چابهار- ایرنا- معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: عملیات لایروبی ۲ بندر صیادی بریس و رمین چابهار بزودی آغاز تا مشکلات تردد شناورها مرتفع شود.

عباس آذرپیکان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شناور لایروب کاترساکشن در روزهای گذشته وارد بندر صیادی بریس در ۶۰ کیلومتری نوار ساحلی چابهار شده و قرار است به سالها انتظار صیادان برای لایروبی پایان دهد.

وی افزود: این اقدامات با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی و صدور مجوز توسعه و لایروبی بندر بریس و رمین برای اداره کل شیلات استان انجام می شود تا بخشی از مشکلات صیادان استان مرتفع شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جهت جریان های بادی در سواحل مکران از شرق به غرب است، رسوب نیز از سمت شرق به غرب رخ می دهد و نرخ رسوب‌گذاری گاهی در برخی مقاطع بسیار بالاست.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: اکنون این ۲ بندر دارای نرخ بالایی از رسوب هستند که در یکی از آنها تردد دریایی نیز با مشکل رو به رو شده است.

آذرپیکان با اشاره به فعالیت تعداد زیادی لنج و قایق در این بنادر تصریح کرد: زمانی که یک بندر از نظر ناوبری استانداردهای لازم نظیر رسوب‌گذاری در حوضچه که باعث کاهش عمق آب و مکان‌های پهلوگیری می شود، بندر برای ناوبری و صیادی مناسب نخواهد بود و شناورهای آن منطقه به بندری نزدیک‌تر که مشکلی نداشته باشد کوچ می کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به رسوب گذاری در بندر رمین و بریس، لنج ها و قایق های صیادی به سمت پسابندر که هم بزرگ است و هم مشکل رسوب، حوضچه و پهلوگیری ندارد، رفته‌اند که باعث ایجاد ترافیک در این بندر شده است.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در بریس، ۲ ساعت در روز امکان تردد از دهنه وجود دارد و فقط هنگامی که مد کامل باشد می توان تردد کرد، در دیگر ساعات روز شناورها امکان تردد ندارند که این مهم موجب آسیب پذیری هر چه بیشتر بندر و شناورها می شود.

آذرپیکان خاطرنشان کرد: بعد از انجام لایروبی بندر بریس و توسعه این بندر، لایروب وارد بندر رمین می شود و کار لایروبی و توسعه این بندر نیز انجام خواهد شد.

لایروبی بندر بریس مشکلات تردد ۳۹۰ شناور صیادی را مرتفع می کند

رئیس گروه مرکزی بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: بندر صیادی بریس با حدود ۱۳۰ فروند لنج و ۲۶۰ فروند قایق بیش از هفت سال در انتظار لایروبی بود بطوریکه بیش از ۷۰ فروند از لنج‌های این بندر به اسکله‌های صیادی دیگر از جمله پسابندر کوچ کردند.

عبدالرحمن پارسا افزود: برای ساخت دستک رسوبگیر، لایروبی و توسعه بنادر صیادی بریس و رمین بیش از ۵۴ میلیارد تومان اعتبار از محل طرح توسعه سواحل مکران تصویب شده و یک شرکت ساختمانی به عنوان پیمانکار برنده مناقصه بخش خصوصی اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی گفت: در بندر بریس دستک رسوبگیر به طول ۴۵۵ متر ساخته می‌شود تا دوره بازگشت رسوب به حداکثر ۲۵ سال افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: حجم رسوب انباشته شده در بندر بریس ۳۰۰ هزار مترمکعب است که براثر متصل بودن به آب‌های آزاد اقیانوس هند و تأثیر طوفان‌های حاره ای و همچنین فصل مونسون روز به روز بیشتر می‌شود و در صورت عدم ساخت دستک رسوبگیر در حدود ۵ تا ۱۰ سال نیازمند لایروبی می‌شود.

پارسا اظهار داشت: این پروژه براساس برنامه ریزی انجام شده در مدت ۳۶ ماه تکمیل و بهره برداری تا زمینه فعالیت بیش از سه هزار و ۶۴۰ صیاد آسان‌تر شود.

وی تصریح کرد: برای لایروبی اسکله رمین نیز برنامه ریزی شده و بزودی اقدامات برای ورود یک لایروب دیگر انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا عملیات ساخت بندر صیادی بریس در سال ۱۳۶۸ شروع و در سال ۱۳۷۱ با طول موج شکن اصلی ۵۹۴ متر، ۹۵ متر طول موج شکن فرعی و ۱۶۰ متر اسکله پهلوگیری به بهره برداری رسیده است.

۳۰۴۳**۶۰۸۱