساخت یک رام قطار توسط شرکت‌های داخلی و با توان متخصصان داخلی تولید خواهد شد.

وی گفت: بعد از تولید رام قطار متروی بومی و انجام تست، انشاالله در تیرماه سال ۱۴۰۱ شاهد تولید یک رام قطار مترو و پیوستن آن به قطار شهری خواهیم بود تا وظیفه خود را انجام دهد.

منطقی افزود: این کنسرسیوم از نظر حجم و سطح فناوری بزرگترین مجموعه‌ای است که در بخش ریلی ایجاد می‌شود و اگر ما موفق شویم و این کار انجام دهیم مدلی برای فعالیت‌ها در سطح ملی خواهد بود.