تهران-ایرنا- انتشار داده‌های خام پیمایش‌های شهری پایتخت طی آیینی امروز-دوشنبه- با حضور معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، مدیران ارشد شهرداری و جمعی از اساتید دانشگاه در سالن اشراق مجموعه ایوان شمس رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آئین محمدرضا جوادی یگانه معاون شهردار، سیدحسین سراج زاده رئیس انجمن جامعه شناسی ایران، هادی خانیکی رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، عباس عبدی پژوهشگر اجتماعی و علی اصغر محکی مدیرکل اسبق دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی و جمعی از صاحب نظران و پژوهشگران حضور داشتند.

داده‌های خام پیمایش‌های شهری پایتخت به همت دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تهیه و منتشر شده است.

این دفتر سالانه داده‌های زیادی را در زمینه‌های مختلف در مقیاس محله‌ای، منطقه‌ای و شهری گردآوری می‌کند که برای نخستین بار در بین سازمان‌ها و نهادهای پژوهشی کشور علاوه بر انتشار یافته‌ها و گزارش‌های پژوهشی، نسبت به انتشار فایل داده‌های خام پژوهشی (spss) اقدام کرده است که این داده‌ها در سایت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به نشانی http://farhangi.tehran.ir/ قابل دسترسی است.

دموکراتیزه کردن و عمومی شدن داده‌های پژوهشی، ایجاد امکان تحلیل‌های ثانویه بر روی داده‌ها برای همه پژوهشگران، تهیه مقاله، جلوگیری از اتلاف منابع و موازی کاری از هدف‌های انتشار داده‌های خام پژوهش‌های شهری است.

نخستین اقدام عملی در این راستا، انتشار عمومی داده‌های خام پیمایش رصد کیفیت زندگی در شهر تهران با حجم نمونه ۴۵ هزار پرسشنامه است که بزرگترین پیمایش شهری در ایران محسوب می‌شود و داده‌های آن در مقیاس محله‌ای گردآوری و تکمیل شده است.

مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این آئین با اشاره به لزوم مطالبه برای انتشار داده‌های پژوهشی که توسط نهادهایی با بودجه عمومی انجام می‌شود، گفت: این امر نیازمند تدوین قوانینی است که نهادها را مکلف به انتشار داده‌ها بکند.

آرش نصراصفهانی با اشاره به محافظه کاری در انتشار داده‌های پژوهشی افزود: این موضوع به فرد و مسئولان نهادها وابسته است، در صورت انتشار داده‌های پژوهشی، این داده‌ها با سرعت بیشتری در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

وی، بهره مندی از داده‌های پژوهشی را حق شهروندان دانست و اظهارداشت: دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران محدودیت‌ها و مشکلاتی را برای انتشار داده‌ها داشت اما سعی کردیم این اقدام را انجام دهیم و امیدواریم که این سایر نهادها نیز در این مسیر گام بردارند.

تهرام/۷۲۴۵//‏۱۳۴۸