تهران-ایرنا- انتشار فیلمی از وزیر بهداشت که در بیمارستان شهر رودان، پیگیر حل یک مشکل به ظاهر جزیی شده و در نهایت مدیران بیمارستانی را مورد بازخواست قرار می‌دهد، با واکنش گسترده کاربران مواجه شده و به ما یادآوری می‌کند که یک مسوول نباید به سادگی از یک مشکل بگذرد و حضور میدانی او چقدر موثر است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا؛ پیگیری و برخورد قاطع وزیر بهداشت «دکتر سعید نمکی» با مسوولان بیمارستان در شهر «رودان» استان هرمزگان، نمونه‌ای است که این روزها به شدت به آن احساس نیاز می‌شود: مدیری که با توجیهات ساده «قانع نمی‌شود» و مشکلی به ظاهر جزیی را تا پایان پیگیری کرده و مدیران مسوول را در این باره مورد بازخواست قرار می‌دهد و در نهایت از شهروند به دلیل مشکل پیش آمده عذرخواهی می‌کند.

حکایت یک بالش ساده

تصویری که امروز در رسانه‌ها از سفر وزیر بهداشت در سفر به یکی از بیمارستان‌ها در شهر رودان منتشر شد، بازتاب گسترده‌ای داشته است. در فیلم منتشر شده می‌بینیم که وزیر بر بالین یک بیمار حاضر می‌شود و در می‌یابد که بیمار بالشی زیر سر ندارد. وزیر از بیمار سوال می‌کند که چرا بالش نداری و در پاسخ می‌شنود که به بیمار بالشی ندارند.

دکتر نمکی به سرعت پیگیر مشکل می‌شود و می‌پرسد: «چرا برای ایشان بالش نگذاشته‌اید»؟ وی از سرپرستار توضیح می‌خواهد و فردی که به نظر می‌رسد سرپرستار است به وی می‌گوید: «بالش نیست». وزیر قانع نمی‌شود و دوباره می‌پرسد: «چی نیست؟». فرد مذکور پاسخ می‌دهد: «تعداد آن کم است». وزیر این بار با قاطعیت می‌پرسد: «یعنی چی تعداد آن کم است؟». بحث ادامه پیدا می‌کند و کارمند بیمارستان مدعی می‌شود که گاهی همراهان بیمار، بالش‌ها را در هنگام ترخیص با خود از بیمارستان خارج می‌شوند.

وزیر بهداشت این پاسخ را نیز قانع کننده نمی‌یابد و می‌گوید: «پس شما چه کاره هستید؟ مگر اینجا خدمتکار نداریم؟ مگر خدمتکار نمی‌تواند این موارد را چک کند؟». زمانی که مشخص می‌شود این پاسخ‌ها معقول نیستند، وزیر رییس بیمارستان را به چالش می‌کشد و از او می‌پرسد: «آقای… چرا اینجا بالشت ندارد؟». مدیر در پاسخ می‌گوید: «بالش می‌آید! چشم!». در اینجا است که وزیر خشمگین می‌شود و می‌گوید: «بالش می آوری یعنی چه مرد حسابی! من که آمدم شما باید بالش بیاوری؟ یعنی چی این حرف؟ آبروی مملکت را به خاطر یک بالش می‌برید؟» و در پس از این اظهارات است که وزیر از بیمار عذرخواهی می‌کند.

بازتاب گسترده در فضای مجازی

برخورد وزیر بهداشت با مشکل پیش آمده در بیمارستان رودان، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. کاربری در این ارتباط نوشت: «شخصا با توبیخ بالشی وزیر بهداشت موافقم خیلی هم موافقم؛ اما امیدوارم این توبیخ‌ها برای کوتاهی‌های مسائل کلان همچون حوزه دارو هم وجود داشته باشد».

کاربر دیگری نیز چنین نظر داد: «فیلم بازدید وزیر بهداشت از بیمارستان را دیدم. سه نکته داشت: اول عذرخواهی از بیمار دوم، توجه به این حقیقت که آبروی مملکت واقعاً وابسته به رعایت جزئیات است و سوم این حرکت زیبا که تَشر اصلی را به مسئول بالاتر (رئیس بیمارستان) زد نه کارمند پایین‌تر (سرپرستار)».

در عین حال برخی از پرسنل بیمارستان‌ها و شهروند با هشتگ‌هایی همچون «سعید نمکی» و «وزیر بهداشت» از وی خواسته‌اند همانطور که به این مسئله جزئی اهمیت داده است، به سایر مشکلات موجود در وزارت بهداشت توجه نماید و مشکلاتی نظیر حقوق‌ها معوقه کارمندان، کمبود برخی از اقلام دارویی یا مشکلات بهداشتی در برخی از بیمارستان‌ها را پیگیری کند.

وزیری که قانع نشد

بارها شنیده‌ایم که مجلسیان از پاسخ یک وزیر قانع نمی‌شوند. این بار وزیری را دیدیم که از پاسخ مدیران خود قانع نشد. نکته جالب توجه در این فیلم آن است که وزیر بهداشت می‌دانست در برابر دوربین‌ها قرار دارد. از همین رو شاید اگر مدیر دیگری بود به دلیل برخی مصلحت سنجی‌ها از این مشکل چشم‌پوشی می‌کرد و مسئله را از یاد می‌برد و با گفتن این جمله که «مشکل خاصی نیست»، از این قصور می‌گذشت و به حتم کمتر کسی از وی خرده می‌گرفت.

اما این بار دیدیم که یک وزیر به جای برخی تعارفات، نه تنها مشکل را برجسته کرد که سلسله مراتب بیمارستان را به ترتیب مورد بازخواست قرار داد تا در نهایت دریابد که چرا یک کمبود هرچند جزیی در این بیمارستان دیده شده است. وی نه تنها از پاسخ‌های سهل انگارانه قانع نشد که در پایان مسوول بیمارستان را مورد عتاب و خطاب قرار داد.

نکته دیگر آن است وزیر بهداشت، بیش از همه رییس بیمارستان را مواخذه کرد، چیزی که بسیاری از مدیران فراموش می‌کنند و ترجیح می‌دهند نیروهای رده پایین یک سازمان را مورد بازخواست قرار دهند. این در حالی است که در صورت بروز یک مشکل در یک سازمان، در نهایت مدیر سازمان است که بایست مسوول اصلی هر کمبود و مشکلی در نظر گرفته شود.

در عین حال نکته جالب توجه دیگر، حضور وزیر بهداشت در بیمارستان شهری کوچک در استانی گرمسیر و در اوج زمان گرما بود. خط مشی وزیر بهداشت قابل توجه است که بدون توجه به دوری مسافت و مشکلات ناشی از هوای گرم، فراموش نمی‌کند که به مراکز مختلف زیر نظر خود سرکشی نماید. مسئله‌ای که گاهی برخی مدیران آن را از یاد می‌برند و از مشکلات حوزه‌های مسوولیت خود بی‌خبر می‌مانند.

مشکل کمبود یک بالش نیست

اقدام شایسته وزیر بهداشت و جدیت وی در بررسی یک مشکل و برخورد قاطع با کاستی‌های مدیریتی، نشان از مدیری داشت که این روزها، بسیار به آن احتیاج داریم؛ مدیرانی که حاضر باشند به حوزه‌های مختلف تحت مدیریت خود سرکشی نمایند، تعارفات و ملاحظات معمول اداری را کنار بگذارند و مشکلات هرچند کوچک را ندید نگیرند، در پی کسب پاسخ مناسب، سلسله مراتب را مورد پرسش قرار دهند، با مسوولی که قصور در حوزه مدیریتی وی اتفاق افتاده است، قاطعانه برخورد کنند و در نهایت از شهروندان، بابت مشکلات عذرخواهی نمایند.

نکته‌ای که این فیلم منتشر شده نشان می‌دهد آن است که مدیران نباید مشکلات کوچک را بی‌اهمیت بشمارند و بایستی به هر مشکلی، هر چند به ظاهر ناچیز پرداخت. درست است که فقدان یک بالش مسئله‌ای است به ظاهر کوچک؛ اما واقعیت آن است که گاهی اشتباهات و قصوری هرچند کوچک، ممکن است نتایجی به مراتب فاجعه بار داشته باشد و همانطور که وزیر در پایان این فیلم می‌گوید، آبروی یک سازمان یا کشور را ببرد.

بطور حتم مشکل کمبود بالش در یک بیمارستان، مشکلی جدی نیست؛ مسئله اصلی پیگیری مشکلات توسط یک مدیر، از ابتدا تا انتها و عدم نادیده گرفتن آن و در عین حال برخورد با مسوولانی است که در هر رده‌ای در کار خود اهمال می‌کنند.

فیلمی که امروز منتشر شد، شاید تلنگری باشد بر مدیرانی که به جای پیگیری مشکلات و رفع آن تا قدم آخر، ترجیح می‌دهند که اسیر تعارفات و فراموشی‌ها شوند و فتح بابی باشد برای آنکه شاهد عینی پیگری مشکلات شهروندان توسط مدیرانی باشیم که مسوولیت خود را به درستی ایفا کرده و به سادگی «قانع نمی‌شوند».