تهران - ایرنا - همزمان با اعلام ایران مبنی بر فراتر رفتن میزان ذخایر اورانیوم غنی شده از سقف مجاز تعیین شده، برخی مقامات اروپایی از این امر ابراز نگرانی کرده اما برخی دیگر این موضوع را نقض توافق هسته ای موسوم به برجام نمی دانند و بر این باورند که گام بعدی ایران آینده توافق هسته ای را مشخص خواهد کرد.

به گزارش نشریه آتلانتیک، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

«دیوید آلبرایت» رئیس موسسه علوم و امنیت بین المللی و بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل متحد در این باره می گوید: این تنها چند کیلوگرم از هزاران کیلوگرم اورانیومی است که ایران اجازه غنی سازی آن تحت توافق هسته ای را دارد. تهران تنها یک گام کوچک به سوی افزایش ذخایر اورانیوم خود برداشته است و از اقدام بعدی تهران متوجه خواهیم شد که آیا جمهوری اسلامی قدمی برای خارج شدن از توافق هسته ای بر می دارند یا نه.»

با وجودی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا یک سال پیش معامله هسته ای با ایران را رد کرد و به طور یکجانبه از این توافقنامه خارج شد اما ایران و دیگر طرف‌های این معامله به شرایط توافق پایبند بوده اند. اما رهبر ایران هشدار داده بود که اگر شاهد هیچ گونه نفع اقتصادی از این توافق نباشد، دلیلی برای ادامه برجام نمی‌بینند.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشتباه خواندن امضای قراردادی مبنی بر ادامه غنی سازی اورانیوم توسط ایران اعلام کرد: «ایالات متحده هیچ گاه اجازه توسعه سلاح هسته ای را به ایران نخواهد داد. فشار حداکثری به ایران تا زمانی ادامه خواهد داشت که ایران رفتار خود را تغییر دهد؛ ایران باید جاه طلبی‌های هسته ای و رفتار بد خود را کنار بگذارد.

به گفته آلبرایت، «این نخستین باری است که ایران با افتخار و به صورت عمومی از نقض یک توافق صحبت می‌کند، هرچند ظریف اعلام کرده است که این قدم‌ها مشروط بر اینکه اروپاییان بر تعهدات خود پایبند باشند، برگشت پذیر است.»

اما به نوشته تحلیلگران آتلانتیک، نتیجه نقض احتمالی توافق هسته ای درست همانند فرو کردن انگشت در چشم اروپاییان بود که دیپلمات‌های آنها با وجود تحریم‌های آمریکا، هفته‌ها برای ایجاد مکانیزم برای معامله با ایران تلاش کردند. اما ظریف اعلام کرد که این تلاش‌ها کافی نبوده است.

به گفته آلبرایت، ایران با دقت وضعیتی را ایجاد می‌کند که مسائل را به تدریج تغییر می‌دهد. اروپاییان به وضوح نمی‌خواهند که تحریم‌ها بازگردند؛ اما آنها از اقدامات آینده آمریکا هراس دارند.

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه بریتانیا در توییتر خود از اظهارات ظریف ابراز نگرانی کرد اما گفت که بریتانیا همچنان بر توافق هسته ای پایبند است و تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای تنش زدایی در منطقه و جهان به کار خواهد بست.

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در حاشیه نشست گروه ۲۰ گفت حتی اگر ایران برجام را زیر پا بگذارد، اروپا برنامه‌ای فوری برای پیروی از آمریکا و بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای ایران ندارد.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ رسماً از برجام خارج شد.

طرح برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، توافقنامه‌ای بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است که در ژوئیه ۲۰۱۵ بین ایران، گروه (۵+۱ (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد - چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، ایالات متحده آلمان و اتحادیه اروپا به تصویب رسید.