محمد سرشار در نشست طرح جامع تابستانی این شبکه با اشاره به فعالیت شبکه کودک از سال ۹۴ گفت: تابستان امسال نسبت به سالهای گذشته دشوارتر است. سفرهای تابستانی و ثبت نام کودکان درگیر موج گرانی ها شده، خانواده های اجاره نشین نیز با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند. با توجه به این مشکلات بار شبکه کودک امسال سنگین تر می شود.
مدیر شبکه کودک اظهار داشت: برنامه های شبکه کودک در تابستان ۷۱ روزه است. این جشنواره از ابتدای تیر شروع شده و تا نهم شهریور ادامه دارد و شبکه کودک از ساعت ۱۴ تا ۲۴ برنامه خواهد داشت.کانال پویا با چند عنوان برنامه ایرانی جدید به پیشواز تابستان رفته است: ببعی، شب بخیر بچه ها، خدا چه آفریده؛ از جمله این برنامه هاست.
وی ادامه داد: ماشین کوکی ها، صندوقچه بازی، موفی، پنگوئن کوچولویی به نام پورورو، ماجراهای جنگل، اتوبوسهای کوچولو نیز انیمیشن هایی هستند که روی آنتن شبکه پویا می رود. کانال نهال نیز با فصل جدید برنامه محبوب مل مل را روی آنتن می برد.
برنامه سازی بی بی سی برای کودکان نگران کننده است
سرشار درباره اینکه شبکه کودک چه راهکاری برای جذب مخاطب پیش گرفته است، گفت: آمار مخاطبان این شبکه طبق نظرسنجی ها بالاست. سعی کردیم کودکان بیشتر سمت شبکه کودک جذب شوند تا نمونه های خارجی و شبکه های خارجی اما نگران شبکه بی بی سی هستیم؛ چون در تلاش جذب مخاطب کودکان ماست. بی بی سی سالها در حوزه کودک برنامه سازی کرده است و مشکلی برای بودجه ندارد به همین خاطر این موضوع نگران کننده است. بی بی سی کودکان را می شناسد و برنامه سازی در این حیطه را بلد است و ما با حریف ضعیف روبرو نیستیم بلکه حرف از یک حریف قوی است.
مدیر شبکه کودک با تاکید بر اینکه بی بی سی سخت مشغول برنامه سازی در حوزه کودکان است گفت: ما هم در این راستا سعی کردیم سطح و تعداد برنامه سازی در حوزه کودک را بالا ببریم؛ اما باید قبول کرد سرانه برنامه سازی در کشور ما برای کودکان بسیار کم است. یک چهارم کشور کودکان هستند و باید یک چهارم بودجه برای آموزش فرهنگی آنها در نظر گرفته شود؛ اما این بودجه در اختیار ما قرار نمی گیرد. بودجه شبکه کودک بسیار کم است و این موضوع کار ما را سخت می کند. با تمام این مشکلات سخت کار می کنیم تا بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم؛ البته شبکه کودک اجازه ساخت سریال و انیمیشن ندارد، تولید سریال های کودک بر عهده سیمافیلم و تولید انیمیشن بر عهده مرکز پویانمایی صبا است
سرشار با اشاره به حفظ زبان و ادبیات فارسی گفت: از سال ۹۵ در حوزه ترویج زبان و ادبیات فارسی جدی کار کردیم. به همین دلیل فعلاً دغدغه این موضوع را نداریم؛ چون کم ترین مشکل را در این رابطه داریم.
وی درباره حوزه موسیقی کودک نیز گفت: ما در این باره کم کار هستیم ولی با هنرمندان قدیمی و با تجربهگفت و گو کردیم تا کمک هایی در این زمینه به ما کنند. آهنگساز کودک باید روانشناسی کودک بداند و سطح سلیقه موسیقیایی کودک را باید از همان دوره کودکی بالا ببریم.
سرشار درباره با پخش آگهی های بازرگانی در این شبکه اظهار داشت: چند بحث کلی در این باره داریم؛ وابسته کردن برنامه سازی با آگهی کار اشتباه است. صدا و سیما نباید بودجه خود را از آگهی بازرگانی تامین کنند و این موضوع باید از مجلس شورای اسلامی پیگیری شود. آگهی بازرگانی برای کودکان اشتباه است. بچه ها نمی دانند تبلیغ چیست اما کودک می گوید این آگهی را تلویزیون نشان داده است. پخش اگهی برای کودکان باید ممنوع شود. شیوه تبلیغات باعث می شود خردسالان به والدین فشار بیاورد برای خرید کالا و این درست نیست. مبحث قابل گفت و گوی دیگری نیز در این باره وجود دارد و نباید زمان آگهی زیاد باشد.