تهران - ایرنا - کارشناس مسائل هسته‌ای با تاکید بر پایبندی تهران به برجام، از موضع جدید جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عبور از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده دفاع کرد.

"پل کارول" امروز (سه شنبه) در گفت وگو با سی ان ان درباره اظهارات «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران مبنی بر اینکه ایران با عبور از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده برجام را نقض نکرده، افزود: بطور قطع از تصمیم ایران دفاع می‌کنم، آمریکا یکسال پیش ناعادلانه از توافق هسته‌ای خارج شد، در صورتیکه برجام به خوبی جواب داده و ایران به آن پایبند مانده و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز پایبندی ایران را بارها تایید کرده است.

وی همچنین ادامه داد: تصمیم ایران به هیچوجه تغییری در وضعیت امنیتی ایجاد نمی کند و نیز تغییر چشمگیری را در مورد ظرفیت و توانایی سلاح هسته‌ای ایران رقم نمی زند.

کارول، عزم دولت ترامپ برای فشار مستمر به ایران و نیز اعزام نیرو و ادوات نظامی به منطقه را دستورالعملی نادرست دانست و

گفت: تصمیم ایران در واقع واکنشی به این فشارها است و حاوی این پیام به آمریکا است چنین اقداماتی بدون پاسخ نیست.

عضو گروه " ان اسکویر" (N Square) که متمرکز بر کاهش خطر استفاده از تسلیحات هسته‌ای است، درمورد ادعای "مایک پمپئو" مبنی بر اینکه ایران مجهز به سلاح هسته‌ای خطر بیشتری برای منطقه دارد، افزود: پمپئو فردی تایید شده از سوی کنگره با سابقه فعالیت امنیتی است و آنچه که می‌گوید، ماهیت دیگری از وزارت خارجه دولت ترامپ را آشکار می‌کند.

وی با اشاره به حضور افرادی تندرو مانند «جان بولتون» در دولت آمریکا گفت: با وجود چنین افرادی دور از ذهن است که این دولت خواستار مذاکره با ایران باشد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که تهران طبق برنامه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده و این را هم از پیش اعلام کرده بود.

این اقدام ایران بعد از آن صورت گرفت که آمریکا از توافق هسته‌ای ۱+۵ با ایران در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ خارج شد و تمامی تحریم‌ها را برگردانده و اعلام کرد که فروش نفت ایران را به صفر خواهد رساند، اقدامی که با محکومیت و اعتراض سایر کشورهای عضو این توافقنامه روبرو شد و آن بر خلاف توافق برجام توصیف کردند.

وزیر خارجه ایران همچنین در توئیتی با اشاره به پاراگراف ۳۶ برجام تاکید کرد که تهران توافق هسته‌ای برجام را نقض نکرده است. وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، نوشت: ما ضمن محفوظ بودن حقوق مان، به کشورهای E3+2 چند هفته فرصت دادیم. ما پس از ۶۰ روز نهایتاً دست به اقدام زدیم.

ظریف تاکید کرد: به محض آنکه کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل کنند، ایران متقابلاً اقدامات معکوس را انجام می‌دهد. کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین هم تصریح کرد که اقدام تهران در افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده کاملاً طبق حقوق آن بر اساس برجام صورت گرفته است. وی گفت: همانگونه که در بیانیه شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز تأکید شده بود، ایران در راستای استیفای حقوق خود، مطابق بندهای ٢۶ و ٣۶ برجام، از ۸ می ٢٠١٩ (۱۸ اردیبهشت) اقداماتی را برای اعاده بخشی از تعادل به برجام، اتخاذ کرده است.