تهران- ایرنا- سرمربی تیم ملی گلبال مردان ایران گفت: رقابت سختی در قاره آسیا برای کسب سهمیه این رشته وجود دارد و کادر فنی به دنبال آن است که با استفاده از تمام ظرفیت های گلبال مردان ایران، این رشته را برای سومین بار راهی پارالمپیک کند.

«مهدی نباتی» روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قاره آسیا در رشته گلبال برای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو سه سهمیه دارد که یکی از این سهمیه‌ها به ژاپن میزبان خواهد رسید. ۲ سهمیه دیگر این رشته از بین قدرت‌های اصلی گلبال مردان این قاره مانند چین، کره جنوبی، ایران و عراق انتخاب می‌شود و این امر کار ما را برای رسیدن به توکیو سخت کرده است.

وی ادامه داد: ایران در ۲ پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن و ۲۰۱۲ لندن شرکت کرده است اما در ریو ۲۰۱۶ حضور نداشت، با این وجود تمام تلاش مسؤولان و کادر فنی بر این است که بتوانیم سهمیه حضور در توکیو را کسب کنیم. البته گلبال ایران از قدرت‌های اصلی آسیا به شمار می‌رود و در قاره کهن حرفی برای گفتن دارد.

نباتی تصریح کرد: گلبال ایران در سطح آسیا و جهان بی تجربه نیست بلکه این تیم در پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن تا مرحله یک چهارم نهایی رفت اما باخت به فنلاند موجب حذف ایران شد. بدون شک حضورمان در توکیو می‌تواند مثمر ثمر باشد.

سرمربی تیم گلبال مردان افزود: با برگزاری رقابت‌های قهرمانی کشور نفرات اصلی و چهره‌های جدید به اردوی تیم ملی دعوت خواهیم کرد تا برای رقابت‌های قهرمانی آسیا که در ژاپن برگزار می‌شود آماده شویم. البته شاکله اصلی تیم از قهرمانان بازی‌های پا را آسیایی جاکارتا است و نفرات جدید و جوان نیز به اردو دعوت می‌شوند.

گلبال از اولین رشته پارالمپیکی است که رسماً برای نابینایان و کم بینایان در ایران برنامه‌ریزی شد. این رشته هم اکنون در ۲ بخش زنان و مردان فعال است

تیم‌های ملی گلبال ایران در سطح قاره آسیا حرفی برای گفتن دارند. تیم گلبال مردان ایران تا کنون ۲ بار در پارالمپیک‌های پکن و لندن حضور داشته و بهترین عنوان آن حضور در مرحله یک چهارم نهایی لندن ۲۰۱۲ بود.

همچنین این تیم در سه دوره بازی‌های آسیایی شرکت کرده است که در دوره نخست (۲۰۱۰ گوانژو) برنز و در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۴ اینچئون و ۲۰۱۸ جاکارتا مدال طلا به دست آورد.