تهران-ایرنا-سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: باید دانش آموزان را در تعلیم و تربیت مشارکت بدهیم چراکه هر دانش آموز دست‌کم یک نقش و دست کم یک تشکل است.

به گزارش روز پنج شنبه روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی در نشست هم اندیشی با هیات رییسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس دانش آموزی؛ با تبریک میلاد با سعادت حضرت معصومه (س) و روز دختر، اظهار کرد: در هفته کرامت هستیم و باید به نقش زنان، مادران و خواهران در جامعه کرامت داده شود چراکه محور اصلی تعلیم و تربیت زنان هستند.

وی افزود: محور نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان هستند و در آموزش و پرورش که نزدیک به یک میلیون کارمند، ٧۵٠ منطقه آموزشی و بیش از ١٠٧هزار مدرسه داریم، اگر دانش آموز نباشد اتفاقی نمی افتد و همه اینها تنها برای این است که دانش آموزان در مدارس هستند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: دانش آموز محوری، دانش آموز باوری و دانش آموز یاوری باید شعار همه در آموزش و پرورش باشد، هر کسی در نظام تعلیم و تربیت مدیریت، مشاوره، معلمی و یا برنامه ریزی می کند و اگر غیر از این باشد به خطا رفته ایم.

حسینی با بیان اینکه تمام نکات و پیشنهادات شما را یادداشت کرده ام، گفت: همه نکاتی که گفتید درست و صحیح است اما شما می دانید که تغییر در نظام تعلیم و تربیت کند و بطئی است و البته بایدهم به این شکل باشد و در نظام تعلیم و تربیت اگر امروز کار اصولی شروع شود، حداقل ۱۵ سال بعد جواب می‌دهد چرا که فرایندی است نه مقطعی و همچنین پروژه ای است.

وی در ادامه اضافه کرد: همه باید دست اندرکار تحول باشیم و سند تحول بنیادین برای این تهیه و تدوین شده است که تغییرات بنیادین را می خواهد و یکی از محوری ترین تحولات در نکاتی که شما عزیزان گفتید این است که نظام تعلیم و تربیت بیشتر بر دانش‌آموز متمرکز است و کمتر به کنش آموزی تمرکز دارد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت در حال حاضر بیشتر تک ساحتی است، اظهارکرد: باید در کنار دانش آموزی به کنش آموزی بپردازیم و اگر این اتفاق نیفتد ارتقایی در نظام آموزش و پرورش نداشته‌ایم چرا که معتقدیم دانستن برای توانستن و توانستن برای به‌زیستن است و باید به این سمت حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه‌ریزی که برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین داریم از نظام تعلیم و تربیت تک ساحتی به نظام تعلیم و تربیت چند ساحتی حرکت خواهیم کرد چرا که تعلیم و تربیت تک ساحتی انسان تک ساحتی و جامعه تک ساحتی را رقم می‌زند اما هدف ما، تعلیم و تربیت چند ساحتی و جامعه چند ساحتی است و یکی از نکاتی که می‌توان کنش آموزی را محقق کند همین مشارکت دادن مهمترین رکن تعلیم و تربیت یعنی دانش‌آموزان است که باید آنها را در مسیر تعلیم و تربیت مشارکت بدهیم.

حسینی افزود: باید دانش آموزان را در تعلیم و تربیت مشارکت بدهیم چراکه هر دانش آموز دست‌کم یک نقش و دست کم یک تشکل است و در این مسیر تبدیل مقاومت دانش آموزان به مشارکت مهم است و خیلی از دانش آموزان به کتاب و کلاس و معلم مقاوم هستند و باید این مقاومت به مشارکت تبدیل شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید منشور مشارکت در آموزش و پرورش را بنویسیم، گفت: در این منشور اولیا، دانش آموزان معلمان، نهادها و بخش‌های دولتی و بخش‌های خصوصی را در آموزش و پرورش مشارکت دهیم چرا که بدون مشارکت دانش آموزان و شکستن مقاومت آنها ارتقایی در نظام تعلیم و تربیت رخ نخواهد داد.

وی تصریح کرد نظام جمهوری اسلامی ایران با مشارکت مردم شکل گرفته است و این نظام از بعد صورت و محتوا مشارکتی است و در صورت جمهوری اسلامی، جمهوری به معنای مشارکت است و در قانون اساسی مردم در سه سطح کلان، میانی و خرد به مشارکت دعوت شده‌اند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حال حاضر مبنا در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است، اظهارکرد: بنده ۱۸ مورد از سند تحول را استخراج کرده‌ام که بر مشارکت افراد و دانش آموزان دلالت دارد.

وی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم مشارکت منظورمان چیست، گفت: درکتابی که سال ۱۳۹۰ با عنوان «مشارکت واقعی مردم در عمران شهری» نوشتم، یک فصل را به این اختصاص دادم که سه نوع مشارکت تشریفاتی، محدود و واقعی داریم و در مشارکت واقعی سه وجه نمادین مقطعی و نظامند مستمر را داریم که در مشارکت واقعی مستمر، ایجاد انجمن ها و تشکل ها مدنظر است که در بستر زمان و دائمی به مشارکت طلبیده می شوند.

حسینی در ادامه اضافه کرد: مشارکت واقعی مشارکتی تقاضا محور با دانش آموز و نه برای دانش آموزاست و مشارکت نظام مند است نه مشارکتی توده‌ای و برنامه ریزی شده.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکیدکرد: انشالله تلاش می‌کنیم تا در سطح استان‌ها، مناطق و مدارس مجلس دانش آموزی را داشته باشیم و مشارکتی واقعی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها و البته تقاضا محور با دانش آموزان را رقم بزنیم.

حسینی با بیان اینکه به این نوع کارهای مشارکتی اعتقاد دارم، گفت: مشارکت به نظام تعلیم و تربیت و اجرایی شدن سند تحول کمک می‌کند و شما دانش آموزان عزیز باید کمیسیون‌های مجلس دانش آموزی را فعال کنید و طرحی را بنویسید که در کارگروه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم گیر وزارت آموزش و پرورش شرکت کنید.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: با مشارکت واقعی است که قادر به افزایش کیفیت دانش آموزی و کنش آموزی و ارتقای نظام تعلیم و تربیت خواهیم بود و همچنین قادرخواهیم بودکه تنها ما تصمیم گیرنده نباشیم و ادعا کنیم که دانش آموزان هم می توانند با یک ساختار تشکیلاتی در نظام تعلیم و تربیت مشارکت داشته باشند.

در ابتدای این نشست، نمایندگان مجلس دانش آموزی نظرات و پیشنهادات خود را در حوزه های مختلف آموزش و پرورش بیان کردند که می توان به؛ افزایش تعداد صحن‌های (جلسات) مجلس، ضمانت اجرایی مصوبات، حمایت مدیران ادارات کل استان‌ها از منتخبین استانی، اجرای کامل وعده‌هایی که به دانش آموزان داده می شود، تصویب سند سلامت روان دانش آموزان، آموزش موثر و کارآمد در مدارس، عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مسئله کنکور و اضطراب های ناشی از آن، رشته علوم و معارف اسلامی، لزوم بها دادن به فعالیت های فرهنگی، کاهش فشارها و استرس‌ها در مدارس سمپاد، نشاط و شادابی در مدارس، هدایت تحصیلی، فقدان مهارت پروری در مدارس و…اشاره کرد.

دانشگاه فرهنگیان مرکز مطالعات استراتژیک تعلیم و تربیت است

همچنین سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست هم‌اندیشی هیئت‌امنای دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه را مرکز مطالعات استراتژیک تعلیم و تربیت برشمرد که برای اطلاع از آخرین یافته‌ها باید به آن مراجعه کرد.

سید جواد حسینی در جمع هیئت‌امنای دانشگاه فرهنگیان که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با تبریک ولادت باسعادت حضرت معصومه علیها السلام و روز دختر، اظهارکرد: به‌واسطه نقش مهمی که این دانشگاه در تربیت نیروی انسانی ایفا می‌کند، رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره تمرکز ویژه‌ای بر این دانشگاه دارد.

وی افزود: تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی مهم‌ترین و اصلی‌ترین مأموریتی است که بر عهده نظام تعلیم و تربیت است لذا دانشگاه فرهنگیان باتربیت نیروی انسانی این مأموریت آموزش‌وپرورش را محقق می‌سازد.

حسینی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان در استمرار توانمندی‌ها و صلاحیت‌های علمی و حرفه‌ای معلمان نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و مؤثر است.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان می‌تواند در پژوهش محور شدن نظام تعلیم و تربیت به‌ویژه معلمان نقش ایفا کند.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان از بین مدارس موجود می‌تواند تعدادی از مدارس را مدیریت کند و به اصلاح و ارتقای کیفیت در این‌گونه مدارس بپردازد و روند تعلیم و تربیت را مورد ارزیابی قرار دهد.

حسینی افزود: ارتباط بین آموزش‌وپرورش و آموزش عالی موضوع بسیار مهمی است که دانشگاه فرهنگیان می‌تواند دراین خصوص کمک ویژه‌ای را ارائه دهد.

نمایندگان مجلس دانش آموزی، فردای کشور را ترسیم می کنند

همچنین محمد روشنی قائم مقام سازمان دانش آموزی با بیان اینکه سرپرست وزارت آموزش و پرورش طلایه دار و پرچم دار پارلمان دانش آموزی در خراسان رضوی بوده است، گفت: دکتر حسینی اولین مدیرکل استانی بود که پارلمان معلمان را احیا و تاسیس کرد و از مشورت دانش آموزان در احیا و تحقق برنامه ها کمک گرفت.

وی خاطرنشان کرد: جمع امروز نمایندگان نهمین دوره مجلس دانش آموزی و اعضای کمیسیون و هیات رئیسه این دوره از مجلس هستند که امیدوارم امروز بیشتر از نقطه نظرات نمایندگان استفاده کنیم.

قائم مقام سازمان دانش آموزی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس دانش آموزی، فردای کشور را ترسیم می کنند، اظهار کرد: توجه به مجلس دانش آموزی فردای بهتری برای ایران رقم می زند و این نمایندگان طلایه دار و عصاره ۱۴ میلیون دانش آموز هستند که امیدواریم در اعتلای اهداف و برنامه های از مشارکت این عزیزان استفاده کنیم.

روشنی افزود: مجلس دانش آموزی ۱۵۰ نماینده دارد که این نمایندگان منتخب استان ها، شهرستان ها، مناطق، نمایندگان مدارس خارج کشور، اقلیت های دینی و دانش آموزان استثنایی هستند.

قائم مقام سازمان دانش آموزی به وجود ۷ هیات رئیسه مجلس دانش آموزی و ۵ کمیسیون تخصصی مجلس اشاره کرد و گفت: نهمین دوره مجلس دانش آموزی از سال ۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده است و اکنون با ابلاغ وزیر ۷ نفر مشاور دانش آموزی وزیر هستند.

در ادامه زهرا پناهی روا رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های نهمین دوره مجلس تصریح کرد: مهمترین فعالیت های مجلس در این دوره است که دوره طلایی مجلس دانش آموزی نام گرفته زیرا آسیب شناسی زیادی از ادوار گذشته صورت گرفته است.

وی در ادامه اضافه کرد: دانش آموزان این دوره از مجلس به لحاظ رتبه علمی و عملکرد زبانزد هستند و در کمیسیون های مجلس مطالب مهمی اعم از تحقق سند تحول بنیادین را دنبال می کنیم که فرهنگ سازی این موضوع از طریق نمایندگان صورت می گیرد و می خواهیم این دانش آموزان را مسلح به آموزش سند تحول بنیادین کنیم.

پناهی روا با بیان اینکه دومین مطلب مهم در مجلس بحث کتب درسی است، گفت: یکی از مباحث مهم ما تحلیل محتوای کتب درسی و فرایندهای کتب درسی است که با استفاده از نظرات دانش آموزان به رفع مشکلات کتب درسی بپردازیم لذا با سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این باره هماهنگی داشتیم تا بتوانیم از طریق نمایندگان فرم هایی را تنظیم کرده و کتب درسی را تحلیل کنیم.