به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وقوع سیل در ماههای ابتدایی سال جاری در استان خوزستان خسارتهایی را به زیرساختهای ارتباطی و تجهیزات مخابراتی این استان وارد کرد.
بر همین اساس، وزارت ارتباطات با تأکیدات وزیر ارتباطات و هماهنگی ستاد بحران در همان ابتدای وقوع سیل با بسیج امکانات این وزارتخانه و شرکتها و سازمانهای تابعه به همراه اپراتورهای تلفن همراه، اقدامات خود را برای برقراری ارتباط پایدار در مناطق سیل زده آغاز کرد.
به دلیل اهمیت موضوع، وزیر ارتباطات، محمود خسروی را به عنوان نماینده خود در استان خوزستان مسئول پیگیری وضعیت ارتباطات در مناطق سیلزده کرد.
تشکیل جلسات مستمر کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خوزستان، استقرار سایتهای پرتابل تلفن همراه در مناطق مورد نیاز این استان و طراحی و تجهیز سامانه ماهوارهای سیار انتقال دیتا برای مناطق بحرانی سیل زده، برخی از اقدامات انجام شده در سیل بهار امسال استان خوزستان است.
بر اساس همین گزارش، در سیل ماههای ابتدایی سال جاری، وزارت ارتباطات و شرکتها و سازمانهای تابعه این وزارتخانه به همراه شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن همراه و ثابت در مناطق سیل زده حضور داشتند که اقدامات آنها در گزارشی به پیوست لینک زیر منتشر شده است.
**گزیدهای از گزارش
در این گزارش آمده است که کارگروه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مدیریت بحران استان خوزستان تشکیل شد تا به واسطه آن جلسات کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان به شکل مستمر برگزار و دستورات لازم به کلیه ادارات تابعه و اپراتورهای ارتباطی ابلاغ شود.
این جلسات مستمر منجر به پایداری ارتباطات، کاهش احتمالی اختلالات ارتباطی و رصد و پایش به موقع و تسریع در هماهنگیها شد. بازدید و بررسی میدانی با حضور نماینده وزیر ارتباطات، برقراری کشیک ۲۴ ساعته در مراکز ارتباطی و زیرساختی در سطح استان، اختصاص ۳۰ دستگاه تلفن عمومی با سیم کارت رایگان در محل اسکان شهروندان سیل زده، اعزام به موقع تیمهای نگهداری هنگام اعلام قطعی شبکه فیبرنوری، استقرار سایتهای پرتابل تلفن همراه در مناطق مورد نیاز استان از جمله مواردی است که تحت نظارت این کارگروه انجام شد.
علاوه بر این، کارگروه اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب غرب نیز زمان وقوع سیل فعالیتهایی داشت که از میان آنها میتوان به لغو مرخصی نوروز کارمندان اداره، ایجاد شیفتهای شبانهروزی و on call، برگزاری جلسات منظم کمیته بحران اداره کل منطقه جنوب غرب، دریافت آخرین گزارشات قطعی اپراتورها به صورت ساعتی و بررسی و ارائه گزارش به سازمان، بررسی وضعیت پاور هاب سایتهای سیار دارای ریسک بالا و آسیب پذیر اشاره کرد.
اداره کل ارتباطات زیرساخت استان خوزستان نیز از دیگر بازوهای اجرایی وزارت ارتباطات در حادثه سیل استان خوزستان بود که به برقراری ارتباط فیبرنوری بین شهرستان پلدختر و زیرساخت استان خوزستان، راه اندازی ارتباطات 1G جهت ارتباط مشترکین پلدختر با اپراتورهای سیار همراه ایرانسل و های وب از طریق شبکه زیرساخت استان خوزستان، برقراری گشتهای فیبر نوری در مسیرهای مختلف استان جهت مواجهه با عملیات وسیع عمرانی و حفاری در سطح استان، جلوگیری از قطعیهای ناخواسته فیبر نوری، بررسی و تعیین دستورالعملهای خاص برای تغییر توپولوژی شبکه، هدایت ترافیک مسیرهای متاثر از قطعیهای سیلاب به مسیرهای دیگر جهت ممانعت از قطع ارتباط به دلیل قطع مسیرهای فیبر نوری کمک شایانی کرد.
توزیع کیسههای پستی جهت ساخت سیل بند در مناطق سیل زده و مورد تهدید، انجام کمکهای اجتماعی با در اختیار قرار دادن تجهیزات و امکانات و نیروی امدادی از ادارات پست استان از کارهایی بود که اداره کل پست استان خوزستان انجام داد.
اپراتورهای ارتباطی کشور نیز در سیل خوزستان کارهای حائز اهمیتی انجام دادند. شرکت ارتباطات سیار ایران با ارسال دیزل ژنراتور ۳ فاز، ژنراتور برق تک فاز و باطری از استانهای معین و انبارهای ذخیره همراه اول به استان خوزستان به منظور مدیریت قطعی شبکه برق، اشاره کرد.
تنظیم پارامترهای نرمافزاری در سایتهای مجاور به منظور افزایش حداکثری پوشش در مناطقی که بحران منجر به قطعی سایت شده بود نیز از دیگر اقدامات همراه اول بود. علاوه بر آن شرکت ارتباطات سیار با مشارکت اپراتورهای وب، سرویس دیتا را توسعه داد.
اپراتور ایرانسل نیز با بررسی و نشانهگذاری نقاط و سایتهای با ریسک بالا، لغو تمام مرخصیها، تعویض باتریهای مرکز سوئیچ و تست دیزل ژنراتور آن و انجام اقدامات مقابله با سیلاب در مرکز سوییچ از قبیل کیسه شن و پلاستیک در سیل خوزستان همراه شد.
اپراتور رایتل نیز با استقرار پرسنل فنی همراه با موتور برق و تجهیزات کامل در مناطق آسیب دیده و تحویل یک دستگاه موتور برق به سازمان تنظیم مقررات، کمکهای شایانی به این پروژه کرد.