عبدالله جلالی روز پنجشنبه در همایش روز شهرداری و دهیاریها در تالار معصومیه فرمانداری قم افزود: عدم تعیین تکلیف این مساله نیروهای شهرداری را بهشدت ناامید و بیانگیزه کرده است.
وی همچنین با اشاره به مشکلات ناوگان حملونقل عمومی قم افزود: توسعه حملونقل عمومی از نیازهای اساسی این کلانشهر است، در رابطه با پرداخت یارانه ناوگان اتوبوسرانی کملطفیهای فراوانی در سالهای گذشته صورت گرفته است.
جلالی در ادامه خاطرنشان کرد: مساله ارزشافزوده از ۲ سال گذشته به یکی از ابهامات و مشکلات شوراهای اسلامی و شهرداریها تبدیلشده است، بسیاری از مسائلی که از آنها بهعنوان مالیات یادشده عوارض محلی بوده و نباید به خزانه دولت واریز شود.
رئیس شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: اگر رابطه مستمری بین شهرداریها و وزارت راه و شهرسازی ایجاد شود بسیاری از مشکلات شهری، بهتر مدیریت می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ۳۱۵ هکتار از بافتهای فرسوده بر اساس نقشه هوایی دهه ۳۰ شمسی در دل بافتهای تاریخی تعیینشده که این مساله با واقعیت موجود اختلاف بسیار زیادی دارد، بافت تاریخی روند توسعه و سرمایهگذاری را بهشدت کند کرده است.
جلالی با انتقاد از روح حاکم بر بافتهای فرسوده قم ادامه داد: به دلیل مشکلات کنونی بازآفرینی شهری و احیای بافتهای فرسوده در وضعیت رکود قرارگرفته و عملاً اقدام خاصی برای بهبود وضعیت بافتهای ناکارآمد شهری صورت نمیگیرد.
در استان قم، یک هزار و ۴۳۵ هکتار فرسوده و ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی وجود دارد؛ از مجموع ۱۲ هزار و ۹۳۲ هکتار از اراضی کل شهر، ۳۰ درصد آن معادل چهار هزار و ۱۳۳ هکتار که ۷۱۵ هزار جمعیت دارد، نیازمند بازآفرینی شهری است.
وی همچنین تاکید کرد: نگاههای اخیر وزارت راه و شهرسازی در رابطه با بلوار پیامبر اعظم (ص) بههیچعنوان قابلقبول نیست، این بلوار از ابتدا مجوزهای لازم را از نهادهای متولی دریافت کرده و مشکلی ازنظر سرمایهگذاری نباید داشته باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: کاهش اختیارات شوراهای اسلامی شهر و روستا با کوچکسازی دولت در تناقض است، شهرداریها در وضعیت فعلی سپر دولت بوده و دولت شایسته است که در مسیر واگذاری بیشتر مسئولیتها گام بردارد.
وی در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: در قوانین شهرداریها تعارضات، خلأ و موازی کاریهای زیادی وجود داشته که نیازمند بازنگری و اصلاح است.
۷۴۰۳/۱۱۷۵