تهران – ایرنا- رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری های ایران و ارمنستان در عرصه های سیاسی، اقتصادی و بین المللی، اظهارداشت: اراده جدی جمهوری اسلامی ایران تقویت روزافزون روابط با ارمنستان به عنوان یک کشور دوست و همسایه است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار معاون نخست وزیر ارمنستان، گفت: مردم ایران از نظر تاریخی و فرهنگی روابط بسیار خوب و صمیمانه ای با مردم ارمنستان دارند و دو کشور علاوه بر همسایگی، از ظرفیت های بسیار بالایی برای همکاری برخوردارند.

روحانی از انرژی و برق به عنوان یکی از زمینه های همکاری بین ایران و ارمنستان و سایر کشورهای منطقه یاد کرد و افزود: می توانیم با اجرای سریع‌تر طرح‌ها و پروژه‌های مشترک در زمینه انرژی، برق و حمل و نقل، همکاری‌های دو کشور را ارتقاء دهیم.

رئیس جمهوری در ادامه از رود مرزی ارس به عنوان یک رودخانه حیاتی برای دو کشور نام برد و با تاکید بر موضوع محیط زیست به عنوان اولویت اول ایران در این زمینه، اظهار داشت: با توجه به اینکه جمعیت زیادی از مردم ایران از آب رود ارس برای آشامیدن و کشاورزی استفاده می‌کنند، سلامت و آلوده نبودن آب رود ارس از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس جمهوری با اشاره به اهمیت موضوع ترانزیت در توسعه روابط ایران و ارمنستان، تصریح کرد: علاقمندیم منطقه خلیج فارس و دریای عمان به دریای سیاه متصل شود و یکی از راه‌های موجود برای تحقق این هدف، مسیر ایران، ارمنستان و گرجستان است و این اتصال باعث تقویت ارتباط بین دو کشور و دیگر کشورها خواهد شد.

روحانی حمل و نقل و لزوم تامین تسهیلات لازم در این زمینه را نیز از موضوعات مهم برای دو کشور دانست و افزود: روابط اقتصادی در سایه ارتباط بانکی قابل توسعه است و می‌توانیم با استفاده از پول ملی، مسیر ارتباط تجار دو کشور را تسهیل کرده و سرعت ببخشیم.

وی با بیان اینکه به رغم قرار داشتن در شرایط اعمال تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، تهران و ایروان می توانند روابط خود را مستحکم تر کنند، تاکید کرد: از اینکه در این تقابل ناعادلانه، پیروز نهایی ما هستیم، تردید ندارم و دراین شرایط است که کار نزدیک با همسایگان در تاریخ ما و منطقه ماندگار خواهد شد.

روحانی همکاری و ارتباط با منطقه اوراسیا را برای تهران بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی ایران سند همکاری با منطقه اوراسیا را تصویب کرده و تجارت ایران با کشورهای این منطقه فرصت خوبی برای ما است که ارمنستان هم می تواند نقش خوبی در این زمینه ایفا کند.

در رابطه با توسعه روابط ایران و اوراسیا خود را مسئول می دانیم

«مهر گریگوریان» معاون نخست وزیر ارمنستان نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام گرم نخست وزیر این کشور به دولت و مردم ایران، سفر خود به کشورمان را بسیار موفق و سودمند در زمینه همکاری های مشترک دانست و گفت: تردید ندارم که در موضوعاتی همچون انرژی و تجارت، اثرات توافق های این سفر در کوتاه ترین زمان خود را نشان خواهد داد.

معاون نخست وزیر ارمنستان با اشاره به ریاست فعلی ارمنستان بر منطقه اوراسیا، گفت: در رابطه با توسعه روابط ایران و اوراسیا خود را مسئول می دانیم و برای تحقق این هدف همه تلاش خود را به کار خواهیم بست.

رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ارمنستان و ایران با اشاره به زمینه های مختلف همکاری دو کشور اعم از انرژی، حمل و نقل و تجارت، افزود: اطمینان می دهم که همه برنامه ها و سرمایه گذاری های مشترک در راستای توسعه و تعمیق روابط دو کشور اجرایی می شود.

گریگوریان با تاکید بر اینکه توسعه بیشتر همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری بین دو کشور هدف اصلی ما است، گفت: رویکرد خوبی در زمینه انرژی داریم و توافقات فیمابین در حوزه برق و ترانزیت جاده ای نیز در حال اجرا است.

معاون نخست وزیر ارمنستان همچنین درخصوص سلامت آب رودخانه ارس و اهمیت محیط زیستی آن برای ایران، گفت: در این زمینه به شما اطمینان می دهیم و حضور وزیر محیط زیست ارمنستان در این سفر، نشانه توجه ویژه ایروان به این مسئله است.

گریگوریان در پایان از رویکرد جمهوری اسلامی ایران درخصوص هموطنان ارامنه قدردانی کرد.