مسکو - ایرنا - وزیر دفاع روسیه با ارایه گزارشی به رئیس جمهوری روسیه از دلایل جانباختن ۱۴ نیروی زبده نیروی دریایی این کشور سخن گفت و اظهار داشت: این حادثه در زیردریایی اتمی رخ داده با این وجود خطر برطرف شده و راکتور به طور کامل ایزوله شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دو روز پیش بلافاصله پس از اطلاع از جانباختن ۱۴ تن از بهترین و زبده ترین نیروهای دریایی روسیه در یک زیردریایی، تمامی برنامه های خود را لغو کرد و سرگئی شایگو وزیر دفاع را فراخواند تا پس از حضور در محل در کمترین زمان ممکن به وی در خصوص دلایل این حادثه گزارش دهد.

شایگو امروز پنجشنبه با حضور در دفتر پوتین با بیان اینکه حادثه در زیردریایی اتمی تحقیقاتی رخ داده است، علت وقوع حادثه را آتش سوزی در بخش باتری های زیردریایی عنوان کرد و گفت: تحقیقات درباره این حادثه جریان دارد و ستادی تشکیل شده که در این مورد فعالیت می کند.
وی افزود: سازندگان زیردریایی اتمی و نمایندگان بخش های صنعتی در این اقدامات مشارکت دارند تا حجم و تاریخ تعمیر و بازسازی زیردریایی را تعیین کنند.
وزیر دفاع روسیه گفت: ارزیابی اولیه این است که تعمیر و بازسازی زیردریایی امکانپذیر است و در زمان حاضر زمان لازم و حجم کار بازسازی را ارزیابی می کنیم.
شایگو خاطرنشان کرد که آتش سوزی از بخش باتری های زیردریایی آغاز شد و به سرعت به بخش های دیگر سرایت کرد.
پوتین از وزیر دفاع پرسید که راکتور اتمی زیردریایی در چه وضعیتی قرار دارد که شایگو پاسخ داد: راکتور اتمی زیردریایی به طور کامل ایزوله شده و در آن هیچ فردی قرار ندارد و تمام اقدامات لازم برای دفاع از آن انجام گرفته است.
وزیر دفاع روسیه گفت: راکتور می تواند کار کند و شرایط به گونه ای است که می توانیم قسمت های دیگر زیردریایی را تعمیر کنیم.

این حادثه روز دوشنبه رخ داد و وزارت دفاع روسیه بدون اشاره به اتمی بودن زیردریایی روس، اعلام کرد که به دلیل آتش سوزی، ۱۴ تن از نیروهای دریایی این کشور بر اثر استنشاق گاز حاصل از دود و دم برخاسته از شعله های آتش جانباختند.

مدتی بعد مشخص شد که هفت تن از ۱۴ خدمه زیردریایی اتمی، ناخدا یکم بودند و قهرمان ملی روسیه محسوب می شدند ضمن اینکه سه ناخدا دوم، دو ناخدا سوم و یک سرهنگ و یک سروان در بین کشته شدگان بود.

این حادثه، مرگبارترین حادثه در نیروی دریایی روسیه از سال ۲۰۰۸ است، زمانی که ۲۰ نفر بر اثر وقوع حادثه در زیردریایی هسته ای روسی «نرپا» کشته شدند.
همچنین زیردریایی هسته ای روسی «کورسک» اوت ۲۰۰۰ بر اثر وقوع دو انفجار، در دریای «بارنتز» غرق شد و همه ۱۱۸ سرنشین آن جان سپردند.