مدیرکل راه آهن یزد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به قول بهره برداری از خط دوم بافق ارژنگ توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: بهره برداری از این طرح علاوه بر ۲ برابر کردن ظرفیت حمل بار موجب افزایش ظرفیت جابجایی مسافر به بیش از ۳.۵ میلیون نفر در سال خواهد شد.
سید مصطفی داودی افزود: از جمله دیگر مزایای این طرح سرعت قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت وسرعت قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.
وی، کاهش زمان قطارهای مسافری از هفت ساعت به ۴.۵ ساعت و قطارهای باری از ۱۸ ساعت به ۱۲ ساعت را از دیگر مزایای بهره برداری از این خط عنوان کرد.
مدیرکل راه آهن یزد تصریح کرد: افزایش بار محوری از ۲۵ تن به ۳۰ تن، ایجاد ۱۵۵ فرصت شغلی مستقیم، صرفه جویی سالانه ۴۱ میلیارد تومان بابت کاهش آلایندهها از دیگر مزایای این طرح است.
داوودی همچنین درباره وضعیت مسیر یزد – اقلید هم اظهار داشت: از مزایای مهم ساخت خطوط ریلی یزد - اقلید کاهش ۳۰۰ کیلومتری مسیر شیراز -مشهد واتصال مثلث یزد- شیراز - اصفهان است.
وی یادآور شد: به منظور رفاه حال مسافران ارتقا ایمنی کاهش مدت زمان توقف قطارها تسهیل برنامه ریزی به منظور تعمیر و بهینه سازی شبکه ریلی در دست ساخت است.
به گفته این مسئول، خط دوم راه آهن بافق - ارژنگ به طول ۱۸۹ کیلومتر و با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان در منطقه یزد آغاز شد که ۳۳۰ میلیارد آن پرداخت شده و۲۷۰ میلیارد نقدینگی مورد نیاز است و با قول مساعد معاون رئیس جمهور در پرداخت مابه التفاوت مطالبات پیمانکاران در ایام الله دهه مبارک فجر به بهره برداری میرسد.
معاون رئیس جمهوری و رئیس برنامه بودجه کشور نیز روز جمعه در بازدید از دو پروژه نیمه تمام ساخت خط دوم بافق - ارژنگ و ساخت خط آهن یزد- اقلید گفته بود که با اختصاص نقدینگی ۲۷۰ میلیارد تومان به پروژه دوخطه ریلی بافق- ارژنگ، این پروژه تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
محمدرضا نوبخت افزود: با اختصاص این نقدینگی به پروژه نیمه تمام خط دوم بافق - ارژنگ تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید که یکی در زمینه حمل بار و دیگری در زمینه جابجایی مسافر حائز اهمیت است.
حدود هزار کیلومتر خط آهن شامل هفت درصد مجموع خطوط ریلی کشور در استان یزد قرار دارد و بیش از ۳۰ درصد عملیات معادل چهار برابر بازدهی و بهرهوری این بخش به نسبت دیگر نواحی مربوط به این منطقه است.
در هر شبانهروز ۱۲۰ رام قطار از این محدوده تردد میکند که ۳۰ مورد آن مسافربری است.
راهآهن یزد با سهم حدود ۴۰ درصد حملونقل بار ایران در ۱۸ سال گذشته در جایگاه نخست قرار داشته است.
بیش از ۸۰ درصد مواد معدنی و افزون بر ۷۰ درصد بارهای ترانزیتی کشور از این استان عبور میکند.
۱۹۶۸/ ۶۱۹۷