بیرجند - ایرنا - رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: تصادفات شبانه در خراسان جنوبی افزایش یافته است در حالی که به دلیل نبود پارکینگ با روشنایی مناسب، کنترل شبانه نداریم.

سرهنگ علیرضا رضایی روز یکشنبه در نشست مشترک کمیته اجرایی کمیسیون ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی و شورای ترافیک خراسان جنوبی که با حضور رئیس پلیس راه کشور و معاون عمرانی استاندار برگزار شد افزود: از ابتدای امسال و در جریان سیلاب‌ها حوادث و تصادفات جاده‌ای افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: سه ماه نخست امسال ۷۵ نفر در حوادث جاده‌ای استان جان باختند که نسبت به مدت مشابه سال قبل این رقم ۷۹ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی به وقوع نیمی از حوادث رانندگی در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها اشاره کرد و گفت: ۳۸ نفر از آمار ۷۵ نفری متوفیان امسال در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها جان خود را از دست داده اند که علت عمده واژگونی ناشی از خستگی بوده است.

وی بیان کرد: ۱۱ درصد از متوفیان حوادث امسال موتورسواران، سه درصد عابران پیاده، ۴۳ درصد راننده‌ها و ۴۳ درصد سرنشینان خودروها بوده اند.

سرهنگ رضایی با اشاره به مرگ هشت نفر در محور دیهوک - طبس از ابتدای امسال گفت: پس از این محور، سربیشه به نهبندان در رتبه بعدی میزان متوفیان حوادث رانندگی قرار دارد.

وی از رشد تعداد تصادفات جرحی در محور روستایی اسدیه خبر داد و گفت: این محور نیازمند یک راه دسترسی به سمت سربیشه و بیرجند است تا بار تردد از محورهای موجود کمتر و ۲۰ کیلومتر مسیر دسترسی رانندگان به سمت سربیشه یا بیرجند کوتاه‌تر شود.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه محور طبس - یزد بدون مجتمع رفاهی است ادامه داد: به دلیل وجود آسفالت سرد در این محور امکان ایجاد شیار لرزاننده نیز وجود ندارد که همین مساله باعث بروز حوادث رانندگی می‌شود.

وی با اشاره به بومی بودن ۶۰ درصد متوفیان حوادث جاده‌ای استان گفت: ۷۲ درصد متوفیان در جاده‌های اصلی، ۱۸ درصد در محورهای روستایی و ۱۰ درصد در راه‌های فرعی جان خود را از دست داده اند.

سرهنگ رضایی با بیان اینکه ۵۱ درصد متوفیان به دلیل واژگونی جان باخته اند، افزود: ۵۱ درصد متوفیان در صحنه و ۴۷ درصد در بیمارستان فوت کرده اند.

وی یادآور شد: ۲۰ درصد مجروحان حوادث رانندگی موتورسواران هستند همچنین به خاطر اینکه بخشی تصادفات فوتی به خاطر پرت شدن سرنشینان خودرو است باید بستن کمربندی ایمنی جدی گرفته شود.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی به افزایش تصادفات اتوبوس در استان اشاره کرد و گفت: اگرچه این افزایش ناشی از بیشتر شدن تردد نیست اما امسال ۶ سانحه برخورد اتوبوس را شاهد بودیم که سه حادثه آن در محور دیهوک - طبس رخ داده است.

وی بیان کرد: نصب نیوجرسی، شیب شیروانی، احداث استراحتگاه‌های موقت بین راهی از پیشنهاداتی است که برای کاهش تصادفات انجام آن مورد انتظار است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه سال گذشته هر ۱۰ روز یک نفر در حوادث رانندگی استان کشته شده است گفت: اگرچه نرخ وقوع تصادفات پایین بوده اما میزان تلفات و مجروحان نسبت به میانگین کشوری بالا است که نیاز به تحلیل دارد.

سرهنگ علیرضا عباسی افزود: سرعتگیرهای زیادی در شهرها وجود داشته که سال ۹۶ به دلیل اعتراض‌های مردم جمع آوری شد و نتیجه آن را در افزایش تصادفات شاهد هستیم.

وی نصب تجهیزات الکترونیکی و سرعتکاه استاندارد را مورد تاکید قرار دارد و گفت: سال گذشته ۳۷ فقره تصادف فوتی در حوادث درون شهری داشته ایم که ۳۸ نفر جان باخته اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی با اشاره به فوت ۱۱ نفر از ابتدای امسال تاکنون ادامه داد: فوت و جرحی شدن ۶ نفر در یک حادثه رانندگی تعجب برانگیز است که شدت برخورد را در حوادث رانندگی نشان می‌دهد.

وی از شناسایی ۱۴ نقطه حادثه خیز در شهرهای استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: همچنین با احتساب ۲۵ محل مستعد حادثه، ۳۹ معبر حادثه خیز در استان شناسایی شده است.

۹۸۹۳*۳۰۲۸