زنجان - ایرنا - رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان گفت: این پارک از سال ۹۶ با ۳۲ شرکت دانش‌بنیان آغاز به کار کرد که تعداد شرکت‌ ها در پایان سال گذشته به ۵۴ رسید و به‌رغم تمام مشکلات و محدودیت منابع، بیشترین نرخ رشد این شرکت‌ ها را در کشور داشتیم.

داوود مرادخانی شامگاه سه‌شنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان افزود: این رشد در حالی است که اعتبارات و منابع مالی برخی استان‌ها چندین برابر استان زنجان بود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه روابط سازمانی و حمایت از واحدهای فناور، برگزاری رویدادهای مختلف استارت‌آپی، آموزش و مشاوره عمومی و خصوصی با موضوع «چگونه دانش‌بنیان شویم؟» از جمله برنامه‌های پارک علم و فناوری استان بوده و توسعه واحدهای فناور تا ۲۰۰ واحد در سال ۹۸ را نیز در برنامه داریم.

مرادخانی اظهار داشت: به‌رغم تمام محدودیت‌ها ۲۲ هزار ساعت آموزش انجام داده‌ایم اما نیازمند حمایت مسئولان هستیم.

کریدور صادراتی اقدام شایسته معاونت علمی و فناوری بود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان نیز گفت: کریدور صادراتی، اقدام شایسته‌ای بود که سال ۹۲ در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اتفاق افتاد.

غلامحسین جمیلی با بیان اینکه فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان، مشابه وزنه‌برداری است، اظهار داشت: فعالیت در این شرکت‌ها کار سختی بوده و هر کسی توانایی این کار را ندارد.

وی افزود: هرکس توانایی فعالیت در این شرکت‌ها را پیدا کرد مانند این است که در یک ضرب، امتیاز گرفته و در صورتی که محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان منجر به صادرات شود می‌تواند امتیاز بیشتری نیز کسب کند.

جمیلی ضمن تقاضای حمایت و بها دادن مسئولان به نقش پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها گفت: امروز بازاریابی در حوزه صادرات و شرکت‌های دانش‌بنیان از جهت نوع محصول می‌تواند جبران‌کننده فضای تحریم باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز گفت: زنجان، جزء معدود استان‌ها در اجرایی کردن خصیصه مقاومتی کردن اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان است.

شهرام طهماسبی خاطرنشان کرد: کارگروهی، مهم‌ترین تصمیمات حوزه دانش‌بنیان را بر عهده داشته و این کارگروه به عنوان میز مشترک، خروجی‌های خوبی داشته که شکل‌گیری کلینیک صنعت، یکی از این خروجی‌ها است.

در شرایط حساس باید تصمیمات ویژه گرفته شود

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه کشور در شرایط حساسی قرار دارد، گفت: در شرایط حساس باید تصمیمات ویژه بگیریم زیرا مردم در حالت عادی، کاری با مسئولان نداشته و به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند.

احمد بیگدلی با بیان اینکه در شرایط حاضر ۲ تصمیم ویژه باید بگیریم، اظهار داشت: اول اینکه قیمت حامل‌های انرژی را واقعی کرده و سهم مردم و قشر کم‌درآمد را به خودشان بدهیم.

وی افزود: خصوصی‌سازی در امور حاکمیتی به درستی انجام نشده و در صورتی که بتوانیم این کار را انجام دهیم برخی مشکلات حل می‌شود.

بیگدلی ادامه داد: اگر به نقطه‌ای برسیم که ۲ نرخی کالاها حذف شده و کالاها تک‌نرخی شوند در این صورت مقابل فساد ایستاده‌ایم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در خصوص تعیین تکلیف پسماند روی زنجان باید ۲ نکته در نظر گرفته شود.

علی وقف‌چی اظهار داشت: اگر روزی یک هزار تُن پسماند موجود را مدیریت کنیم ۲۰ سال و اگر ۲ هزارتن را مدیریت کنیم ۱۰ سال طول می‌کشد تا تبدیل به ثروت شود در حالی که روزانه نیز ۵۰۰ تن به این پسماندها اضافه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد عزم دولتی سبب می‌شود با مدیریت پسماندها تهدید محیط زیست و سلامت را از بین ببریم.

۹۵۵۶/۶۰۸۵