اهواز - ایرنا - مردم روستاهای راسفند و نوترکی شب گذشته با جلوگیری از تخلیه زباله‌های شهر ایذه در حاشیه این روستاها، مخالفت خود را با این کار شهرداری علنی کردند.

علی نوروزی رییس شورای اسلامی روستای راسفند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرداری ایذه روزانه چندین تن زباله به صورت غیر اصولی و غیر بهداشتی در حاشیه جاده روستای راسفند این شهرستان رها می‌کند و شب‌ها به طور غیراستاندارد سوزانده می‌شود، رسیدگی به وضعیت بغرنج این سایت دفن زباله، سال ها است به تنها خواسته مردم این منطقه تبدیل شده است.

وی افزود: ۲۹ سال است که مسئولان، وعده ساماندهی سایت دفن زباله را می‌دهند و مردم روستاهای نوترکی، آبله، راسفند و مال سیدی با بیش از هشت هزار نفر جمعیت هر روز با رویای عملی شدن این وعده‌ها از خواب بیدار می‌شوند، این محل دفن زباله کمتر از هزار متر با روستای راسفند فاصله دارد.

نوروزی گفت: سال هاست که آب‌ها و چشمه‌های منطقه، غیرقابل استفاده هستند، زیرا دفع زباله‌های شهرداری در دره‌ها وتپه‌های بالادست روستا و به تبع آن نفوذ شیره سمی آنها در آب های منطقه این آب‌ها را غیر قابل استفاده کرده است و تبعات منفی زیادی برای کشاورزی و دامپروری منطقه درپی داشته است.

رییس شورای اسلامی روستای راسفند از تصمیم مردم برای جلوگیری از ریختن زباله در این محل سخن گفت و تصریح کرد: مردم روستاهای راسفند و نوترکی حق قانونی خود می‌دانند که با اقدام خلاف قانون و ضدمحیط زیستی شهرداری ایذه مخالفت کنند.

وی افزود: این مردم شب گذشته اجازه تخلیه زباله در سایت دفع زباله راسفند را ندادند و این روند تا تعیین یک مکان جدید برای امحای زباله های شهری و بیمارستانی ایذه ادامه خواهد داشت.

علی نوروزی تأکید کرد: مردم این روستاها اعتراض به وضعیت پرخطر کنونی دفع زباله را حق قانونی و طبیعی خود می‌دانند و از شهرداری ایذه می‌خواهند این ظلم به مردم و محیط زیست را متوقف کرده و یک سایت دفع زباله با مجوز محیط زیستی و استاندارد در نقطه‌ای دیگر تدارک ببیند.

لطفاً نفس خود را حبس کنید!

یکی از اهالی روستای نوترکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: برای عبور از جاده گردشگری راسفند به سمت نوترکی و مرغا باید برای دقایقی نفس خود را حبس کنید در غیر این صورت باید بویی را استشمام کنید که از تحمل شما خارج است.

علیرضا غریبی افزود: طبیعت زیبایی که جاده ارتباطی آن همین محور راسفند به نوترکی و مرغاست اگر در جای دیگری از ایران واقع می‌شد، از پتانسیل گردشگری آن استفاده میشد اما ما مصداق بارز گردشگرگریزی را در این منطقه شاهد هستیم.

وی با انتقاد از عملکرد شهرداری ایذه در بحث سایت دفع زباله راسفند تصریح کرد: این حجم از این عدم پایبندی به قوانین محیط زیستی و ضایع کردن حق مردم این منطقه توسط ارگانی مانند شهرداری شگفت آور است.

غریبی گفت: تمام اداراتی که در این زمینه کار خود را به درستی انجام نداده‌اند، مدیون مردم راسفند، نوترکی و اطراف آنها به هستند، زیرا این حق مردم است که در یک محیط سالم و به دور از آلودگی زندگی کنند.

وی ادامه داد: در سالیان اخیر تعداد زیادی از خانواده‌های این مناطق به شهر کوچ کرده‌اند که بحران زباله یکی از دلایل اصلی تصمیم آنها بوده است، کدام یک از مسئولین حاضر است فرزندش صبح را با دود غلیظ ناشی از آتش زدن زباله‌ها آغاز کند؟

سایت دفع زباله راسفند، تنها مکان قانونی برای دفع زباله های شهری ایذه است

صالح کیانی سرپرست شهرداری ایذه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سایت راسفند تنها مکان قانونی برای دفع زباله در ایذه است اذعان کرد: شهرداری مکلف است که در چند فاز، اقداماتی را برای بهبود وضعیت کنونی این سایت انجام دهد.

وی افزود: در فاز نخست بهبود وضعیت سایت دفع زباله راسفند، دیوارهای پیش ساخته که قبلاً خریداری شده‌اند، به زودی و با تعیین پیمانکار نصب خواهند شد و سایر فازها نیز به ترتیب اولویت انجام خواهند شد.

کیانی تأکید کرد: ما در حال حاضر راه دیگری برای دفع زباله های شهری نداریم و باید به تخلیه پسماندها در مکان فعلی ادامه دهیم.

۹۴۳۴/‏۶۰۰۲