همدان- ایرنا- روزنامه همدان پیام در یاداشتی با عنوان «صادرات به عراق پس از آفریقا» از اتاق بازرگانی خواسته است به جای توصیه به کنار گذاشتن رابطه اقتصادی با عراق بر رفع مشکلات و حل و فصل مسائل بین تجار عراق و استان تمرکز کند تا مطالبه استاندار همدان و هدفگذاری صادراتی استان در سال ۹۸ محقق شود.

در این یاداشت که روز سه شنبه در این روزنامه محلی منتشر شده، آمده است: صادرات از استان همدان همواره با چالش همراه بوده است از بی علاقگی صادرکنندگان به صادرات از گمرک همدان تا جایگزینی قاچاق به جای صادرات از چالش‌هایی است که بسیار درباره آنها بحث شده اما نتیجه کمتری حاصل شده است.

گویا قرار نیست صادرات استان به دوره آرامش و بی تلاطمی رسیده و استان از صادرات به عنوان ابزاری مهم برای توسعه استفاده کامل کند.

در منطق صادرات، کالا باید از ابتدا برای صادرات تولید شود تا از ظرفیت و کیفیت صادراتی برخوردار شود و صادرات حاصل از افزایش تولید یا صادرات به دلیل گرانی کالا در کشور مقصد، با منطق صادرات همخوانی ندارد.

اما این دیدگاه در کشور و استان وجود ندارد و معمولاً واحدهای تولیدی نه برای پاسخ به نیاز صادراتی که در پاسخ به نیازهای شهرستانی یا استانی و ملی ایجاد شده و می‌شوند.

صادرات دوباره، امروز در جهان برای بسیاری از کشورها سودآوری بسیاری دارد اما در استان به این صادرات توجه جدی نشده است.

زمانی قرار بود محصولات کشاورزی استان به روسیه صادر و از آنجا با بسته بندی مناسب به کشورهای دیگر صادر شود اما این توافق هم عملیاتی نشد تا استان نتواند وارد صادرات دوباره شود.

شرایط تحریم، صادرات را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است و در این شرایط اولویت بازارهای صادراتی کشور با کشورهای همسایه تعریف شده است.

بر این اساس کشور برای دور زدن تحریم‌ها و همچنین تعمیق روابط با همسایگان تصمیم به گسترش روابط اقتصادی و صادرات با همسایگان گرفته است.

عراق در بین همسایه‌های ایران برای استان و کشور شرایط ویژه‌ای داشته و از وضعیت ممتازتری برخوردار بوده است.

می‌توان گفت صادرکنندگان استان از مدت‌ها قبل به بازار عراق توجه داشته و صادرات به این بازار را در دستور کار داشته‌اند

البته این بازار همواره با تلاطم‌هایی همراه بوده اما با تمام این مشکلات ۶۰ درصد از صادرات استان همدان به کشور عراق انجام شده است.

از ابتدای سال ۹۷ نیز پروژه‌ای تحت عنوان تمرکز بر صادرات به کشورهای همسایه در معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران آغاز شد و ۱۵ کشور در همسایگی ایران منهای عربستان و بحرین به عنوان فرصت صادرات و راه اصلی برون رفت از تحریم‌ها در نظر گرفته شدند و برای استان‌های غربی نظیر کرمانشاه، لرستان، ایلام و همدان، بازارهای سه یا چهار کشور همسایه عراق، سوریه و لبنان در نظر گرفته شد.

انتظار این بود که در شرایط تحریم اتاق‌های بازرگانی بتوانند در صادرات به خصوص به کشورهای همسایه تاثیرگذارتر عمل کنند و ابتکار عمل را در دست گرفته و صادارات را افزایش دهند اما اظهار نظر رئیس اتاق همدان در اینکه بهتر است با عراق رابطه اقتصادی نداشته باشیم حکایت از بی حاصلی این انتظار و حرکت در جهت مخالف سیاست‌های کشور در اتاق همدان است.

البته گویا این اتاق اولویت خود در توسعه روابط اقتصادی را آفریقا اعلام کرده و فارغ از تحریم‌ها به دنبال ارتباط با آفریقایی هاست.

تراز تجاری استان همدان مثبت است و صادرات همدان همیشه بیشتر از واردات است در این شرایط استاندار همدان نیز افزایش ۳۰ درصدی صادرات در سال ۹۸ و دستیابی به صادرات یک میلیارد و سیصد میلیون دلاری را مطالبه کرده است.

همچنین کشور از صادرات به عراق که از صادرات به ۲۸ کشور اروپایی بیشتر است، دستیابی به رکورد جدیدی را دنبال می‌کند.

در این شرایط بهتر است اتاق بازرگانی همدان به عنوان پارلمان بخش خصوصی و نهادی رسمی که در تحریم بخش دولتی نقش آفرینی آن افزایش یافته است به جای توصیه به کنار گذاشتن رابطه اقتصادی با عراق بر رفع مشکلات و حل و فصل مسائل بین تجار عراق و استان تمرکز کند تا مطالبه استاندار و هدفگذاری صادراتی استان در سال ۹۸ محقق شود.

۷۵۲۶/‏۲۰۹۰