بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: ساخت بند خاکی میاندشت اسفراین در سفر پیشین هیات دولت به این استان ۴۰ میلیارد ریال اعتبار داشت که ۱۰۰ درصد اختصاص یافت.

محمدرضا قلی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بند خاکی میاندشت اسفراین با ظرفیت ذخیره سازی پنج میلیون متر مکعب از آب‌های سطحی حوزه میاندشت اسفراین ایجاد شده است.

وی افزود: سایت اسکان عشایر در میاندشت اسفراین برای اسکان داوطلبانه خانوارهای عشایری راه اندازی شده است که بند خاکی برای تأمین آب مورد نیاز این خانوارها و دام آنان در این حوزه ساخته شده است.

قلی پور با بیان اینکه پیش بینی شده افزون بر ۱۲۰ خانوار در این منطقه اسکان یابند، گفت: همچنین ۸۰۰ هکتار از اراضی ملی، که مطالعات آن نیز انجام شده است، توسط خانوارهای عشایری زیر کشت علوفه خواهد رفت و ۱۴ سامانه عرفی در این حوزه به عشایر اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی شده است که همچنین در کنار تولید علوفه توسعه باغ‌ها را نیز در این حوزه داشته باشیم.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی هدف اصلی از ایجاد سایت اسکان در میاندشت اسفراین را اشتغال پایدار خانوارهای عشایری، تنوع بخشی به تولیدات عشایر، ایجاد زیرساخت‌های اسکان، ارتقای شاخص‌های بهداشتی، سواد و شاخص‌های رفاهی عنوان کرد و گفت: بخشی از خانوارهای عشایری به دلایل مشکلات مختلف داوطلبانه اسکان می‌یابند که باید شرایط و امکانات مورد نیاز را برای آنان فراهم کرد.

قلی پور اظهار داشت: هم اکنون در مجموع سایت اسکان عشایر میاندشت اسفراین ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در نظر است در سفر پیش روی دولت به استان ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این پروژه‌ها درخواست شود.

وی افزود: تکمیل بند و خط انتقال ایستگاه پمپاژ آب نیاز به تکمیل و تجهیز دارد و امیدوار هستیم این پروژه تا پایان دولت به بهره برداری رسیده و خانوارهای عشایری در این سایت اسکان داده شوند.

وی اظهار داشت: هم اکنون سه منطقه اسکان عشایری در خراسان شمالی در دست مطالعه و اجرا است که بزرگ‌ترین پروژه متعلق به بند خاکی میاندشت اسفراین است.

اکنون بیش از پنج هزار خانوار عشایری با جمعیتی افزون بر ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل و ‎ ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو با ۷۵۰ هزار رأس دام در خراسان شمالی کوچروی می‌کنند.

۳۰۰۷/‏۵۱۳۲